Angående dispensationsansøgning

Goddag mine kære medstuderende jeg skriver fordi jeg gerne ville have nogle råd.

Jeg har igennem længere tid været igang med at udfærdige nogle ansøgninger da jeg har indset at uddannelsen til læge er præcist det jeg brænder for, jeg ansøger til et enkelt specielt medicinsk studie i england, og derudover de 3 universiteter i Danmark der udbyder uddannelsen.

Jeg har voksede op ganske fint indtil ved starten af min gymnasietid hvor min mor udviklede paranoid schizophrenia et stykke tid efter hende og min fars skilsmisse og mit liv og hjem vendte sig min hjemmefront kollapsede generelt fuldstændigt, oven i det kæmpede jeg også med problemer med mobning tilbagefra folkeskolen, jeg så min studieperformance falde fra at være en 9-tals elev i folkeskolen til at ligge omkring de 7 i starten af gymnasiet, til sidst fik jeg dog kæmpet mig tilbage med 10 taller og et 11 tal og adskillige 9 taller i 3’gs eksamener men på det tidspunkt var mit gennemsnit blevet markeret af den hårde tid jeg havde gået igennem og mit endelige gennemsnit lå nu på 8, et markant fald fra hvad jeg præsterede i folkeskolen, og jeg agter at søge dispensation fra mit fald i gennemsnit ud fra den kamp vi havde i hjemmet med at min alene mor havde paranoid schizophrenia.

Jeg har alle mine papirer klar og har skrevet en motiveret ansøgning til den engelske udannelse http://www.col-westanglia.ac.uk/atm-entry.html, også kendt som en personal statement, hvor jeg forklarer at min livshistorie måske har inspireret mig påtrods af de hårde perioder det gav mig, at jeg så min mor gå igennem paranoid schizophrenia har uden tvivl åbnet mine øjne for hvervet som læge specifikt, er jeg interesseret i psykiatri.

Det jeg ville høre om er om der er nogen der ved hvordan man skal forklare og udforme sin dispensationsansøgning og hvordan i anbefaler jeg går omkring min specifikke situation, i den engelske personal statement fik jeg at vide at jeg skulle bruge mine opvækst til at forklare hvilke egenskaber og kompetencer det havde givet mig som gjorde mig specielt egnet, og et kortere afsnit som forklarede at det selvfølgeligt havde påvirket mig under gymnasietiden. Men såvidt jeg kan forstå fra de universitetshjemmesider jeg har været inde på vil de måske ikke høre så meget om hvilke egenskaber man har lært, men at de i en dispensation blot vil høre hvem man er og af hvilke årsag man søger dispensation.

Håber der er nogle der kan hjælpe mig med hvordan jeg skal udforme min dispensationsansøgning så jeg ikke laver fejl.

Jeg har vedhæftet min Motiverede ansøgning / Personal statement til det engelske studie som jeg også overvejer at enten bruge eller bruge stykker fra til min danske dispensationsansøgning

Venlig hilsen Henrik

Jeg er ret sikker på at du ikke skal gå så meget i detaljer, men blot forklare hvad der ligger til grund for din ansøgning. Du skal ligeledes have en udtalelse fra skole/læge som bekræfter at det har påvirket dine karaktere.

Du skal også skrive HVAD du søger dispensation til er det fordi du har for lavt gennemsnit, er det fordi du vil læse et bestemt sted, eller hvad er det helt præcist. Jeg søgte selv dispensation og fik at vide at det var de ting der skulle med, vil mene at den personal statement du har lavet nok mere minder om en kvote 2 ansøgning.

Og så kan det være du skal kigge lidt på om du kvalificere dig til kvote 2 på SDU for det er jo også en oplagt mulighed for at komme til at vise at du godt kan, men bare har haft det hårdt i gymnasietiden!

Held og lykke med det i hvert fald :slight_smile:

Tak for de hjælpsomme svar jeg har modtaget her såvel som privatbesked!

Jeg har skrevet ifølge de vejledninger jeg har set her en dispensationsansøgning som jeg vil poste her for at få noget respons her er den:

Min mor udviklede paranoid schizophreni nær enden af min folkeskole hvilket toppede og blev endelig diagnoseret da jeg var 17 år gammel i starten af gymnasiet, min mor var enemor og omdrejningspunktet for os børn i hjemmet. Det havde en enorm effekt da jeg gik fra at få 9 i hovedfagene i folkeskolens endelige eksamen, jeg var istand til at vedligeholde 8,0 i karaktersnit i gymnasiet og det lykkedes mig endda at få nogle strålende karakterer i mine endelige eksamener i 3.g hvor jeg tog væk fra hjemmet og over til mine bedsteforældre’s gård for at studere og fik et snit på 8.8 i 3.g’s eksamenerne.

Jeg ansøger om dispensation fra det fald i karaktergennemsnit som min mor’s sygdom medførte da jeg føler min præstation var så påvirket af de omstændigheder jeg levede under og at det ikke var nogen reel reflektion af hvad jeg ville have været i stand til, havde mit hjem været stabilt.


Jeg ville gerne høre om der er nogen forslag til hvad jeg ellers kan tilføje og andre kommentarer da jeg er usikker på hvor meget jeg skal gå i dybden med min forklaring i dispensationsansøgningen.

Med hensyn til SDUs Kvote 2 Process 14203 så har jeg undersøgt allerede og den passer perfekt til mig så jeg gør klar til at få sendt min ansøgning afsted til dem og har tænkt mig at terpe alt jeg kan inden den prøve, jeg ved godt det er een prøve man ikke kan læse baggrundsviden i men man kan øve sig på testformen.

Jeg går tilbage til at arbejde på min dispensationsansøgning

Venlig hilsen Henrik

Det er altid en rigtig god ide at spørge optagelseskontoret, hvad der er brug for af dokumentation mv. for at få dispensationsansøgningen imødekommet. Du er lidt sent ude, så jeg synes du skal tage og ringe til dem så hurtigt som overhovedet muligt, og høre hvad dine muligheder er. Derudover kan jeg forestille mig at 14203 har ret i at du skal have en udtalelse.

Med hensyn til uddannelserne i England, så ved jeg at de har ansøgningsfrist i oktober for at du kan blive optaget til september næste år.

Det jeg har posted her og som jeg er virkeligt i tvivl om er hvordan jeg skal udforme selve dispositionsansøgningen og begrunde / forklare mine forhold, selve dokumentationen af omstændighederne har jeg allerede sat i værk og det bliver en snild sag da min private læge har fulgt og støttet mig og min mor igennem de sidste mange år.

Min mor startede ud med at have et længere alkohol misbrug som til sidst eskalerede til hendes psykiske sygdom hun kæmped med nu, som du måske kan forestille dig har det forårsaget mange lægebesøg og lægeopkald, han ved udmærket hvad der er foregået og hvorledes så at få udtalelser og dokumentation er der orden i.

Jeg skal bare sørge for at få skrevet en ordentligt begrundelse i min dispensationsansøgning udover dokumentationen, alt kritik eller påpegelse af ting jeg skal tilføje ville være enormt værdsat

På forhånd tak Henrik

Jeg har fået skrevet en mere komplet version nu tror jeg håber på at få noget respons på den her:

  1. Marts 2009

Til rette vedkommende i “Optagelse og vejledning” på Københavns universitet

På baggrund af informationen på Den Centrale Studie- og Erhvervsvejlednings hjemmeside, ansøger jeg hermed om dispensation fra karaktergennemsnitskravet til optagelse på medicin-studiet, sådan så mit karaktergennemsnit bliver reguleret.

Min dispensationsansøgning er baseret på flg. punkter:

  1. Min mors alvorlige sygdom
    Min mor udviklede efter et længere alkoholmisbrug en alvorlig form for skizofreni, paranoid skizofreni, nær enden af mit folkeskole-forløb. Hendes tilstand blev forværret for hver dag der gik indtil at hun blev diagnoseret som værende psykotisk, da jeg var 17 år gammel og lige var startet på gymnasiet.
    Min mor var enemor og omdrejningspunktet for os børn i hjemmet - vi var meget afhængige af hende. Hun var den eneste voksne i hjemmet og betød, og betyder stadigt, alt for mig, både fysisk og psykisk fandt jeg ud af at afhang af hende. Det var hende der plejede at tage vare af husets pligter, sørgede for at der var orden i simple ting som mad, rengøring og aktiviteter, men alt dette blev der vendt op og ned på da min mor’s skizofreni begyndte at udvikle sig, for som hendes sygdom udviklede sig viste det sig tydeligt på hjemmets forfaldende tilstand. Den nedtur som mit liv gik ind i påvirkede mig enormt meget, da jeg gik fra at få nogle skyhøje karakterer, til at få nogle lidt overmiddel-karakterer.
    Jeg var i stand til at vedligeholde 8,0 i karaktersnit i gymnasiet, og det lykkedes mig endda at få nogle strålende karakterer i mine endelige eksamener i 3.g, hvor jeg tog væk fra hjemmet og over til mine bedsteforældres gård for at studere - det endte med at jeg fik et karaktergennemsnit på 8.8 i 3.g-eksamenerne, som dog bliver 9,5 efter korrigering pga. 2-års reglen.
    Min mor’s alkoholmisbruget lå forud for de første tegn på psykisk sygdom, og var måske den første indikator for psykisk sygdom som ikke blev set. Min mor begyndte at drikke efter min far og mor’s skilsmisse og hun begyndte at tillægge sig en vane for at drikke kraftigt igennem om aftenen og det var i den periode af min ungdom at jeg først lagde mærke til at den kernefamilie jeg havde haft virkeligt var ved at smuldre. Det var enormt smertefuldt at erfare at den mor jeg havde haft et så tæt bånd til var begyndt at blive umådeligt svær at nå ind til eller blot have en normal samtale med. Jeg fandt mig selv i en situation hvor den nedtur min mor var begyndt på fik mig til at føle en ekstrem afmagt, forvirring og sorg, den kærlighed og samtale som en mor har med sin søn, var ved at blive revet væk af en sygdom i starten af gymnasiet og jeg begyndte at føle en apati overfor alt andet og det fokus og målsatte sind jeg førhen havde haft veg tilbage for starten af en tilbagetrækning og isolering som markerede mit liv. Den værste effekt af alkoholmisbruget var at om aftenerne når min mor havde drukket igennem siden middags følte hun så meget afmagt og frustration at hun ville begynde at råbe ad mig hvis jeg var inde i stuen, hun begyndte at eskalere et hvilkent som helst problem til hvor nyttesløs og ubrugelig hun syntes jeg var og fortsatte skænderierne inde på mit værelse når jeg prøvede at slippe væk, min mor som ellers havde støttet mig og givet mig selvtilliden til at excellere i folkeskolen var ligepludselig væk og jeg var alene. I nogle tilfælde prøvede jeg at ringe til politiet sent om aftenen for at få hjælp når hun var ved at smadre min dør ind i raseri, men fik blot at vide at politiet ikke kunne hjælpe mod ejeren af huset, og at det var mig som måtte komme væk. Men jeg havde ingen steder at flygte hen og ingen måder at flygte på

Jeg mangler stadig at få rundet dispensationen af med en afslutning men har fået beskrevet meget nu synes jeg. Dispensationsansøgning er næsten præcist 1 A4 side i word lige nu forresten.