Hey,
Jeg vil høre ift. AAU og SDU, hvor meget undervisning er der på bacheloren? Er det meget obligatorisk fremmøde? Tænker nemlig at pendle i starten, hvor jeg bor ca. 2 timer fra begge steder. Derfor vil jeg høre om det er undervisning hver dag eller kun ca. 2-3 gange om ugen. Samt er der mulighed for at følge med i forelæsninger online som video eller lignende? Kunne være fedt at høre, hvordan et typisk undervisnings uge ser ud på bacheloren.
På SDU er der en ret meget undervisning helt i starten af første semester, men der er kun obligatorisk fremmøde til studiestartsopgaven (første måned på studiet) og dets undervisningsgange/timer. I slutningen af første semester (B2) er der obligatorisk fremmøde (8 ud af 10 undervisningsgange) til sidefaget Ekstremiter og columna. Der er naturligvis forelæsninger et par gange om ugen og holdtimer lige så mange gange, men der er fremmøde frivilligt. God idé at dukke op i starten for at finde ud af, hvor meget du får ud af forelæsninger og holdtimer sammenlignet med selvstudie. Afhængig af hvilket hold du kommer på, kan du godt have et skema, hvor du har undervisning næsten hver dag - eller blot tre halvlange dage og (læse)fri to dage. Forelæsninger bliver ikke livestreamet eller optaget, men powerpoints lægges altid op, og gamle noter fra ældre studerende er nemme at opstøve!
På AAU har vi I starten af hvert semester en del mere undervisning, som så “siver” lidt ud desto længere på semesteret man kommer. Det samme med generelt undervisningsmængden på bacheloren. Vi har ca. 3-4 dage obligatorisk fremmøde pr. modul, og nogle gange færre og nogle gange mere. Jeg har vedhæftet nogle billeder for at vise hvordan mit skema så ud på 1. semester. Det er mindre undervisning jeg har nu. Obs på at man kun har case en gang om ugen (altså man er enten a eller b). De obligatoriske elementer vi har er fordi at man skal deltage i kliniske ophold og kliniske øvelser (ca. 2 af hver af disse pr. semester) + man har oftest en modulopgave til hvert fag, som man skal møde op fysisk til.
Forelæsninger bliver aldrig streamet eller optaget. Dog er powerpoints altid tilgængelige online.
Du skal dog være oprmærksom på at på kandidaten på AAU er der mødepligt 8-12 hver dag. Her anbefaler de selvfølgelig man flytter derop, da det ellers bliver 3 lange år.
Mange tak for svar. Har du muligvis et eksempel på ugeskema fra 1/2 semester?
Mange tak for at uddybe samt vise skemaer
Jeg har sendt et par eksempler til din indbakke. Det kan også være en idé at møde op til åbent hus eller melde dig til studerende for en dag. Det gjorde jeg dengang, jeg var i dit sted og det gav mig en god indsigt i livet der ventede som medicinstuderende.
Ja, enig. Vi har også studerende for en dag. Det er et super tilbud. Prøv det på begge uddannelser.