Alternativ til lægeforeningen som nyuddannet

Jeg har nu modtaget min infopakke fra lægeforeningen i anledningen af at jeg står til at blive færdig om lidt. Og jeg kan VIRKELIG ikke finde ud af om jeg har lyst til at hoppe på vognen, efter den måde de “repræsenterer” os på.
Derfor har jeg siddet og fedtet lidt med hvad alternativerne er, og har lavet verdens mest rodede dokument.

Det man får med DADL (iflg pakken) er: Fagforening, A-kasse, Pensionskasse, Lægeansvarsforsikring, kurser, Ugeskriftet (UFL) og Lægemiddelfortegnelsen (LMF). Sådan i store træk.

A-kasse:
Det billigste at vælge er AAK:
Akademikernes A-kasse – Uafh af fagforeningsmedlemsskab 359kr/mdr = 4308 kr/år

Alternativ Fagforening:
Krifa:
Fagforening alene 155 kr/mdr = 1860 kr/år
Inkl UFL og LMF: 5367,50 kr/år

Danmarks Frie Fagforening:
Fagforening alene: 150 kr/mdr = 1800 kr/år
Inkl UFL og LMF: 5307,50 kr/år

Det faglige hus:
Fagforening alene: 60 kr/mdr = 720 kr/år
Inkl UFL og LMF: 4227,50 kr/år

Lægeforeningen:
Hvad koster lægeforeningen - NU (som nyuddannnet)
DADL 4235 = 940 kr/år
YL 4
468,75 = 1875 kr/år
Kreds 4*256,25 = 1025 kr/år
IALT NU 3840 kr/år = 320 kr/mdr

SENERE (langsom stigende til max om 5 år)
DADL Nu 25% (5 år) 3760 kr/år
YL Nu 75% (2 år) 2500 kr/år
Kreds 1025 kr/år
IALT SENERE 7285 kr/år = 607 kr/mdr

Kurser – ser ikke ud til at være adgang til dem uden medlemsskab, men de koster os for medlemmer fx 1100 kr for en dag. Masser af kurser udbudt af andre. Krifa giver 750 kr i tilskud til kurser hvert år.

Lægeansvarsforsikring – 337 kr/år – er dette afhængigt af medlemsskab? Det ser ikke sådan ud!

Pensionskasse – automatisk når ansat under Yls overenskomst (er man vist som yngre læge, medlem eller ej)

UFL 3092,50 kr pr år.
Medicinfortegnelsen 415 kr/år for PDA eller 545 kr for kittelbogen

Ser ovenstående korrekt ud, eller har jeg overset noget? Er man sikret godt nok hvis man vælger en af de alternative fagforeninger?
Jeg ved godt at lægeforeningen laver et kæmpe arbejde med at sætte sundhed på dagsordnen, præger politikken på området og gå aktivt ind i de specifikke problematikker der hører sig lægeliv til - hvilket jeg absolut mener man bør støtte. På den anden side har de valgt at pisse mig op og ned ad ryggen og influere negativt på samtlige valg jeg nu er tvunget til at foretage i forhold til karriere- og familieliv - nu og fremover. Dette finder jeg noget mere invasivt, hvorfor denne ubehagelige overvejelse… Jeg havde ellers glædet mig til at blive medlem, så jeg er ret slukøret. Men udover at være slukøret vil jeg gerne være sikker på jeg ikke lige pludseligt har overset et eller andet. Kan jeg fx stadig tage mine obligatoriske basisuddannelseskurser? Eller er der andre faldgruber?

Håber nogen med noget fagforeningsviden og indsigt kan hjælpe mig! Eller måske bare være med til at debatere hvad vi bør gøre…

På forhånd tak!
Dorthe

I dine beregninger skal du huske at nogle af punkterne kan trækkes fra i skat, mens andre ikke kan.
F.eks. medlemsskab af lægeforeningen ift. abonnement på UfL…

Har tænkt på det. Litteratur kan vist nok trækkes fra, men kun det beløb, der overstiger 3500 eller sådan noget, så UFL kan kun regnes for “fradragsberettiget” hvis man virkelig køber mange bøger! Den UFL post er virkelig en “killer” - det er jo klart den, der monopoliserer om noget.

Det er omfattet af et bundfradrag på 5200kr.

Vedr. ugeskriftet kan det af alle læses gratis på http://www.ugeskriftet.dk - således også gældende for studerende. Klik evt på blokken “Lige til at bladre i”. IRFs månedsblade kan gratis læses på deres hjemmeside. Det er da ikke det der gør jeg er medlem af lægeforeningen…

Ved nu med mig selv at jeg lettere får læst det hvis det ligger herhjemme i papirformat - hvilket i forvejen er for lidt. Men du har jo ganske ret, det er da ikke derfor man skal være medlem af foreningen! Så, skal man? Skal man melde sig ind i lægeforeningen?

Nu er der godt nok lang tid til jeg selv skal overveje den slags, så min viden om det er noget sparsom. Men så vidt jeg husker fik 4-års reglen dramatiske konsekvneser for YL’s ledelse. Var det ikke noget med, at der røg en del hoveder?? Eller truede de bare?

Pointen er, at lægeforeningen i kølvandet på skandalen jo KAN være overtaget af folk som os, der selv føler “pisset løbe ned ad ryggen” for at bruge dit udtryk ( :wink: ), og som mener, arbejdet skal gøres langt bedre!

…bare en tanke :slight_smile:

Jo, YL smed hele bestyrelsen på porten til fordel for en helt brandny, der nu brillierer ved ikke at ville røre emnet med en ildtang. Så markant at de ikke engang dukker op til infomøder om den nye basisuddannelse. Så der er intet ændret. Desværre.

Selvfølgelig er det bedste man kan gøre at kaste sig ind i politik og kuppe YLs ledelse. MEN det kræver ret meget. Det må lidt være enten eller. Man kan ikke rigtigt forsvare menigt medlemsskab, vel? Enter må man ind i kampen og forsøge at gøre en forskel eller også kan man måske lave en lille protest ved ikke at melde sig ind… eller hvad?

Sådan som jeg ser det så handler alt dette her om indflydelse. Hvis vi skal have lægeforeningen på ret køl så skal der vælges nogle folk ind i bestyrelserne som har et ønske om at ændre på tingene, og hvis de skal vælges ind kræver der nogle medlemmer som vil stemme på dem. Det handler altså ikke om at Kuppe noget som helst, men blot at få indflydelse ved at stemme på nogle folk som ved har nogle holdninger som man kan stå inde for. Så jo jeg synes det handler om at komme ind i kampen - men der er flere slags soldater i en krig.

Slutteligt vil jeg kraftigt fraråde at vi begynder at melde os ind i de andre gule fagforeninger. Det er altså lægeforneingen som har forhandlingsretten på vores område, og derfor giver det kun mening at vi som læger står sammen i én fagforening - også selvom tidligere bestyrelser ikke har gjort et specielt godt job i at repræsenterer os.

Dorthe,

  1. Du behøver ikke være medlem af A-kassen, personligt synes jeg, at det er spild af penge…
  2. Medicin.dk kommer gratis ind ad postkassen hvert år (i hvert fald hjemme hos os…)
  3. Pensionskassen slipper du under alle omstændigheder ikke for.

Iøvrigt enig med Ronni… er også selv nået til den erkendelse (tror jeg), at vi skal kæmpe for indflydelse hvis vi vil have ændret noget af det her… Men Guderne skal vide, at jeg har svært ved at melde mig ind, når jeg er færdig om et halvt år…

  • Mikkel

Der er ingen tvivl om at det er en afmagtsløsning at undlade og melde sig ind. Det er en lidt barnlig protest, formentligt ret midlertidig, da jeg jo under alle omstændigheder ville blive underlagt dem, og de vil udføre arbejde for mig. MEN… Det er fandeme provokerende at skulle melde sig under de faner (som det jo faktisk er, når det er en fagforening)!

Jeg har det ogsaa virkelig svaert med YL. Efter skandalen med 4 aarsreglen, taenkte jeg ogsaa, at den forening ville jeg aldrig vaere medlem af. Taenkte at jeg paa een eller anden maade kunne “straffe” bestyrelsen ved ikke at melde mig ind. Men paa det tidspunkt, det bliver relevant for mig, at melde mig ind, er bestyrelsen formentlig hovedsageligt udskiftet og det giver ingen mening at vaere utilfreds med en fremtidig bestyrelse paa baggrund af den tidligere bestyrelses handlinger.
Vaelger vi som den nye generation af yngre laeger ikke at melde os ind i YL, staar vi uden en handlekraftig organisation til at repraesentere os, og saa kan Bent Hansen og Lars Loekke virkelig faa skovlen under os alle.

Bent Hansens forslag til efteruddannelsesreformen bestod i et langt vaerrre alternativ, nemlig 1 aars reglen og henlaeggelse af den sidste del af kandidatuddannelsen til perifert beliggende centralsygehuse, altsaa en hel skov af “Aalborg-ordninger” spredt ud over landet.

Lad ikke de to mennesker (Bent og Lars) faa endnu mere skovl under os i fremtiden.