Hej,
Jeg er dumpet i anatomi på den nye studieordning og vil høre om, der er nogen, der har gode råd ift. at læse til reeksamen. Skal jeg læse alt fra start eller kun fokusere på eksamensspørgsmål? Hvor meget tid skal jeg bruge på at spotte og skal det være på våd eller tør? Alle råd både til at læse til reeksamen generelt men også specifikt anatomi vil jeg virkelig være glad for:)
Hejsa! Øv altså, men nu har du en god mulighed for at blive rigtig stærk i anatomien.
Har du nogle gode erfaringer med fra din eksamen? Ved du hvad der gjorde du dumpede? Fra en anden stresset 1. sem. studerende.
Hey,
Jeg havde bare ikke læst godt nok op. Jeg fik at vide, at jeg godt kunne svare på nogle af deres specifikke spørgsmål, men ikke dem alle og så manglede jeg et overblik.
Nu kender jeg ikke helt betingelserne for eksamen i anatomi på den nye studieordning, men jeg vil prøve at svare lidt på dit indlæg alligevel. Jeg har lige et par spørgsmål.
Ift. at du spørger om, hvor meget tid der skal bruges, så er det utroligt individuelt.
Men hvor mange point fik du i spotten?
Hvor mange dispositioner har I i alt? Og hvilke kan i trække som 24 timers forberedelse, og hvilke kan i trække på selve dagen?
Hej,
Tak for, at du vil hjælpe.
Jeg fik 19 point til spot. Der er 20 spørgsmål til 24-timers forberedelse og 43 spørgsmål til 30-minutters forberedelse. De 43 spørgsmål er dem, som der bliver svaret på i Robin Bawers knoglekompendie plus de kliniske undersøgelse spørgsmål. Spørgsmålene med 24- timers forberedelse er led og muskel spørgsmål.
19 point er jo faktisk “bestået” i spot-delen. Så på det parameter har du et fint udgangspunkt hen mod reeksamen.
Jeg kan se, at der er reeksamen d. 12+15 august.
Der er selvfølgelig flere måder at gøre det på, men jeg ville gøre noget ala følgende:
Det er vigtigt at kunne noget til det hele, og derfor ville jeg starte med at finde dine svage punkter.
Gennemgå dispositionerne en efter en og inddel dem i 3-4 kategorier alt efter hvor godt du har styr på dem, husk at være ærlig overfor dig selv.
Nu laver du så en plan, hvor du udarbejder 2-3 dispositioner om dagen. Personligt sidder det bedre fast, når jeg laver mine egne. Derudover hvis I må have alle noter med til forberedelsen (det måtte vi ikke på den tidligere studieordning), så er det en kæmpe fordel at have lavet sine egne.
Start med de dispositioner, hvor du kan mindst. Sørg for at repetere det stof, som du arbejder med, så det rent faktisk bliver forankret i din hukommelse. Her kan Anki være en hjælp. Øv dig i at snakke anatomi - som minimum for dig selv.
Husk at planlægge nogle fridage undervejs i din plan og evt. nogle dage, hvor du udelukkende repeterer det stof, som du har gennemgået de forudgående dage.
Spot 1-2 timer på dine læsedage, og hvis du f.eks. har læst/øvet UE nerver, så generer dit eget sæt på medilearner med UE nerver (30 spørgsmål + strukturer som er gået til tidligere eksamener).
Om 35-40 dage, når du har været gennem det hele, så starter du “forfra”. Da du allerede har været gennem stoffet + lavet dine egne dispositioner, så er det ikke urealistisk at repetere 3-4 dispositioner om dagen.
I denne periode ville jeg bare spotte hele “tidligere” eksamenssæt, og i takt med, at du kommer tættere på spot-eksamen, så ville jeg nok intensivere den del lidt, men igen, det afhænger også af, hvor godt det går, når du spotter gamle eksamenssæt.
Du skal selvfølgelig undervejs sørge for, at de dispositioner som i kan trække på selve eksamensdagen skal have mest kærlighed ift. udenadslære.
Alt afhængig af hvor mange dage der nu er tilbage i din plan, så vil der endnu en gang være mulighed for at repetere nogle af dine dispositioner - fokus på de 43 spørgsmål, evt. de dispositioner, som du tidligere kunne mindst til.
Man kan sagtens klare eksamen uden at tage på våd, men jeg synes, at det var rart tæt på eksamen at stå med præparaterne i “egne” hænder. Jeg vil dog anbefale, at man på forhånd har en klar plan for, hvad man gerne vil gennemgå på våd. Men f.eks. er strukturerne i fossa axillaris langt mere tilgængelige på et våd end et tør præparat. Hvis du har en studiemakker, så kan i også tage på våd og holde eksamen for hinanden.
Tusinde tak for hjælpen:) det kan virkelig bruges:)