Tillykke med optagelsen!
B1 er, som nævnt af abulcasis, det første fag du har. Det er relativ "basal cellebiologi” blandet med histologi og fysiologi. Hertil kan jeg anbefale div. flashcards som du kan finde på de gyldne drev, et notedelingsdrev, ninjanerd og andre YouTube videoer.
Mht. B2, som er den store anatomi, vil jeg igen anbefale de gyldne drev, hvor du kan finde standardsvar, som er en pose af eksamensspørgsmål, som der bliver plukket fra hver år. Derudover er der ret meget embryologi, som, jeg vil mene, er meget tungere for hovedet, da der er meget forståelse og perspektiv i det, hvis det giver mening ://
Mht. anatomiske begrebers nomenklatur kan jeg huske at den tidligere (og måske nuværende) professor Chemnitz ønskede at man kunne de latinske begreber. Dem kan du finde i selvsamme standardsvar.
Bøger og ressourcer jeg vil anbefale er nok Ninjanerd, som er en anerkendt YouTube underviser, som er god til at tage lange forelæsninger og korte dem ned til max halvanden time lange videoer, hvor han gennemgår det meste til detaljergrad som er tilfredsstillende. Jeg vil også anbefale, hvis du har en Mac eller iPad, at købe en anatomi app, såsom complete anatomy. Det er et slags interaktivt atlas, hvor du kan skrælle lag fra og sågar se de forskellige bevægelser af div. led, muskler etc. Til embryologien vil jeg anbefale et kompendium, som du kan købe i SDU boghandel, da embryologi bogen er rigtig teksttung og jeg synes ikke den gav særlig god mening. Bliv også gode venner med Anki, da det, i min erfaring, er der meget af repetitionen og indlæringen ligger. Masis flashcards, standardsvar etc. findes som Anki deck, som selv vil “space” læringen ud så du får en højere retention af div. pensum.
Men som abulcasis også sagde, nyd din fritid, du skal nok nå det hele. Der er mange interesseorganisationer man kan tilmelde sig, hvor der tit er ældre studerende med en masse guldkorn. Hertil kan jeg sagtens give anbefalinger, hvis det lyder sejt. Der er også meget socialt under B1 og B2, som også burde passes for ikke at koge sammen i en sump af aktionspotentialer ;))
Du er velkommen til at skrive pb hvis du har yderligere spørgsmål. Jeg linker lige til drevet under min besked her.
Kæmpe god dag og held og lykke med studiet! Vi ses på uni!
https://drive.google.com/drive/folders/1DogRM_cUI97jftp-lr1Pz6GOOdRWzqoQ