Jeg overvejer at blive almen praktiserende læge, men lige nu der er stor rift om HU-stillinger og I-stillinger. Har hørt at de indfører nu 50 nye ekstra HU-pladser fra 2026 årligt svarende til 400 pladser ekstra i 2030 (mener jeg læste det et sted). Jeg står til at blive færdiguddannet i 2030.
Jeg ved godt, det er svært at spå om fremtiden, men hvis I kunne komme med et kvalificeret bud på, om der er gode chancer for at få en HU-stilling til den tid hvis jeg søger i udkantsdanmark? Her tænker jeg fx Varde, Esbjerg… men der åbnes for en fuld bacheloruddannelse i Esbjerg fra 2026, så det kan vel også have en indflydelse??
Hvor meget erfaring kræver det? Kan jeg fx nøjes med at få en plads hvis jeg har KBU, intro og måske en ansættelse som studerende i almen praksis?
Det er svært at sige hvordan tingene ser ud om 5 år, men hvis du gerne vil til Esbjerg/Varde tror jeg personligt at du vil være eftertragtet - også om 5 år.
Det de gør nu er at reducere antallet af HU-stillinger i almen medicin væsentligt på Fyn og i trekantsområdet, og opskalere kraftigt i Esbjerg og i Sønderjylland. På nuværende tidspunkt er der flere HU-stillinger i Esbjerg end der er på Fyn og i trekantsområdet tilsammen. Det er en passiv form for tvang, men det er sådan politikerne vil have læger til de områder af landet der mangler læger. Jeg tror ikke at det kommer til at have den effekt politikerne håber, og jeg frygter faktisk at man i sidste ende får færre alment praktiserende læger totalt set fordi folk finder andre veje og ikke vil acceptere at blive tvunget til at flytte til en del af landet man ikke ønsker at bosætte sig i. Af den grund tror jeg ikke at man om 5 år har overflod af alment praktiserende læger i Esbjerg/Varde (hverken HU-læger eller speciallæger), så hvis du gerne vil til de kanter tror jeg ikke du skal være bekymret.
Jeg tror helt klart det er nemmere at få en HU-stilling i udkantsdanmark som du også siger, men da der etableres en fuld medicin uddannelse næste år, tænker jeg at det også kan have en betydning. Lige pt. ser det heller ikke ud til at politikerne har planer om at sænke optaget på medicinstuderende (men det kan sagtens ændre sig). Men tænker det vel også er en vigtig handling og ikke er “nok” bare at øge HU-stillinger.