[quote=“Jesper R Balle”:2l3qnur6]Jeg er enig med Martinello. Læsning af pensumbøger på forhånd er noget nær spild af tid. Derimod bør du finde noget der kan hjælpe til at holde motivationen.
House of God er obligatorisk, men med meget mere udbytte når man har stået i skadestuen eller modtagelsen. Så ved man præcist hvad en GOMER er. En svensk parallel hedder Babelstårnet
Derudover vil jeg anbefale Atul Gewande: “Complications” og “Better” http://www.gawande.com[/quote]
Hej Jesper
Tænker du at jeg, lidt over to år før jeg overhovedet har muligheden for at søge ind skal læse noget der kan holde motivationen oppe?
Det lyder som et slemt studie

Lige nu tænker jeg først og fremmest på at jeg skal påbegynde min gymnasiale uddannelse (altså nu til august), og dernæst at jeg skal få overstået min studentereksamen med et godt nok snit.
Natlæsningen var ikke tænkt som stræberi, men mere som en “hvis bogen ligger under puden, så siver der nok noget ind”. Jeg synes faktisk at f.eks. “Basisbog i Sygdomslære”, som jeg netop er gået i gang med at læse som “natlæsning” (transport, vente, hygge-læsning), er ganske motiverende. Det samme med f.eks. Netter’s. Jeg synes at fysiologien i nogle af de i denne tråd anbefalede bøger trækker tænder ud og er lidt sværere, at begribe, men at skimme dem er for mig at se også både interessant og til tider motiverende, hvis ikke for andet så i hvert fald for at vide mere.
Uanset hvad så kan det vel ikke skade at læse en bog to (eller hundrede + én) gange, hvis man skal kunne den udenad. Det har i hvert fald fungeret for mig tidligere, at gøre mig bekendt med et materiale rent overfladisk, for derefter at dykke ned i det når det var påkrævet. Mig bekendt er det faktisk en anbefaling fra folk der har med indlæring at gøre, at man gør det på den måde. Men hvis du har en anden memoteknik eller nogle andre erfaringer med det at læse pensum (eller pensumrelaterede) på den måde, så er lytter jeg gerne. Du har jo trods alt stået i det længe før jeg kommer til det 
Hvad angår Atul Gawande lyder det rigtigt spændende og det er sikkert noget jeg får kikket på. Tak for tippet!
Alt i alt tror jeg sagtens at jeg kan forstå ånden i det både du, Martinello og andre har skrevet, og det er taget til efterretning. Jeg sætter stor pris på alle jeres kommentarer og gode råd. Det glæder mig at I er så involverede og er ærlige omkring hvad I tænker. Mit mål med at skrive og ikke mindst læse her på studmed.dk er hovedsageligt at få en mere klar forestilling om hvad medicinstudiet indebærer af godt og ondt, og hvad der ellers er i vente. Alt hvad der kan give mig en mere realistisk forestilling om hvad det er jeg sender mig selv og min lille familie ud i, jo bedre.
Så tak tak hele raden rundt… Også til dem der har sendt private beskeder