Ang. FADL

Kære Studmed.dk

Jeg starter på medicin på SDU til februar, og havde derfor til i dag meldt mig til FADL’s SPV kursus. Selvom jeg ikke har vidst meget om det, har jeg nemlig ladet mig fortælle, at studiet ikke kan lade sig gøre uden at have FADL i baghånden.

Jeg håber ikke følgende bliver opfattet som anlæg til en politisk debat eller snobberi, men jeg er virkelig rystet over FADL-idéen.

Hvis jeg har taget fejl, må I MERE END GERNE rette mig og forklare mig hvad det går ud på.

  1. Vi betaler omkring 1200 årligt til en fagforening vi ikke har brug for? En fagforening der i øvrigt mener du på medicinrelevant niveau kun må arbejde for dem? For mig smager det af rester fra kommunistiske forhold.

  2. Vi får ikke lov til at lave en skid der er mere studierelevant end at arbejde i Føtex. Jeg har som speciallægeassistent i ventetiden på studiestart både lært at lægge venflon, kikket på biopsier, taget stikblodprøver og snakket med patienter. Når man spørger i Fadl er svaret: “Ih du godeste nej det må I ikke”.

  3. FADL er efter markedet da DYBT underbetalt. Jeg har fået 20% mere i løn uuddannet i speciallægepraksis som STARTLØN.

  4. Ved ikke om det gælder under uddannelse, men FADL i SPV forløbet har obligatoriske vagter til dig, som ligger oven i forelæsninger? Herunder vagter lokaliseret i Jylland? (som i øvrigt bliver fordelt med åben lodtrækning).

Jeg er sprunget fra pt - og har pænt spurgt om jeg var velkommen en anden gang når jeg tænkt lidt mere over det. For mig virker det fuldstændig sygt at underkaste sig en monopolstøttende fagforening du I bund og grund ikke kan bruge til en skid andet end at få arbejde. Endvidere er løn-niveauet for de vagter jeg kan få fuldstændig absurd.

Skriver som sagt fordi jeg vil høre hvordan det går for studerende uden FADL og om der har været fortrydelser. Kan forstå man ikke kan få de spændende vagter senere hen i uddannelsen hvis du ikke har været i FADL i lang tid.

Lad mig høre, tak

1 Synes om

Nu er jeg ikke nødvendigvis den store FADL-bandit heller.

[quote=“stofferdk”:3azymddj]

  1. Vi betaler omkring 1200 årligt til en fagforening vi ikke har brug for? En fagforening der i øvrigt mener du på medicinrelevant niveau kun må arbejde for dem? For mig smager det af rester fra kommunistiske forhold.[/quote]

1200 er faktisk billigt for en fagforening… I begyndelsen havde jeg samme opfattelse som dig, men jeg er blevet noget mere nuanceret. Det er kun ‘ikke-tilladt’ at tage vagtarbejde á la det man kan få gennem vagtbureauet hos andre vagtbureauer! har du lyst til - og kan finde et sted, hvor de vil ansætte dig direkte, så står det dig frit for - det vil ingen blande sig i… man kan så sige, at hvis du arbejde til en lavere løn end overenskomsten, så snyder du dig selv, og man kunne også kalde det lidt ukollegialt, men det er jo udbud og efterspørgsel…

Det synes jeg ikke passer! det har jeg i hvert fald aldrig fået at vide fra FADL - hvad de derimod siger er, at vi ikke må lave noget, som vi ikke har kompetence til, det er noget helt andet! Hvis du kan lægge venflon eller A-kanyle, og gør det på foranledning af de sygeplejersker du arbejder under, så er der ikke noget problem i det. Det er først, når du gør noget, som du ikke ‘har fået lov til’ eller siger, at du kan noget, som du ikke kan. Blandt de FADL-jobs jeg har haft, har jeg da både taget blodprøver, EKG, lagt A-kanyler, intuberet, lagt kateter, deltaget i transport, gået stuegang etc.

Uden at kende markedet, så har du ganske givet ret i, at man kan tjene mere andetsteds, men underbetalt synes jeg måske er en tilsnigelse… I forhold til andre vagtbureauer er lønnen inkl. pension og feriepenge ikke lavere, tror jeg. Hvad du kan få på det private arbejdsmarked, det er en helt anden sag.

Det lyder helt sort! i Kbh. kan der være enkelte vagter under SPV- eller VT-kurset, som ligger i dagtid. Herudover kan det ske, at man som medlem af et hold af hensyn til sine holdkolleger, i ny og næ er nød til at tage en vagt, der ligger oven i noget undervisning. Ellers har jeg aldrig hørt om det…

Generelt vil jeg sige, at der er ting ved FADL’s vagtbureau som jeg ikke bryder mig om - bl.a. synes jeg ikke altid professionalismen er så stor hos personalet, og naturligvis kan man finde både bedre lønnet og mere spændende jobs andre steder. Det helt unikke ved FADL-vagter er IMO, at der er avancementsmuligheder fra SPV (som også kan være mere eller mindre spændende, hvis man opsøger det) til VT’er (intensivafd. etc.) til specialhold som f.eks. dialyse, intensivassistent osv.

At blande det sammen med FADL fagforeningen er IMO ikke helt fair. FADL gør et stort stykke arbejde fagpolitisk f.eks. med at forhandle overenskomster, og ikke mindst i forbindelse med fire-årsregel og Klinisk Basisuddannelse. At man så ikke kan tage vagter i Vagtbureauet uden at være medlem er FADL kan man mene om hvad man vil, men et monopopl - det er det altså ikke! Der er ingen, der forhindrer dig i at tage arbejde af egen drift på hospitaler, lægeklinikker, laboratorier, privatpersoner etc.

  • Mikkel

Det er sandt at nogle af vagterne er meget lidt lærerige.
Men efterhånden som du kommer længere på studiet så opfylder du kravene for at blive VT’er og MVS’er det er sidstnævnte der er de spændende vagter i FADL-regi, og de er godt betalte!

Tak for jeres svar,

#2 - har læst og vil lige undersøge nærmere, specielt det med du ikke har hørt om vagter i dagtiden (forelæsningstid). Tak for den uddybende post!

#3 - Ved du tilfældigvis om de “spændende” FADL vagter, som man kan få adgang til senere i studiet er tilgængelige uden at have år på bagen hos FADL?

igen tak -

VT vagter kræver yderligere kursus, som du først kan tage efter min. 400t SPV vagter, MVS kræver at du har bestået farma og at du har tilstrækkelig erfaring som VT’er samt at der er et MVS hold hvor du læser.

Ville lige indskyde…
Ud over VT, Børne-VT, MVS og dialyse hold er der jo også blodprøvehold, biopsihold, lægesekretærhold, faste SPV hold på afdelinger hvor man også tager blodprøver. Så inden for FADL syntes jeg der er rigmelig god mulighed for at få noget relevant arbejde.
Derudover giver FADL også nogle ganske udemærket medlemsfordele, uden at skulle gøre den helt store reklame, så syntes jeg deres codan forsikring med cykel og verdensrejsedækning er ganske billig.

Derudover er der i kbh mulighed for en del ganske udemærket lægevikarkurser.

Alt i alt syntes jeg bestemt det er en fordel at være medlem af FADL, med det er bestemt ikke noget man behøver, der er jo også rigelige relevante jobs at få uden om FADL.

-Ebbe

Helt enig med mgybel, skablund og ebesen ovenfor - FADL har været en stor fordel for mig
gennem studietiden.
Dermed ikke sagt at jeg ikke har haft mine kontroverser med vagtbureauet, eller taget
mig til hovedet over nogle af de ting der er foregået, men overordnet set har jeg både lært
meget, og tjent gode penge på at arbejde med FADL-vagter.

Det at vi har vores eget forlag, og et vagtbureau der ikke skal tjene mest mulige penge på
at få os til at arbejde under elendige forhold, og uden adækvat forsikring, er måske ikke noget
man bemærker til dagligdag, men tro mig - det er ret exceptionelt.
Generelt så gør FADL en forskel, men det er ikke en nødvendighed at være medlem af FADL.

Med hensyn til vagtbureauet så har jeg altid stået fast på at jeg ikke ønsker vagter i
undervisningstiden. Hvis der nu skulle være en på vagtbureauet der har en anden holdning
til hvornår man skal tage vagter, så må man jo bare fortælle dem, at det går ikke (har jeg nævnt
jeg har haft mine kontroverser :wink: ). Det er dog sket en gang eller to at jeg har taget
en vagt i stedet for undervisning, men det er yderst sjældent, og altid af kollegiale årsager.
Det største problem lå nok dengang jeg var på ventilatør-hold, det var jo et helvede på hjul (er det egentlig stadig det?).

Mit råd er at tage de 400 SPV timer (svarer til 2,5 måneders fuldtidsarbejde)
og de 200 VT-timer i en rygende fart. Det studierelevante arbejde ligger ofte for enden af den tunnel.

Just my 5 cents :smiley:

Jeg er meget enig med ovenstående kommentarer. Er selv meget kritisk mht. fagforeninger som helhed(og er ikke blevet det mindre den seneste stykke, jf. YL og 4 års reglen). Men er dog meget glad for mit FADL medlemskab alligevel. Har bla. forsikring gennem FADL(Og det er faktisk en rimeligt god forretning), og har også taget lægevikar kurser. Altsammen noget du sagtens kan klare dig uden, men er meget rart at have.

Har desuden taget ret mange FADL vagfter uden at avancere, og synes generelt de har været ret spændende, især gangvagterne som man faktisk kan lære ret meget ved. Nu har jeg nok taget min sidste vagt, men vil fortsat være medlem. Og husk nu at du kan trække halvdelen fra i skat, det er således ikke 1200(I kbh er det vist kun 800 ik´?), men kun 600 du rent faktisk kommer til at betale.

Mvh. Christian.

Hej Stofferdk

Jeg har startet en lille ny tråd om det her med at være speciallæge assistent og hvad det kunne indebærere og jeg tænkte på om du havde mulighed for at give dit besyv med derover på det her link: Speciallæge assistent?

På forhånd tak :smiley:
Mvh Martin

Lidt om hvad det koster at være med i FADL, reelt er det kun 600 kr man betaler da kontigentet er fradragsberettiget(Som Krelle skriver). De 600 kr er ca hvad jeg har sparet på min forsikring gennem fadl vs Tryg. Argumentet om at det er for dyrt at være medlem syntes jeg derfor ikke holder.

Om man kan lide arbejdet osv er noget helt andet :slight_smile:

/Peter

Hvad betyder det at VT-holdet var et helvede på hjul? Fordi man må acceptere at gå glip af noget undervisning?? - Jeg står lige på tærsklen til at tage kurset, og vil gerne vide hvad jeg kaster mig ud i!

Det er en noget gammel tråd du har oplivet fra døden :slight_smile:
Generelt er VT-holdene ganske fine. Du får mere kontinuitet end på SPV vagter, da man ofte bliver en del af et team og ofte mere “rolige” tjanser, hvor du ved f.eks. hjemmeplejehold om natten kan læse meget. Jeg kan kun anbefale dig at hoppe videre med VT-delen.

Nu er det selvfølgelig et par år siden jeg var igennem det, så det kan have ændret sig lidt - men tror det næppe :slight_smile:

Ja, beklager :wink: - Men jeg har haft (som alle har velsagtens) dårlige og gode oplevelser med Fadl, så inden jeg tager next step og binder mig på et hold i 3 måneder, så er det jo godt at høre lidt om hvad andre synes om tjansen. Blev inspireret til at tage kurset i det hele taget, efter jeg læste en artikel om en BVT’er.

Hop da endelig på det. Tidligere vil jeg mene at 9/10 hold var rigtig gode. Skulle man havne på et mindre godt hold, så er det som du siger “heldigvis” kun 3 mdr.
Tror nu ikke du vil blive skuffet - snarere tværtimod!