Almen medicin i kbh området

Hejsa, jeg afslutter snart min turnus uddannelse og overvejer almen medicin som speciale. Er der nogen der ved hvad der kræves eller hvor svært det er at få intro eller hoveduddannelsesstilling i og omkring kbh området (helt til Holbæk) i almen medicin?
Bjørn

Tudse gammel tråd, men stadig relevant og aldrig besvaret! :slight_smile:

Jeg Kunne godt tænke mig nogle perspektiverende kommentarer i alle afskygninger - også omkr. områder uden for sjælland. Dog er jeg selv københavner, så jeg vil da ikke lægge skjul på, at mine største interesser er som Bjørns.

Desuden:

  1. Har læst flere artikler i det almen medicinske tidsskrift Practicus om ansættelsesproceduren og er kommet frem til, at der er ret mange ansøgere til hver stilling, og at det hele er sådan lidt CEKU/OSKE-agtigt - bare endnu mere flyvsk.
    Er dette virkelig sandt??

  2. Har også læst i practicus (herligt blad, hihi) at erfaring er ligemeget når pointsystemet og nepotismen er “væk”. Skal man så lige inden 4-årsreglen klapper kaste sig frådende over en PhD eller ej? (vil lige sige, at jeg godt kan lide forskning) Og tæller det noget, at man har været i praksis i KBU?

  3. Kan man overhovedet tillade sig at “vælge speciale” under studiet når man ved, at der kun er 2-2½ år at løbe på efter KBU og Intro…

Ja, jeg ligger søvnløs (ligesom jer andre), og skulle der være tvivl er det statsministerens skyld.

@1 Tja, jeg kan kun svare for region syddanmark og region hovedstaden, men der er ansættelsesamtalen, ja en ansættelsesamtale. I regionsyddanmark foregår det meget statisk omkring de 7 lægeroller, og alle får hvad der ligner samme spørgsmål. “kan du nævne en episode hvor du var en god samarbejder?” “kan du nævne en episode, hvor du var en dårlig samarbejder” etc. Der forsøges dog at personliggøre samtalen ud fra din ansøgning. Ansøgningen i region syddanmark er også meget firkantet og man skal svare på nogle spørgsmål omkring de 7 lægeroller.

Min erfaring er at ansøgningen i region syddanmark måske set ude fra er mest fair, da alle samtaler ligner hinanden. Men der sgu ikke meget sjæl i de samtaler og det virker en kende for rigidt.

I hovedstaden må man kun skrive knap 1 A4 side, mener det var næsten 2-2½side i region syd. Oplægget i Hovedstaden er mere frit.

Der er ikke noget CEKU/OSKE i almen medicin, men mener andre specialer f.eks. pædiatri har indført det…

@2 Jeg vil mene at en phd er at overdrive, med mindre det er lystbetonet. Jeg tror bedre det kan betale sig at sikre kompetencer inden for alle 7 lægeroller og ikke kun gå efter akademikeren.

@3 Har du noget valg, som ramt af 4 års reglen? Jeg mener faktisk, at man for egen skyld skal flytte den ned på bachelordelen. Surt, men sandt. Vil du et populært speciale, så kan du ikke for tidligt gå i gang med at sniffe til det, lave en artikel, skabe et netværk etc… Uret tikker, desværre!!

Egne erfaringer
Tja, så kan jeg sidde her som den gamle onkel og fortælle om min store livserfaring.

Under slutningen af studiet var jeg ret sikker på hvad jeg ville, almen medicin. Jeg tog en intro, relevante kurser. Søgte en hoveduddannelsen. Fik den ikke. Fik lidt mere klinisk erfaring. Søgte. Fik den ikke. Men jeg var også blevet i tvivl - var det det jeg ville? Skulle jeg være almen mediciner og ende i praksis med en masse drømme som jeg ikke havde forsøgt? Specielt synes jeg det kunne være sjovt at prøve et af de små specialer af. Søgte øjensygdomme i Hillerød. 18 ansøgere til en stilling. Søgte i Vejle - og fik et til grin skilt - det lugtede - den var besat på forhånd, hvilket provokerede mig til at forfatte: http://www.liljefred.dk/frederik/debati … specialer/

Så søgte jeg en stiling i dermatologi i Odense. 16 ansøgere til 2 stillinger. Fik den.

Det var så SLET ikke mig eller det vil sige, afdelingen var SLET ikke mig. En anderledes kultur end mine idealer og en ledelse der ikke var motiverende for min trivsel. Så den sprang jeg fra. Men jeg gjorde mig en erfaring, fandt ud af at det er almen mediciner jeg skal være (tror jeg da)

Hvad vil jeg med den lange historie? Jo, jo mere erfaring jeg fået jo mere i tvivl er jeg også blevet om mit speciale valg. Der er så mange spændende muligheder. Jeg har brugt 4 år siden jeg blev færdig. Jeg synes ikke jeg har spildt tiden, og føler mig egentlig også rimelig afklaret, men 4 år er ikke lang tid. Jeg har ikke den regel at kæmpe med, så nu bruger jeg tiden på en familievenlig ansættelse på en psykiatrisk afdeling. Kun døgnvagter. 21 vagter på 14 uger. Altså en masse fri - se det er livet når man har 3 børn. Men det havde jeg ikke mulighed for med en 4 års regel. Spilder jeg tiden? Måske er det ikek den mest karriere fremmende ansættelse jeg har nu, men jeg vil nu alligevel mene at den er specialerelevant.

Jeg kan også oplyse at jeg faktisk havde fået en hoveduddannelse i almen medicin i københavn med praksis i Søborg, og hospitalsansættelse på Gentofte, Herlev og Riget - altså for mange en drømmestilling og egentlig også mig. Min anden prioritet. Jeg var dog så uforskammet og takkede nej grundet en uløst boligsituation, men regner med at søge i næste runde igen ellers må det vente - jeg har jo intet tidspress…

Hvad gav mig så min anden prioritet i hovedstaden? Tja, jeg har ikke spildt tiden siden min turnus. Jeg har hele tiden været bevidst om at ligge energi i det jeg synes er sjovt, men også i at skyde bredt, så jeg har erfaring inden for alle lægeroller. Den lægerolle jeg ikke har erfaring med er vel egentlig sundhedsfremmer.

Mit CV

4 års ancinnitet:
Turnus
Intro i alm.
1½ år uklass. geriatri
7 mdr af Intro i Dermato-venerologi
6mdr almen psykiatrisk erfaring…

2 oral presentations
1 Kasuistik
En godkendt protokol, men ikke færdig indsamlet data
30 Undervisningstimer
70 timers kurser
Bestyrrelsespost i lægekredsforeningsregi
Uddannelse koordinerende yngre læge på geriatrisk afdeling
Skemalægger Psyk-afd.
Medlem af Yngre lægers repræsentantskab.

  • lidt andet sjov…

Tak for ordene! Virkeligt godt med nye indput. Og flot CV :slight_smile: