Akutte medicinske tilstande - Hippe et al

[size=4]Akutte medicinske tilstande[/size]

Ole Østergaard Thomsen, Merete Hippe, Nina Godtfredsen, Mads Engelmann, Christina Kruuse
hæftet, 306 sider,
illustreret, udgave/oplag: 07/01, årgang: 2007,
ISBN: 87-7749-466-6

Som nævnt er denne bog en klassiker blandt medicinske opslagsbøger i lommeformat.

Bogen, der nu er udkommet i 6. udgave, er blevet kraftigt revideret i forhold til foregående udgaver. :stuck_out_tongue:

I forhold til tidligere udgaver er bogen nu illustreret med talrige illustrationer i farve såvel som sort/hvid. Der er endvidere blevet tilføjet en del illustrative røntgenbilleder, hvor det er blevet skønnet relevant.

Ydermere er bogens grafiske opstilling blevet revideret i forhold til tidligere udgaver. Der bruges nu en tydelig og meget konsekvent typografi og grafik for at gøre bogen mere overskuelig, hvilket er vigtigt, da der jo er tale om en opslagsbog.

Bogen er meget let at foretage opslag i, idet hvert kapitels sider er forsynet med et relevant piktogram, der gør det forholdsvis let at bladre hurtigt frem til de oplysninger man søger.

Bogen er forsynet med et udfoldeligt omslag, hvor der findes EKG-lineal samt værdier for de vigtigste og mest almindelige parakliniske undersøgelser. :stuck_out_tongue:

Bogens faglige niveau er med 6. udgave ført ajour med tidens anbefalinger, hvilket tidligere har været et kritikpunkt fra undervisernes side, men som sjældent har udgjort et problem for studerende.

At bogen nu er udkommet i 6. udgave har endvidere medført, at stort set alle typografiske, leksikalske og faglige fejl er udryddet. Et problem man ofte oplever i de tidligste udgaver af faglitteratur.

Bogen indeholder alt, hvad den unge forvagt har brug for. jeg har selv anvendt den meget. Med lidt praktisk erfaring og med lidt af den medicinske viden present bliver Medicinsk Kompendium - Lommebog overflødig. De sygdomme, der ikke er medtaget i Akutte medicinske tilstande, er sygdomme, hvor man alligevel har tid til at referere til en fagbog snarere end Medicinsk Kompendium - Lommebog. :!:

Bogen er virkelig en god opslagsbog som jeg har anvendt gennem det meste af studiet.

Jeg savner dog et indledende kapitel, der kort gennemgår forholdene ved den traumatiserede patient jf. ABC-reglerne m.v.

Det kan så diskuteres om et sådant kapitel overhovedet hører hjemme i en bog “Akutte MEDICINSKE tilstande”, der muligvis bevidst undgår at omtale præhospitale forhold.

[size=4]Det skal lige på falderebet nævnes, at det meste af bogen ligger til fri down-loading på FADL’s Forlags hjemmeside under beskrivelsen af bogen. http://forlag.fadl.dk/vis_bog.phtml?uid=573 [/size][/img]

man kan også læse om bogen her:
http://www.studmed.dk/viewtopic.php?t=112

Ved ikke hvor det er smartes at placere den?

Akutte medicinske tilstande er en fin opslagsbog, der lægger stor vægt på kliniske/praktiske aspekter i dagligdagen. Den er særdeles anvendelig som instruksbog/supplement til afdelingsinstruks. Hovedvægten ligger på primært behandlingen, hvor der gives forslag til eksakt behandling (præparater, doseringer) og i mindre grad på ætiologi/diagnosticering.
Fagligt er bogen up-to-date og følger almindeligt anerkendte retningslinier.

For at få det fulde udbytte af bogen, skal man således være rimelig velfunderet i sin interne medicin, da bogen er en decideret kogebog. Bogen er skrevet efter devisen:
Man tager en patient med non-ST-AMI (se efter ST-depressioner og brystsmerter), udfører EKG, coronarenzymer og væske/elektrolytter. Der gives magnyl/plavix, og røres godt rundt med nitro/morfin/ilt, til patient er smertefri. Tilsætter man fragmin efter vægt mindskes risikoen for klumper i koronarkarrene. Så betablokerer man patienten og venter natten over, til cholesterol og næste hold coronarenzymer foreligger, og man starter op i fast betablokker. Smag til med subakut KAG efter behag og forvent en letalitet på 5-15%. Velbekomme!

Layoutet er fint og overskueligt med få, men velvalgte farver. Desværre er formatet og indbindingen ikke i orden. Bogen er, med sin meget praktiske og behandlingsorienterede tilgang til tingene, helt klart en kittelbog, men bogen er desværre lige 2cm for bred og 4cm for høj, og omslaget er af pap/papir og ikke plastik.

Vi venter i spænding på, at bogen kommer i et fornuftigt format til PDA, hvilket ville være et hit.

helt enig med ovenstående. Er mere faktuel end “den akutte patient” og på den måde lettere at forholde sig til. Brugte selv mest Amarger instuksen og “Washington manual of internal medicine” på vikariater. Min foretrukne bog er nu Oxford Handbook of Acute Medicine", fordi den giver svar på stort set alt relevant på AMA og skadestuen.

Opdateret til 2007 udgaven

Har for et par uger siden fået et eksemplar af bogen på CD-rom fra Pfizer…gratis :smiley:

Anmeldelse i ugeskriftet: http://www.ugeskriftet.dk/portal/page/p … P51896.pdf

Hej, til dem der går og venter på den nye udgave af Akutte medicinske tilstande der jo står til at skulle udkomme imorgen, er udgivelsesdatoen netop blevet rykket fra 20.01.09 til Ca. 4-5 feb. 09. Jeg er ikke helt sikker på om dette er det rigtige sted at skrive det, men mente at det var vigtigt at få informationen ud, da vi har haft en hel del studerende der har gået og ventet på denne. Med lidt held læser de Medstud.dk og kan herved få at vide at udgivelsen er skubbet, så de ikke går forgæves.

Med Venlig Hilsen
Rasmus Evers

Fadl’s boglade
Århus.

Den nye udgave er endnu ikke kommet. Nogen der kender datoen?

@ hhmed

http://www.forlag-fadl.dk/Default.aspx? … ductID=293

Den er såment kommet, sidder med den i hånden :slight_smile:

Tak for svaret. Det har du ret i !
Jeg kom ved en fejl til at spørge om den bog; egentlig mente jeg Den akutte patient.
Jeg har skrevet til forlaget for at høre hvornår “Den akutte patient” udkommer, men de har ikke svaret.