Ansøgning kvote 2 SDU

Hej

Nu er det jo ved at være tid til at ansøge om optagelse, eller invitation til MCQ+MMI, på universiteterne.

Følgende er jeg i tvivl om, og det kommer fra SDU´s hjemmeside:

Ansøgningsfristen for kvote 2 er den 15. marts 2011. Man søger ved at indsende et udfyldt ansøgningsskema og prioriteringsskema fra Den Koordinerede Tilmelding (KOT). Man skal vedlægge adgangsgivende eksamensbevis og bevis for eventuelle enkeltfag. Du skal ikke indsende motiveret ansøgning, arbejdsgivererklæringer o. lign.

Hvis man ikke skal sende dokumentation for hvad man har lavet for at motivere sig til uddannelsen, når man søger ind, hvornår skal man så?

Jeg troede nemlig, at man skulle sende arbejdsgivererklæringer sammen med ansøgningen, og nu hvor det viser sig at man ikke skal, bliver jeg i tvivl om hvad de skal bruges til og hvornår.

Et andet spørgsmål handler om, hvordan man i det hele taget ansøger. Det foregår vel via optagelse.dk, hvor man også søger via kvote 1, men er det fordi ansøgningerne kommer ind før 15. marts, at de ved det er via kvote 2, jeg gerne vil søge?

På SDU kigger de ikke på hvad man har haft af arbejde etc. Du bliver indkaldt til en mutiple choise test (MCQ) og går man videre fra den skal man til 8 små mini interviews (MMI) og her er der bl.a. en stand med din motivation for at læse medicin. Dvs. du bliver testet i dine færdigheder i dine almene færdigheder i MCQ og i MMI bliver der kigget på dig som menneske, dine samarbejdsevner, empati, motivation, etiske sans etc. bliver testet

Du burde rette henvendelse til SDU (eller andet uni du vil søge optagelse på) om alt hvad du er i tvivl om i denne forbindelse. Jeg har selv opstillet en del specifikke spørgsmål, som jeg ikke kunne finde svar på. Det er yderst kompetent og venlig vejledning man får, derfor kan jeg kun sige: go for it!

Mvh
Mignon

Tak for jeres svar.

Jeg har allerede sendt spørgsmål til SDU og jeg synes det er lidt pinligt at sende flere :oops:

Men hvordan kan de så bevise at jeg har lavet alt det jeg påstår at jeg har lavet, når jeg fortæller det til MMi, som jeg håber på at komme videre til, af hele mit hjerte? (og alle andre arganer for den sags skyld)

Ved at relatere det til studiet og fortælle hvordan det har gjort dig til den bedste stud.med ever og ikke bare nævne de ting du har lavet.

Du kunne også lige bruge 5 minutter på at søge på gamle tråde og måske en sticky eller 2 som fortæller hvordan kvote 2 på SDU (og de andre steder fungere)

Jeg ved som sådan godt hvordan det fungerer, men det var bare lige de specifikke spørgsmål.

Hvad så omkring mit spørgsmål om selve ansøgningen til kvote 2? Er det fordi den kommer ind før 15. marts ?

I min (og sin) tid krydsede man af i en boks på optagelse.dk hjemmesiden
Ansøgning via kvote 1 ( )
Ansøgning via kvote 2 (X)

Hej igen

^Det kan man åbenbart desværre ikke mere.

JA, fordi du søger til marts bliver du en Kvote-2 søger. Hvis du så får høje karakterer nok til at kunne søge ind gennem kvote 1, bliver din kvote 2 plads givet til en anden.