Ang. køb af mikroskop

hej med jer!

i forbindelse med histologi på medicinstudiet kunne jeg godt tænke mig at anskaffe et mikroskop, som jeg kan bruge derhjemme når jeg vil kigge på spotprøver af celler og væv. Er der nogen der kan anbefale et godt mikroskop til under 2000 kr.??? Er der noget særligt jeg skal gå efter?

Håber i kan hjælpe.

Mvh. Andreas

Du lyder da en “målerettet” og ret speciel studmed’er ;.). Har du så præparater til at øve dig med? det er ikke nok at du anskaffer dig et lys mikroskop,medmindre du har lånte nogle præperater fra Anatomisk Institutet/studiesalen.
Held og lykke

Jeg vil bare lige tilføje at det altså slet ikke er nødvendigt at anskaffe sig sit eget mikroskop, idet præperaterne bliver rigtig godt gennemgået i sautimerne og derudover holder studiesalen også åbent hvor man kan spotte yderligere idet omfang man finder nødvendigt.

Jeg tror jeg slutter mig til koret, der mener at det nok er lidt overkill at anskaffe sig sit eget mik! Det er også udtroligt tidskrævende at skaffe organerne, lave præparater og først derefter mikroskopere:-).

Men selvfølgelig, hvis du agter at blive Finn Genersers efterfølger så er det en anden snak…

Du kan jo også “mikroskopere” nogle af præparaterne afbilledet i bogen (Histologi på molekylærbiologisk grundlag af our man Finn G.), idet der følger en CD med, hvor man kan lave sådan nogle lækkerier.

Og hvis du skal have et mikroskop, så gå linen ud og anskaf dig et elektronmikroskop! Mindre kan ikke gøre det :smiley:

Ellers kan jeg anbefale Difiore’s histologi-atlas, som også er ret godt.

Personligt kunne jeg godt tænke mig et scanningselektron, eller måske et flourescens-mikroskop :wink:

Det dyreste til alm brug er vel confocal scanner nu om dagen

Jeg havde selv stor glæde af et lysmikroskop i min studietid. Jeg anskaffede mig et Bresser Science mikroskop som er helt fantastisk. Det er måske liiiiiidt pebret i prisen, men det lykkedes mig at skaffe et brugt eksemplar i den blå avis. Der var en afdanket dyrlæge fra Silkeborg der glædeligt solgte det for en fjerdedel af indkøbsprisen.

Præperater er bestemt et problem, men blodudstryg har jeg lavet mange af og jeg har stort set mikroskoperet alle kropssekreter (både fra mig selv og min kat), en masse madvarer og insekter (jeg skulle hilse at sige at insekter er viiiiiildt ulækre i et mikroskop). Det hjalp mig igennem 2.-5. semester og jeg havde også glæde af det i mikrobiologi og patologi. Og når jeg holdt fest.

Hej…

Vil nok mene, at du er en for ambitiøs stud.med…Jeg synes absolut ikke der er en grund til det…Du vil have problem med at anskaffe præparater, plus så er der mikroskoper i skolen i flere mængder…så hvorfor spilde penge på det ?