Ang. standby plads og ansøgning

Goddag.

Jeg har søgt på Københavns Universitet som første prioritet med start 1. september.

Optagelseskvotienten på KU var i 2005 9,7 hvilket i øvrigt mit eksamenssnit også er. Vil tilfældet være at kvotienten skulle stige til 9,8 og standby heraf 9,7, vil jeg da have studiestart til februar eller september 2007?

I sådan en situation i at opstå jf. studiestart 2007, kan undertegnede i mellemtid ærge sig over at krydse X ved standby, da andre ansøgninger SDU & AAU derved annulleres. Kan man evt. hvis muligt forkaste sin standby-markering eller afvise sin standby plads - og muligvis komme ind på SDU eller AAU enten til september 2006 eller februar 2007?

Tid er penge.

På forhånd tak.

Stand-by-pladsen bliver til september 2007.

No idea. Studievejledningen for medicin på KU er et godt sted at spørge:
tlf: 35 32 70 91
mandag: 11-12 + 18-19
onsdag: 17-18
torsdag: 15-16 + 19-20

evt. http://www.sund.ku.dk/studievejledningen

Hvorfor har du søgt KU som førsteprioritet? Det kan jo være, det er værd at vente et år og så komme på det rigtige universitet. Og penge er en god ting at have inden start…

Og så super held og lykke da :doc: Med det snit tør jeg næsten sige velkommen… Men lad os se hvad der sker på fredag!

  1. studiestarten afhænger af deres alder (sep-feb)…
  2. ved godt at mange vil sige at det er ren idioti men mener at standby på KU iår vil ligge på mere end 9,7 grudet reglen om at * med 1.03, stigning i ansøgertallet samt tendense for de senere års kvotienter…
    men skulle du blive tildelt et standby-plads på KU, så mener jeg klart at det er værd at vente det år der går til de starter på studiet :smiley:

held&lykke med optagelsen imorn…

Abdi

Oj, så hvis man får en standby-plads kan man risikere at vente 1½ år?

Det bliver meeeeget spændende! Personligt kan jeg dårligt forestille mig at kvotienten stiger meget mere, da det jo trods alt er begrænset hvor mange, der ligger over 10. Men 1,03-reglen er der jo. Og 9,7 er bestemt ikke det højeste snit der er set for en uddannelse… Og studiet er ganske populært!

Jeg har leget lidt med en lommeregner: 9,6 * 1,03 = 9,888 = 9,9 Det er saft stegeme’ noget der rykker alligevel!
9,8 → 10,1
9,9 → 10,2

Det rykker! Spørgsmålet er bare, hvor mange der kan det. Og hvor mange af dem der søger ind nu. Det er jo en ny regel og de fleste vil gerne tage et år fri efter gym.

Spændende!

Jeg aner stadig ikke om jeg er optaget på 2. sem :shock: Skemaet er afleveret i postkassen, men så hører man intet… Det er sk… irriterende. Nogen der ved hvornår/hvordan, det bliver offentliggjort?

Dvs. at en Standby plads udskyder studiestart til vinter eller et helt år?

Jeg søgte på KU som 1. prioritet af praktiske årsager. Lokation, socialiteter…

  • 1,03 reglen virker desværre ikke for mig - mine interesser i gym var for mangfoldige. :wink:

Lad os lige få det på plads een gang for alle :slight_smile:

Alle de der optages i morgen starter enten september 06 eller februar 07. Nogle får en standbyplads. De kan så være heldige at starte med de andre, hvis nogen siger nej til den plads de har fået. Ellers optages de først endeligt til september 2007. Men så er de også garanteret optagelse! Om man så kan være uheldig først at skulle starte i februar 2008, ved jeg ikke. Jeg har dog aldrig hørt om nogen, der skulle vente 1½ år.

Din antagelse forudsætter jo:

  1. Der er mindst samme ansøgermængde som sidste år.
  2. Alle ansøgere har 3 valgte højniveau fag.

Jeg har ikke set på mængden af ansøgere, om denne ift. sidste år, men til ad 2 ved jeg at det ikke hører til normen at have 3 højniveau fag. I min gymnasieklasse var der således “kun” 2 ud af 19.

[quote=“LeDuce”:1oote1en]Dvs. at en Standby plads udskyder studiestart til vinter eller et helt år?

Jeg søgte på KU som 1. prioritet af praktiske årsager. Lokation, socialiteter…[/quote]

Altså i teorien kan man godt komme ind samme år med en standbyplads, men det kræver selvfølgelig at der er nogen der takker nej til deres plads. Kender selv en som var så heldig.

Men normalt vil en standby-plads betyder at man er sikret plads næste år såfremt man søger om optagelse. Det jeg selv er i tvivl om er om man med en standbypldas er sikret sommeroptag eller om man bliver fordelt efter alder lige som alle andre.

Jeg har lige rette en fejl i mit sidste indlæg m.h.t. årstal :oops:

nt

[quote]Din antagelse forudsætter jo:

  1. Der er mindst samme ansøgermængde som sidste år.
  2. Alle ansøgere har 3 valgte højniveau fag.

Jeg har ikke set på mængden af ansøgere, om denne ift. sidste år, men til ad 2 ved jeg at det ikke hører til normen at have 3 højniveau fag. I min gymnasieklasse var der således “kun” 2 ud af 19.[/quote]

Hvem var det til??

"Det bliver meeeeget spændende! Personligt kan jeg dårligt forestille mig at kvotienten stiger meget mere, da det jo trods alt er begrænset hvor mange, der ligger over 10. Men 1,03-reglen er der jo. Og 9,7 er bestemt ikke det højeste snit der er set for en uddannelse… Og studiet er ganske populært!

Jeg har leget lidt med en lommeregner: 9,6 * 1,03 = 9,888 = 9,9 Det er saft stegeme’ noget der rykker alligevel!
9,8 -> 10,1
9,9 -> 10,2

Det rykker! Spørgsmålet er bare, hvor mange der kan det. Og hvor mange af dem der søger ind nu. Det er jo en ny regel og de fleste vil gerne tage et år fri efter gym. "

Dette.

Det kommer i hvert fald også an på hvor mange htx’ere som søger ind (om 1,03 -reglen får en indflydelse), for vil tro at ca 98 % af alle der går på htx kan gange med 1,03. På det almene gym tror jeg - uden at vide noget med sikkerhed - at antallet af folk med et ekstra fag er steget, for jeg har da hørt om en del der kan. Men det burde vel være til at find eud af… måske.

Det skal dog siges at der vist kun kom en håndfuld htx’ere ind på KU istdet år, så tror altså ikke at det bliver det som vælter det hele hehe :wink:

Så tror jeg ikke helt jeg forstår kommentaren Det er indlysende, at ikke alle har 3 højniveaufag. Det eneste jeg skriver er:

  1. at jeg tror kvotienten er tæt på at toppe
  2. Kvotienten sagtens kan stige alligevel (måske pga. 1,03-reglen)
  3. Det er meget uvist om 1,03-reglen får nogen betydning i år da reglen er ny.

Det er en hentydning til at kvotienter over 9,8 (/9,9) er urealistiske.

Aha. International Business KU 2005 var lidt over 10. Av av av :shock:

Men lad os se hvad der sker.

International Business på CBS kræver 10,1. Tværtom går min hentydning udelukkende til medicin studiet på KU.