Anbefal et otoskop?

Der er jo rigelig med meninger om stetoskoper, men hvad med et otoskop?? Jeg ser flere forskellige og personlig har jeg ingen erfaring med mærker eller andet. Er der nogen her som måske har prøvet et par forskellige eller kender fra sin kreds hvilket otoskop er “godt nok” til lægefaglig virke men også til en fordelagtig pris?

Jeg vil ikke mene du har behov for et otoskop, som stud.med - jeg havde i hvert fald ikke.

Det var først da jeg fik mig en lægetaske at jeg havde behov for et otoskop.

Jeg har et i lægetasken et Heine Mini 3000® Otoskop - det er udemærket, men ikke godt. Det bruger relativt hurtigt batteriet.

Men når man i dagligdagen er forvent med Welch Allyn, MacroView otoskophoved blegner alt andet. Men det er ikke transportabelt - på samme måde. Men kigger du ind af det ene øre, så er det lige før du kan se bagsiden af tymp på modsatte øre :slight_smile: :laughing:

Fun fact om otoskop og stud. med.: Min farfar sagde en gang at han aldrig formåede at se trommehinden i et otoskop under studiet. Han så den første gang da han startede i sin speciallægeuddannelse til ØNH-læge. Manden blev sidenhen professor på ØNH-afdelingen i Aarhus og underviste på AU. Han har skrevet lærebogen i ØNH-sygdomme og blev dr. med. på baggrund af disputats om det indre øre.
Om han sagde det som en joke, om otoskoperne er blevet bedre eller om han bare havde lidt svært ved at bruge et otoskop som studerende ved jeg ikke. Men historien er god nok :smiley:

1 Synes om

Et otoskop er vigtigt at have for en læge på modtagelsen, særligt på pædiatrisk (børne) afdelingen. Men som studerende forventes det ikke at du selv har et. Det er dog god stil selv at medbringe på klinik, da der altid skal slås om de få.
Jeg har det samme otoskop som frold, og den har fungeret fint for mig :wink:

Tak for jeres svar! Så er man ikke helt tabt i øreskopsverdenen! Men Frold hvorfor mener du det otoskophoved du sendte ikke er så transportabelt? Skal det ikke bare fastsættes på et håndtag?

Den er til et helt andet formål Til brug på en bordlader.

Nej - stetoskop, ja. Otoskob - nej. Har aldrig otoskoperet som medicinsk forvagt. Skulle man i skadestue, så var der udstyr til dette. Ikke noget man selv som læge skal medbringe på arbejde.