Anatomi SDU medicin

Hej! Jeg skal starte på medicinstudiet på SDU til februar og i mellemtiden vil jeg gerne holde min hjerne studieaktiv og måske begynde at lære lidt anatomi. Jeg har derfor et par spørgsmål til jer, der allerede læser medicin på SDU:

• Skal man lære anatomiske begreber på dansk, latin eller engelsk?

• Hvis I var mig, hvor ville I starte og med hvad? (ift. anatomi)

• Er det en god ide at bruge tiden på anatomi allerede nu, eller er der andre fag/områder, som I synes er mere givende at forberede sig på inden studiestart?

Hvis I også kender til nogle gode ressourcer, bøger eller hjemmesider, der kan hjælpe, må I meget gerne dele dem.

På forhånd tak!

Tillykke med optagelsen! I og med at du først skal starte i februar, så vil jeg som udgangspunkt mene, at du slet ikke skal tænke på at lære anatomi eller noget andet studierelateret allerede nu, men nyde efteråret og vinteren så meget som muligt. For de næste mange år kommer du sjældent til at lægge mærke til, at bladene farves orange i løbet af oktober, eller lægge mærke til at juledekorationer og -lys bliver hængt op når vi nærmer os julen!

Hvis du er fast besluttet på at tyvstarte studiet, så vil jeg hellere råde dig til at starte med at genopfriske lidt biologi fra gymnasiet. B1-pensum skulle gerne overlappe en del med biologi A, og det ville i mine øjne være et godt sted at starte. Send mig en privat besked, hvis du ønsker en pensumliste for B1s celler og væv. Anatomi skal du først lære til april, så det ville i mine øjne være at prioritere din tid og energi et forkert sted. Når du starter på studiet, så vil - og bør - B1 og studiestartsopgaven nemlig tage al din opmærksomhed. Med det sagt, så kan du downloade appen Anatomy Quiz på din telefon for at lære lidt anatomi, mens du venter på at risen koger i gryden, at toget ankommer til stationen, at din ven ankommer til jeres mødested osv.

Min oplevelse med at lære anatomi var, at det var nemmest at lære de latinske navne på de langt de fleste anatomiske strukturer, især knoglefremspring, muskler etc. som ofte ikke har et (velkendt) dansk navn.

Held og lykke med det hele!

Mange mange tak. Jeg skal nok prøve at nyde alle de små ting og langsomme hverdage inden jeg bliver opslugt af studiet, men jeg kan heller ikke lade være med at have lidt lyst til at læse for at holde hjernen i gang.

Jeg kan godt se pointen i at fokusere på biologi fremfor anatomi lige nu, så jeg vil meget gerne tage imod pensumlisten for B1, hvis du vil sende den. Det lyder som en god måde at forberede sig lidt på, uden at bruge kræfterne forkert.

Endnu engang tak for dit råd, det hjælper virkelig at høre det fra en, der selv har erfaringen.

Tillykke med optagelsen!

B1 er, som nævnt af abulcasis, det første fag du har. Det er relativ "basal cellebiologi” blandet med histologi og fysiologi. Hertil kan jeg anbefale div. flashcards som du kan finde på de gyldne drev, et notedelingsdrev, ninjanerd og andre YouTube videoer.

Mht. B2, som er den store anatomi, vil jeg igen anbefale de gyldne drev, hvor du kan finde standardsvar, som er en pose af eksamensspørgsmål, som der bliver plukket fra hver år. Derudover er der ret meget embryologi, som, jeg vil mene, er meget tungere for hovedet, da der er meget forståelse og perspektiv i det, hvis det giver mening ://

Mht. anatomiske begrebers nomenklatur kan jeg huske at den tidligere (og måske nuværende) professor Chemnitz ønskede at man kunne de latinske begreber. Dem kan du finde i selvsamme standardsvar.

Bøger og ressourcer jeg vil anbefale er nok Ninjanerd, som er en anerkendt YouTube underviser, som er god til at tage lange forelæsninger og korte dem ned til max halvanden time lange videoer, hvor han gennemgår det meste til detaljergrad som er tilfredsstillende. Jeg vil også anbefale, hvis du har en Mac eller iPad, at købe en anatomi app, såsom complete anatomy. Det er et slags interaktivt atlas, hvor du kan skrælle lag fra og sågar se de forskellige bevægelser af div. led, muskler etc. Til embryologien vil jeg anbefale et kompendium, som du kan købe i SDU boghandel, da embryologi bogen er rigtig teksttung og jeg synes ikke den gav særlig god mening. Bliv også gode venner med Anki, da det, i min erfaring, er der meget af repetitionen og indlæringen ligger. Masis flashcards, standardsvar etc. findes som Anki deck, som selv vil “space” læringen ud så du får en højere retention af div. pensum.

Men som abulcasis også sagde, nyd din fritid, du skal nok nå det hele. Der er mange interesseorganisationer man kan tilmelde sig, hvor der tit er ældre studerende med en masse guldkorn. Hertil kan jeg sagtens give anbefalinger, hvis det lyder sejt. Der er også meget socialt under B1 og B2, som også burde passes for ikke at koge sammen i en sump af aktionspotentialer ;))

Du er velkommen til at skrive pb hvis du har yderligere spørgsmål. Jeg linker lige til drevet under min besked her.

Kæmpe god dag og held og lykke med studiet! Vi ses på uni!

https://drive.google.com/drive/folders/1DogRM_cUI97jftp-lr1Pz6GOOdRWzqoQ

Tror ikke længere det er standardsvar der bruges til B2 eksamen længere, da det nu er en ny forlæser der står for anatomi-delen. Standardsvarene kan dog stadig bruges til at træne og øve sig :))

1 Synes om

Hej, jeg har et tillægsspørgsmål vedr anatomi på SDU medicinstudiet. Jeg har kigget på boglisten/pensumlisten på academicbooks:

(academicbooks dk/pensumlister)

Der er flere anatomi bøger på B1. Skal man bruge dem alle? Der er 18 bøger til B1 og feks en farmakologi-bog på dansk og én på engelsk. Skal man bruge begge?

…og hvis man kun skal bruge én af dem? Hvilke/hvilken anbefales?

Man skal blot bruge den ene. Jeg har selv den engelske og synes den er skide god!

Mange tak for dit svar. :folded_hands:t3: Jeg vil købe den engelske :+1:t3: