Anbefaling af bøger til "natlæsning"

I kølvandet på denne tråd, hvor jeg har fået så meget dejlig feedback og opmuntring, på min drøm om at læse medicin, så tænkte jeg på om der var nogle fagrelevante bøger på f.eks. 1. eller 2. semester, som I kunne anbefale at jeg lagde på natbordet i den kommende tid, for at gøre det nemmere for mig når jeg først er kommet ind på medicin (om et par år… :slight_smile: ).

Jeg har ikke rigtigt kunne finde reelle pensumlister for medicinstudiet, men i bogforummet her på siden er der en masse forslag, som jeg ikke lige umiddelbart kan hitte hoved og hale i. Er der et sted hvor der står hvad man skal have læst og hvorhenne man kan gøre det?

Hvor meget regner I egentligt med at man igennem studiet skal bruge på bøger, hvis man køber alle de bøger der er påkrævet fra nye? Bare et overslag baseret på jeres erfaringer…

Kort sagt: Én eller to bøger, som kunne være gode at blive klog af inden studiestart.

Lige en tilføjelse…

Jeg lytter også meget til podcasts og diverse radioudsendelser på min MP3-afspiller og tænkte om der var nogle lydbøger eller podcasts som I synes var relevante og interessante for sådan en stud.med. in spe, som mig?

Forslag og links vil blive modtaget med kyshånd (HVAD…! Ingen kysse-smilies? Hvad er det her for et debatforum?!? :smiley: )

Helt sikkert! En lille hygge fysiologi-bog ville nok være “Medical Physiology” af Boron & Boulpaep. - lige til sengebordet :twisted:

God fornøjelse :smiley:

Har lånt Basisbog i Sygdomslære red. Schulze og Schroeder på biblioteket og er gået i gang med at læse den. Jeg ved ikke hvor relevant den er for 1. + 2. semester, men jeg synes at det er meget interessant og umiddelbart oplever jeg den som let læst (en anden sag er let-memoreret :smiley: ).

Er blevet anbefalet Hole’s Human Anatomy and Physiology, som en introduktion, men har ikke kunnet låne den, så jeg venter lige til der er luft i budgettet, med at gå i gang med den. Har smugkikket på nettet i de opgaver der følger med bogen på McGraw Hills hjemmeside og det ser umiddelbart lovende ud, set fra min synsvinkel altså…

Jeg har hørt en del om The Cell (altså bogen om cellen, ikke B-filmen med Jennifer Lopez :stuck_out_tongue: ) og at den skulle være rigtigt god. Kan I ellers anbefale den? Ja, mon ikke at den egentlig er så godt som obligatorisk???

Så er der selvfølgelig Medical Physiology som Brainiac har foreslået ovenfor, men at dømme ud fra de reviews den bl.a. har fået på Amazon, lyder det som om at det er en hamper sag at give sig i kast med. Hvad tænker I?

Ja det er sådan en bog man ikke vil falde i søvn med i sengen af fare for at man får den i hovedet når man døser hen… :smiley:

[quote=“Braniac”:2dy4ezxf][quote]
I kølvandet på denne tråd, hvor jeg har fået så meget dejlig feedback og opmuntring, på min drøm om at læse medicin, så tænkte jeg på om der var nogle fagrelevante bøger på f.eks. 1. eller 2. semester, som I kunne anbefale at jeg lagde på natbordet i den kommende tid, for at gøre det nemmere for mig når jeg først er kommet ind på medicin (om et par år… ).
[/quote]

Helt sikkert! En lille hygge fysiologi-bog ville nok være “Medical Physiology” af Boron & Boulpaep. - lige til sengebordet :twisted:

God fornøjelse :smiley: [/quote]

Holes essentials er en super god intro-bog :slight_smile: Ellers kan jeg også anbefale gymnasiekemibøger på B/A-niveau (eks. “Kemi 2000” eller Myginds “Kemi 1-3”). Det er godt at have present til 1. semester. Men tjek evt. med studievejledningen, for der sker en masse omstrukturéringer i denne tid…

Cellen kommer man vist ikke udenom på 2. sem. Den er stor og tung, men personligt var jeg ret glad for den. Der står stort set alt om celler. Som supplement er der en lige så stor lærebog i mikroskopisk anatomi: Genesers “Histologi”.

Mht. Boron & Boulpeap er det rigtigt, at den er lidt af en tung sag. Men faktum er at 3-5. semester byder på en hel del fysiologi, og de tre anbefalede lærebøger er lige store og uoverskuelige. Men læses skal de jo :slight_smile: Tror dog jeg ville starte med Holes og kemien, hvis jeg var dig. Her er også nævnt bøger til de næste mange års nætter :wink:

Hvis det ikke skal være så forberedende til studiestart kan FADL’s “basal og klinisk farmakologi” også bruges - jeg synes det er en spændende bog, men skal først bruges fra 5. semester…

Er Netter’s Atlas of Human Anatomy et godt bud på en anatomibog jeg kan bruge igennem studiet? - Den har jeg nemlig i forvejen :wink:

Jørgen Warberg fra Fysiologisk inst. har skrevet en glimrende fysiologibog, der hedder Human Fysiologi tror jeg nok. Det siges, at den ikke er pensumdækkende - men det siges om så mange bøger… Den er i hvert fald let læst, og giver en rigtig god introduktion til hele fysiologien, og så er den på dansk.

http://www.studmed.dk/human-fysiologi-j … g-t56.html

  • Mikkel

ja og nej… Du skal have den tyske udgave “Atlas der Anatomie des Menschen”, som har de rette latinsk/græske anatomiske navne. Problemet med de engelske er, at de bruger en sær blanding af engelsk og lægelatin, som ikke giver noget til eksamen… eller i klinikken. Håber ikke du har givet for meget for det :wink:

Men du har ret i, at det er et vigtigt redskab gennem hele studiet, og derfor er der heller ingen, der sælger dem brugt…

[quote=“P”:2m1dro1g][quote]
Er Netter’s Atlas of Human Anatomy et godt bud på en anatomibog jeg kan bruge igennem studiet? - Den har jeg nemlig i forvejen
[/quote]

ja og nej… Du skal have den tyske udgave “Atlas der Anatomie des Menschen”, som har de rette latinsk/græske anatomiske navne. Problemet med de engelske er, at de bruger en sær blanding af engelsk og lægelatin, som ikke giver noget til eksamen… eller i klinikken. Håber ikke du har givet for meget for det :wink:

Men du har ret i, at det er et vigtigt redskab gennem hele studiet, og derfor er der heller ingen, der sælger dem brugt…[/quote]

Hmmm ja så må jeg jo ud og anskaffe mig den tyske udgave… :slight_smile:

Jeg har klaret mig fint med Netter’s so far i min uddannelse, men det er klart at når terminologien og “geografien” skal være mere eksakt, som den jo skal når man skal til at skære og stikke i folk, så er det nok bedst at jeg anskaffer mig den tyske udgave med de “rigtige” ord…

Netter’s fik jeg for 400 kr. på min massøruddannelse… Og har senere brugt den flittigt på Skolen for Psykomotorik, da jeg uddannede mig til afspændingspædagog. Så nej jeg synes ikke jeg har givet for meget for den. Det kan være at der er nogen der vil købe min Netter’s billigt, så jeg får penge til at købe den tyske udgave :wink:

Hvis det stod til mig, kunne man sagtens læse efter det engelske Netter. I klinikken bruger man alligevel engelske termer(Har jeg ikke ret?).

Mht. godnatlæsningen, hvorfor så starte fra bunden? Læs Harrisons, memorer den, og så kan du skippe medicinstudiet og gå direkte til turnus:-).

Sommerhilsner fra Christian

[quote=“Krelle”:1t5hyzsk]Hvis det stod til mig, kunne man sagtens læse efter det engelske Netter. I klinikken bruger man alligevel engelske termer(Har jeg ikke ret?).
[/quote]

Og hvad ved du egentlig om det? Så vidt jeg husker var det mig og ikke dig, der styrede skadestuen med den hårdeste hånd! Jeg vil nu give dig ret alligevel :wink: den engelske kan gå, men som nybegynder skal man lære baglæns.

Men tag dig ikke af mig. Jeg har reponerings-rus.

[quote=“Fredster”:mpj00eyq][quote=“Krelle”:mpj00eyq]Hvis det stod til mig, kunne man sagtens læse efter det engelske Netter. I klinikken bruger man alligevel engelske termer(Har jeg ikke ret?).
[/quote]

Og hvad ved du egentlig om det? Så vidt jeg husker var det mig og ikke dig, der styrede skadestuen med den hårdeste hånd! Jeg vil nu give dig ret alligevel :wink: den engelske kan gå, men som nybegynder skal man lære baglæns.

Men tag dig ikke af mig. Jeg har reponerings-rus.[/quote]

Og mig som troede at ortopæder slet ikke behøvede at læse bøger.

Du får både mavesår og hjertebanken, hvis du prøver at læse på forskud. Du lærer muligvis noget, ved at læse godnat-medicinbøger, men det er nok ikke særlig effektiv læring. Hvis du læser lidt på må og få, glemmer du sandsynligvis det meste igen, og så er kræfterne spildte, men ærgelsen består.

Brug dine aftener på at sætte sorte køkkener op eller spille poker på nettet, så du kan spare lidt sammen til studiet. Hvis du endelig vil læse noget, kan jeg anbefale “House of God” af Samuel Shem (men den er nok sjovere, når man er udlært). Ellers brug tiden på at arbejde som samarit, bliv figurant på ATLS-kurser, se ER på tv etc etc.

Jeg skriver gerne under på Martinellos sidste indlæg. Det er så godt som håbløst at begynde at læse forud. Det kan være, det bare er mig, men jeg har ikke kunnet finde ud af, hvor du vil/skal læse, men i Århus har vi nogle ret nasty anatomibøger, som jeg bestemt ikke kunne tænke mig at begynde at læse, inden studiestart.
Anatomien skal nok komme - det behøver du ikke være bekymret for, så i stedet for at læse lidt her og lidt der men ikke rigtigt noget alligevel, så vent hellere. Så læser du også kun på det, du skal lære - og ikke alt det andet (tro mig, der er rigeligt at lære i forvejen).
Brug hellere aftenerne på at læse noget, du synes er spændende - for du kommer til at bruge masser af tid på at læse anatomi, når først du starter.

[quote=“Martinello”:3fjn84vx]Du får både mavesår og hjertebanken, hvis du prøver at læse på forskud. Du lærer muligvis noget, ved at læse godnat-medicinbøger, men det er nok ikke særlig effektiv læring. Hvis du læser lidt på må og få, glemmer du sandsynligvis det meste igen, og så er kræfterne spildte, men ærgelsen består.

Brug dine aftener på at sætte sorte køkkener op eller spille poker på nettet, så du kan spare lidt sammen til studiet. Hvis du endelig vil læse noget, kan jeg anbefale “House of God” af Samuel Shem (men den er nok sjovere, når man er udlært). Ellers brug tiden på at arbejde som samarit, bliv figurant på ATLS-kurser, se ER på tv etc etc.[/quote]

Hej Martin

Jeg kunne godt forestille mig at House of God ville være en interessant bog at læse efter studiet når man har været alle strabadserne igennem som medicinstuderende :slight_smile:

Jeg har været inde og læse om ATLS-kurserne og det ser meget spændende ud. Det vil jeg helt sikkert melde mig til! Det er rart at få alle den slags fif til at komme lidt tættere på lægegerningen og det man nu kan komme ud for.

Er ER vitterligt noget at råbe hurra for? Har de haft gode researchers på afsnittene? Skildrer de en realistisk lægeverden? Jeg har aldrig rigtigt gidet at følge med i den slags serier, så jeg ved det ikke.

Jeg er enig med Martinello. Læsning af pensumbøger på forhånd er noget nær spild af tid. Derimod bør du finde noget der kan hjælpe til at holde motivationen.
House of God er obligatorisk, men med meget mere udbytte når man har stået i skadestuen eller modtagelsen. Så ved man præcist hvad en GOMER er. En svensk parallel hedder Babelstårnet
Derudover vil jeg anbefale Atul Gewande: “Complications” og “Better” http://www.gawande.com

[quote=“Jesper R Balle”:2l3qnur6]Jeg er enig med Martinello. Læsning af pensumbøger på forhånd er noget nær spild af tid. Derimod bør du finde noget der kan hjælpe til at holde motivationen.
House of God er obligatorisk, men med meget mere udbytte når man har stået i skadestuen eller modtagelsen. Så ved man præcist hvad en GOMER er. En svensk parallel hedder Babelstårnet
Derudover vil jeg anbefale Atul Gewande: “Complications” og “Better” http://www.gawande.com[/quote]

Hej Jesper

Tænker du at jeg, lidt over to år før jeg overhovedet har muligheden for at søge ind skal læse noget der kan holde motivationen oppe? :expressionless: Det lyder som et slemt studie :smiley: :wink:

Lige nu tænker jeg først og fremmest på at jeg skal påbegynde min gymnasiale uddannelse (altså nu til august), og dernæst at jeg skal få overstået min studentereksamen med et godt nok snit.

Natlæsningen var ikke tænkt som stræberi, men mere som en “hvis bogen ligger under puden, så siver der nok noget ind”. Jeg synes faktisk at f.eks. “Basisbog i Sygdomslære”, som jeg netop er gået i gang med at læse som “natlæsning” (transport, vente, hygge-læsning), er ganske motiverende. Det samme med f.eks. Netter’s. Jeg synes at fysiologien i nogle af de i denne tråd anbefalede bøger trækker tænder ud og er lidt sværere, at begribe, men at skimme dem er for mig at se også både interessant og til tider motiverende, hvis ikke for andet så i hvert fald for at vide mere.

Uanset hvad så kan det vel ikke skade at læse en bog to (eller hundrede + én) gange, hvis man skal kunne den udenad. Det har i hvert fald fungeret for mig tidligere, at gøre mig bekendt med et materiale rent overfladisk, for derefter at dykke ned i det når det var påkrævet. Mig bekendt er det faktisk en anbefaling fra folk der har med indlæring at gøre, at man gør det på den måde. Men hvis du har en anden memoteknik eller nogle andre erfaringer med det at læse pensum (eller pensumrelaterede) på den måde, så er lytter jeg gerne. Du har jo trods alt stået i det længe før jeg kommer til det :slight_smile:

Hvad angår Atul Gawande lyder det rigtigt spændende og det er sikkert noget jeg får kikket på. Tak for tippet!

Alt i alt tror jeg sagtens at jeg kan forstå ånden i det både du, Martinello og andre har skrevet, og det er taget til efterretning. Jeg sætter stor pris på alle jeres kommentarer og gode råd. Det glæder mig at I er så involverede og er ærlige omkring hvad I tænker. Mit mål med at skrive og ikke mindst læse her på studmed.dk er hovedsageligt at få en mere klar forestilling om hvad medicinstudiet indebærer af godt og ondt, og hvad der ellers er i vente. Alt hvad der kan give mig en mere realistisk forestilling om hvad det er jeg sender mig selv og min lille familie ud i, jo bedre.

Så tak tak hele raden rundt… Også til dem der har sendt private beskeder :wink:

enig i at det i bedste fald vil være spild af kræfter at starte med at læse de tunge pensumbøger før studiet starter - det er en sikker dødssejler for langt de fleste. Men hvis du bare VIL igang med at læse et eller andet relevant, så vil det måske være en ide at kigge i Fysiologi - en grundbog skrevet af Olav Sand. Den er let at gå til og kan være en god intro til fysiologien. Mange bruger den på studiet til at få åbnet op for fysiologien - senere kan man altid drukne i detaljerne i de tykke bøger :wink:

Jeg vil helt klart anbefale “Why do men have nipples” af Leyner og Goldberg - her kan du læse alle de vigtige ting, man alligevel ikke lære om på studiet - fx hvorfor man kan tænde en prut og hvorfor ens øre forsætter med at gro hele livet.

En helt igennem gennemført god bog!

Linket til Amazon er: http://www.amazon.com/Nipples-Hundreds- … 848&sr=8-1

Mike