Almen praksis i KBU

Hejsa

Jeg har lige fået KBU nummer og kan nu synge med på sangen ‘jeg gider ikke til Jylland, hvad med mine børn og min mand?’ Men den har vi hørt før så det gider jeg ikke brokke mig over nu,

Derimod vil jeg høre:
Jeg har hørt rygter om at hvis man selv kan finde en almen praktiserende læge og hvis han/hun vil skrive til SST at de gerne vil have en som KBU-læge kan man få lov til at være hos dem i stedet for den plads man ellers har fået.

Så mine spørgsmål er:

  1. Er det rigtigt?
  2. Hvordan gør man det?
  3. Kender I nogen læger der kunne være aktuelle?

mvh
Rebekka

Jeg kan ikke komme med et konkret eksempel, men du får næppe lov til at skifte forløb.

MEd lodtrækningssystemet har man selv kunne være med til at vælge forløb, vil deres argumentation sikkert være…

Du få ej heller mulighed for at skifte region.

Trives du ikke I din praksis skal du tage fat i din TR og videreuddannelsen.

For at en praktiserende læge kan tage en KBU skal denne opfylde visse formalia og være godkendt her til.

Kunne man “selv søge” ansættelse ville det underminere KBU systemet.

Min egenerfaring er at det er et meget rigidt system, hvor man taler for døven øren…

Du skal ikke give op, nogle skal jo tage kampen en gang imellem, men bliv ikke skuffet hvis DJØF-systemet er en hård, uretfærdig og umenneskelig modstander…

Det lægelig had til DJØF starter i en tidlig karriere-alder :slight_smile:

Der findes flere enkelt-eksempler på, at det er muligt at bytte praksis inden start - også i det nye KBU-system. Problemet er for det første at det får man aldrig videreuddannelsesrådene til at love og for det andet så skal den praksis, som du har valgt ved lodtrækningen (for du skal stadig vælge et forløb) sige god for at du ikke kommer alligevel.
Nogle gange har den praksis du har valgt alligevel ikke plads til dig eller en tidligere KBU’er skal tilbage fra barsel e.l. og så bliver man flyttet til en anden vilkårlig praksis. Så kan man ringe eller skrive til videreuddannelsesråedt (talrige gange), som så engang imellem flytter en efter ønske. Men det kræver så igen, som Frold skriver, at den praksis er godkendt, hvilket oftest drejer sig om at en praksis har mistet sin KBU’er f.eks. til barsel og derfor bliver ledig.
Så det er besværligt, man skal ‘punke’ dem og intet er sikkert. Men når det så er sagt, så kender jeg flere eksempler på at folk er flyttet fra praksis langt væk fra deres bolig til en meget tættere på.
I øvrigt kan du ikke skifte til en anden region - det har jeg i hvert fald ikke hørt om.

Mvh.
Cæcilie

Fra Regionernes “Vejledning i valg af forløb i den kliniske basisuddannelse”:

Valget er endeligt
Valg af forløb er endeligt. Der er ingen efterfølgende mulighed for at bytte forløb. En eventuel senere
overflytning til andet sygehus eller en anden region kan kun ske med accept fra de ansættelsessteder,
som indgår i det valgte forløb, og ansættelsesmyndigheden vil normalt kræve, at der foreligger
helt ekstraordinære omstændigheder for at imødekomme et bytte, herunder at disse forhold ikke
var kendt på det tidspunkt, hvor du traf dit valg. Bytning forudsætter skriftlig accept fra begge læger
og fra alle ansættelsessteder, som skal indsendes til det regionale videreuddannelsessekretariat i
regionen/regionerne, som også vil orientere Sundhedsstyrelsen om en evt. bytning.

djøf djøf (sagt som en hund der bjæffer)

Så er KBU-cirkus begyndt igen:-)

Jylland er altså et DEJLIGT sted…også for københavnere!

Egon Olsen fik lokket Keld, Benny og Yvonne med til Jylland og de havde jo en fantastisk tid herovre…

Der er smuk natur som i en god Morten Kork film, dejlige mennesker som i Lille Per på landet, og godt humør som i Piger i trøjen… De kendte kommer på ferie, bla. som i Klovn the Movie og deres tid herovre bliver legendarisk…

Du vil lære hvad halbal er, hvorfor alle Århusianere altid smiler (også selvom vi altid rykker ned i fodbold).

Der findes cafeer, restauranter, vuggestuer, børnehaver, skoler og biografer nøjagtigt som i København. Der er 5 min til stranden på cykel med familien hvis man Boe i Århus C. Ender man i Aabenraa har man fantastiske events som ringridning (med rigtige heste og Danmarks bedste pølser). Der er Tivoli godt nok på hjul men det har også en fantastisk charme, og børnene elsker det. Man bor lige op af Tunneldal som er et fantastisk stykke natur dannet i istiden.

I Sønderborg har man 5 minutter til fantastisk strand, fyldt med Marsvin i vandet (som børn elsker at se på).
Der er 20 minutter til Flensborg som er en fantastisk by med charme man ikke finder lige i DK. Der er historie i form af Dannevirke hvor vi forsvarede os i krigen mod tyskerne, dybøl mølle, Danfoss som er fantastisk for børn.

Ender man i Esbjerg bor man lige på af det rå vesterhav som man kommer til at elske at vandre lange ture op og ned af. Der er fiskerimuseum hvor børnene kan komme tæt på sæler, som også findes i hobetal i det fri. Der er 5 minutter til stranden med bølger som ikke findes lige på Sjælland. Din mand kan Kitesurfe.

Jeg kunne fortsætte i en uendelighed, men vil kun komme med tre sidste argumenter for hvorfor du og andre kommer til at elske Jylland:
Vi har Danmarks bedste hospital i alle tre kategorier (Stor, mellemstor og lille)
Vi har fantastisk lune mennesker herovre som elsker at have besøg af Københavnere
Og det er her Dronningen vælger at holde ferie når hun har brug for at komme væk fra KBH

Så velkommen til Jylland!!! :slight_smile:

@DaltonBrother#4

Det tendere jo vrangforestillinger

Tak for svarene… Det er vist lidt usandsynligt at få lov til det.
Men…Jeg har en fantastisk veninde der godt vil forære mig hendes nummer (221) da hun selv skal til Sverige i deres turnus, så nu skal jeg ‘bare’ have lov til det.

Man kan byttenummer, men ikke “give” nummer. Hvis hun ikke bruger sit er der jo en tom-plads…

Det tror jeg heller ikke går… Mener der tidligere har været nogle tråde om bytning af nummer, prøv at søg. Jeg har ikke lige tid…

[quote=“DaltonBrother#4”:1qxkc5eu]Jeg kunne fortsætte i en uendelighed, men vil kun komme med tre sidste argumenter for hvorfor du og andre kommer til at elske Jylland:
Vi har Danmarks bedste hospital i alle tre kategorier (Stor, mellemstor og lille)[/quote]´

Hvis du har over… hmm, ca. 350 så skal du ikke regne med du kan komme på de hospitaler heller:-)! Og så kan Jylland være tæt på strand, gode pølser og Tyskland… men de fleste vil nok ikke synes det vil være det værd at rejse fra familie, hus osv!

/Christian

Jeg fik min kbu i Thisted og to KBU’er jeg fulgte i Thisted fik arrangeret KBU-forløb i almen praksis i hhv. KBH og i Region Midt selvom deres KBU nr i princippet bandt dem til Thisted/region Nord mht almen praksis.

Lej dit hus ud og tag familien med…

Forstår virkelig ikke jeres had til/uvilje mod Jylland :slight_smile:

[quote=“DaltonBrother#4”:2k6byzps]Lej dit hus ud og tag familien med…

Forstår virkelig ikke jeres had til/uvilje mod Jylland :slight_smile: [/quote]

Nu er det jo ikke alle familier der har mulighed for at rive alt op med rode og flytte til en anden landsdel for et års arbejde (for den ene part)… selvom det måske lyder underligt i dine ører er der rent faktisk nogen der har kærester/børn hvor det måske ikke passer perfekt ind at flytte væk et år eller 2, fx hvis der skulle opstå noget så skørt som at man havde fundet sig en kæreste der selv var medicinstuderende eller lign.

det sagt så er det ikke den mulige tvungne flytning der er værst, men den elendige måde KBU er skruet sammen på

Fantastisk. Ved du hvordan de fik grejet den?

[quote=“DaltonBrother#4”:2g2uekhf]
Lej dit hus ud og tag familien med…

Forstår virkelig ikke jeres had til/uvilje mod Jylland[/quote]

Det drejer sig absolut ikke om had - jeg holder meget af Jylland. Det handler ene og alene om afstande. Vi har ikke råd til at min mand mister sit arbejde, og det kan ikke være i mine børns bedste interesse at rive dem frem og tilbage i landet efter mit forgodtbefindende. At få hverdagen til at fungere et sted hvor vi intet netværk har er naturligvis ikke umuligt, men du kan vel forstå at det ikke ligefrem er et drømmescenarie.

Ikke helt. Men det var noget med at KBU-lægen selv lavede en uddannelsesaftale med en almen praktiserende læge i den region de ville flytte til (tror det var ret let at finde ledige pladser). Jeg ved ikke om Sundhedsstyrelsen herefter skulle godkende den nye aftale men sådan må det vel være sket.

Du kan ikke overtage din venindes nr, når hun tager til Sverige i stedet. For at komme de gamle køb/salg-skrækhistorier til livs, så er det nu sådan, at man kun kan BYTTE KBU-nr., og hvis den ene ikke møder op i stillingen, så går byttet automatisk tilbage! Med mindre din afdeling/praksis herefter accepterer at de ikke får en læge alligevel…

  • Hvor meget ferie kan man holde under én KBU-del (fx de 6 mdr’s praksis)? 6 uger (forudsat, at man ikke har holdt ferie i første forløb)?

Jeg har gennemsøgt nettet og sst.dk, men det er svært at få konkret svar - min videreuddannelsesregion mener godt, det kan lade sig gøre, men det er vel SST, der bestemmer.

Svar gerne med link til officielle dokumenter hvis sådanne haves :slight_smile:

Glædelig jul

Det følger vel ferielovgivningen.

Ret til 5 ugers ferie, hvor de 3 uger ligger i sommerferien.

Så er der 2 uger tilbage. Med de "lukke"dage der er i praksis er de hurtigt brugt, hvis du rammer ind påske, pinse og hvad vi eller har…

Jeg havde turnus i Region Nord og havde medicin og kirurgi i Aalborg/Dronninglund. Mit praksisforløb ‘valgte jeg selv’. Jeg havde et par år forinden arbejdet sammen med en praktiserende læge i en sommerferie som frivillig i en lejr-lægetjeneste (FDF Landslejr 2001). Da jeg skulle i turnus nogle år efter kontaktede jeg ham og spurgte om han ikke havde lyst til at have mig i sit lægehus. Jeg fik et prompte ja, og derefter kontaktede han selv regionen og ‘dikterede’ hvem han ønskede; heldigt han ønskede mig. Jeg blev ringet op af regionen af en ‘fortørnet’ medarbejder der anklagede mig for at spolere systemet. Jeg fik dog den praksis for ellers ville den gå til spilde - for praksis havde meldt ud at de ikke ønskede andre.

Jeg aner ikke hvilke formelle krav/kriterier de praktiserende læger arbejder efter ifht hvem de får. Mit bedste råd er dog at alliere sig med en af dem hvis man kan. Om jeg var heldig aner jeg ikke, men jeg kender flere her i det lyse og lune Jylland der har haft fin indflydelse på deres blokke.

Held og lykke med projektet.