Ansøgning og Supplering

Jeg har allerede afsendt mine ansøgninger til universiteterne, jeg ansøger til medicin studiet på de 3 universiteter i danmark som udbyder den, jeg er kommet i tanke om at der er en ting jeg har glemt, at gøre opmærksom på i min ansøgning at fortælle jeg agter at via Faglig supplering få opgraderet mit Kemi-C til Kemi-B hurtigst muligt, jeg har læst inde på et eller flere af universiteternes hjemmeside at de tillader sommersupplering og vil give en et betinget optag så lang tid man sender bestået eksamensbevis når sommerkurset er overstået.

Jeg har 2 spørgsmål.

  1. Skal jeg eftersende papirer hvor jeg gør de universiteter jeg har sendt ansøgninger ud til (SDU medicin, Aau medicin, KU Medicin) opmærksomme på at jeg agter at tage Fagligt supplere mit Kemi-C til Kemi-B Hurtigst muligt, eller vil universiteterne gå ud fra at dette er planen.

  2. Jeg har snust rundt på GSK Faglig supplerings hjemmesider osv. og jeg synes umiddelbart det virker som om at den nærmeste mulighed for at opgradere Kemi-C til Kemi-B er et sommer lynkursus, er der ikke noget kursus der starter før dette ?

Du skal have suppleret kemien inden d. 5 juli i KBH og Århus.

Kun SDU accepterer sommer-supplering.

Du kan være heldig at GSK kører kemihold inden d. 5 juli, og du stadig kan tilmelde dig.

Ellers prøv at høre et gymnasie om de har et kemihold du må hoppe på.

Ellers er der kun sommersuppleringskurser og en one-way til Odense. Det gjorde jeg.

[quote=“AndreasG”:2w801mti]Du skal have suppleret kemien inden d. 5 juli i KBH og Århus.

Kun SDU accepterer sommer-supplering.

Du kan være heldig at GSK kører kemihold inden d. 5 juli, og du stadig kan tilmelde dig.

Ellers prøv at høre et gymnasie om de har et kemihold du må hoppe på.

Ellers er der kun sommersuppleringskurser og en one-way til Odense. Det gjorde jeg.[/quote]

Jeg har lige kigget inde på KU’s Hjemmeside hvor der står følgende

[quote=“KU”:2w801mti]Sommersupplering og betinget optagelse
I løbet af sommeren er det muligt at sommersupplere på alle uddannelser på Københavns Universitet.

Hvis du sommersupplerer i et fag, kan du blive tilbudt en betinget optagelse. Betinget optagelse betyder, at din studieplads er betinget af, at du inden studiestart dokumenterer, at du gennem din sommersupplering opfylder adgangskravene. Du skal senest 5. juli dokumentere, at du er tilmeldt et suppleringskursus. Når du har bestået suppleringsfaget, skal du indsende eksamensbeviset til Uddannelsesservice. Hvis du ikke indsender dokumentation, eller hvis du ikke består sommersuppleringskurset, bortfalder din studieplads. [/quote]

Fundet på http://studier.ku.dk/optagelse/supplering/

Også Århus Universitet har Betinget optagelse kørende i 2009 fik jeg lige læst

[quote=“Århus Universitet”:2w801mti]Betinget optagelse 2009
Aarhus Universitet tilbyder i 2009 betinget optagelse ved alle bacheloruddannelser ved universitetet.

Betinget optagelse betyder, at du først skal dokumentere at du opfylder uddannelsens adgangskrav senest den 5. september, og ikke allerede den 5. juli ved ansøgningsfristen i kvote 1. Det giver dig mulighed for at følge og bestå et sommerkursus. Senest d. 5. juli skal du dokumentere at du er tilmeldt et sommersuppleringskursus, som, hvis du består kurset, vil bevirke at du opfylder adgangskravene. Hvis du søger betinget optagelse, vil din ansøgning blive behandlet som om du allerede opfylder adgangskravene. På uddannelser med adgangsbegrænsning vil din ansøgning blive vurderet efter faldende kvotient i kvote 1. Hvis du har søgt i kvote 2 vil din ansøgning blive vurderet på baggrund af den dokumentation du har fremsendt senest d. 5. juli. Læs mere [/quote]

Fundet på http://www.au.dk/da/optag, jeg går
udfra at Medicin hører ind under paraplybetegnelsen bacheloruddannelser
Mit hovedsaglige spørgsmål er nu så skal jeg have vedhæftet et dokument hvor der står at jeg gerne vil benytte mig af sommersupplering sammen med min ansøgning, eller er det en konklusion de selv kan drage når de ser at det eneste jeg mangler er at opgradere Kemi-C til Kemi-B.

Jeg har allerede sendt mine ansøgninger ud men tænker på at eftersende dokumentation på at jeg er tilmeldt et sommersupplerings kursus i Kemi-C til Kemi-B og at jeg i den sammenhæng ansøger om betinget optagelse

Hej Henrik,

For lige at få det afklaret, så er det kun SDU og KU der acceptere sommersupplering med et enkelt fag på et enkelt niveau. Da AU’s kvote 2 regler kun tager udgangspunkt i karakterne fra de fem relevante fag, skal man have afsluttet alle fag og sende bevis senest d. 5.juli.

For at få en chance i AU også, kan du tilmelde dig som selvstuderende på et gsk hold, som er startet enten i september eller februar, og selv læse op til eksamen. Nogle gsk-hold som er startet i februar, kan muligvis stadig have plads, og du kan komme med på holdet alligevel? Hvis du ikke er tryg ved at være selvstudernde, ville jeg, hvis jeg var dig, ringe til alle de VUC’er der udbyder gsk fag i kemi, og høre om der er plads på holdene, og om det er muligt at du kan komme på holdet.
Nu ved jeg ikke hvor i landet du bor, men VUC har et kemi hold, som er startet i februar. Holdet hedder fra 0-B. Dvs de starter med C-niveau først, og da du har haft c-niveau kan du jo sagtens komme med på dette hold, da du indtil videre muligvis kun har gennemgået C-niveau?
Men ring ind og hør dine muligheder. Håber du finder ud af noget.
Derudover kan du jo ringe ind til alle tre universiteter imorgen, og fortælle dem at du har glemt at skrive på at du supplerer i kemi b. Det kan være at du kan ordne det via tlf?

Held og lykke.

Der skulle stå VUC Lyngby:)

Tusind tak for informationerne Yelerd01!

Jeg er helt tilfreds med selvstudium, jeg er villig til at læse hvad som helst og så hårdt som nødvendigt for at komme til at læse medicin.

Jeg bor pt. i Ålborg og aftjener værnepligt, men jeg vil så prøve at få tid til at læse kemi i fritiden (påtrods af vi ikke har meget af det) jeg vil prøve at finde ud af hvor det nærmeste kemi C til Kemi B hold kører henne og om jeg kan hoppe på, hvis der er nogle der ved hvorhenne dette står ville det være super jeg starter ud med at kigge på gsk’s hjemmeside

Yelerd01 er du helt sikker på at Aarhus Universitet ikke kører med betinget optagelse hvor man kan sommer supplere ?

Jeg synes umiddelbart det virker meget som om at de kører med sommer supplering udfra det de skriver på deres hjemme side http://www.au.dk/betingetoptagelse

[quote=“Århus universitet”:1hsr2wmz]Betinget optagelse 2009
Aarhus Universitet tilbyder i 2009 betinget optagelse ved alle bacheloruddannelser ved universitetet.

Betinget optagelse betyder, at du først skal dokumentere at du opfylder uddannelsens adgangskrav senest den 5. september, og ikke allerede den 5. juli ved ansøgningsfristen i kvote 1. Det giver dig mulighed for at følge og bestå et sommerkursus. Senest d. 5. juli skal du dokumentere at du er tilmeldt et sommersuppleringskursus, som, hvis du består kurset, vil bevirke at du opfylder adgangskravene. Hvis du søger betinget optagelse, vil din ansøgning blive behandlet som om du allerede opfylder adgangskravene. På uddannelser med adgangsbegrænsning vil din ansøgning blive vurderet efter faldende kvotient i kvote 1. Hvis du har søgt i kvote 2 vil din ansøgning blive vurderet på baggrund af den dokumentation du har fremsendt senest d. 5. juli. Læs mere [/quote]

Jeg vil komme igang med faglig supplering Kemi C til Kemi B hurtigst muligt, jeg er ret travlt presset med værnepligten for tiden men må se hvad der skal gøres.

Hej igen Henrik,

Læg mærke til sætningen: Hvis du har søgt i kvote 2 vil din ansøgning blive vurderet på baggrund af den dokumentation du har fremsendt senest d. 5. juli.!
For kvote 1 ansøger er sommersupplering tilladt i AU, men ikke for kvote 2 ansøgere. Jeg har ringet derinde og spurgt. Du kan jo også prøve, hvis det letter at høre det selv;)
Men som sagt acceptere KU og SDU sommersupplering. Men hvis du brænder så meget for det, så må du hellere have kemien på plads også, så du kan blive betragtet i AU også.
Så din udvej bliver nok selvstudium i kemi.
Held og lykke.

Ah well nye regler (i think) - men seee så fandt du sgu selv ud af det! GJ

:v:

[quote=“yelerd01”:3imwlodu]Hej igen Henrik,

Læg mærke til sætningen: Hvis du har søgt i kvote 2 vil din ansøgning blive vurderet på baggrund af den dokumentation du har fremsendt senest d. 5. juli.!
For kvote 1 ansøger er sommersupplering tilladt i AU, men ikke for kvote 2 ansøgere. Jeg har ringet derinde og spurgt. Du kan jo også prøve, hvis det letter at høre det selv;)
Men som sagt acceptere KU og SDU sommersupplering. Men hvis du brænder så meget for det, så må du hellere have kemien på plads også, så du kan blive betragtet i AU også.
Så din udvej bliver nok selvstudium i kemi.
Held og lykke.[/quote]

Yelerd jeg ringede faktisk ud til AU’s studievejledning og damen jeg fik i røret sagde at sommersupplering var tilladt så langtid jeg fremsendte dokumentation om at jeg var optaget på et sommersuppleringshold inden d. 5 juli.

Så jeg ved ikke helt hvad jeg skal tro nu.

Hej igen Henrik,

Sommersupplering er tilladt i Au, hvis man søger i kvote 1.
Hvis man søger i kvote 2, skal ALLE suppleringsfag være afsluttet senest d.5 juli, hvor man har sendt sit bevis.
Det er hvad jeg har fået at vide over tlf, og også det jeg forstår af teksten inde på deres hjemmeside.Det kan godt være at alle de ansatte ikke helt har styr på det hele endnu, da det er rimelig nyt. Jeg ved ikke om du søger i kvote 1 eller 2, men hvis du søger i kvote 1, så er sommersupplering tilladt ja.
Kan være du skal ringe til dem igen, og fortælle din frustration og de forskellige oplysninger du har fået, så de kan afklare problemet!
Jeg er selv lidt forvirret nu?

Hej igen Henrik,

Sommersupplering er tilladt i Au, hvis man søger i kvote 1.
Hvis man søger i kvote 2, skal ALLE suppleringsfag være afsluttet senest d.5 juli, hvor man har sendt sit bevis.
Det er hvad jeg har fået at vide over tlf, og også det jeg forstår af teksten inde på deres hjemmeside.Det kan godt være at alle de ansatte ikke helt har styr på det hele endnu, da det er rimelig nyt. Jeg ved ikke om du søger i kvote 1 eller 2, men hvis du søger i kvote 1, så er sommersupplering tilladt ja.
Kan være du skal ringe til dem igen, og fortælle din frustration og de forskellige oplysninger du har fået, så de kan afklare problemet!
Jeg er selv lidt forvirret nu?