Arbejde og studie

Hej,

Efter at have kigge lidt her på siden, må jeg give fortabt, og selv hive et spørgsmål op af lommen.

Jeg skal efter mange år med sabbat og arbejde, (forhåbentlig) til at starte på medicinstudiet i Odense. Det der plager mig er, at jeg har et arbejde som handicaphjælper, som jeg nødigt vil opgive -ikke mindst pga. økonomien. Arbejdet er sådan indrettet at jeg på en måned har ca 6 døgnvagter á 24 timer, altså noget der ligner 1½ døgn om ugen, hvoraf nogle ligger i weekenden. Når jeg er på vagt har jeg enormt mange timer, hvor jeg skal beskæftige mig selv, ofte 5+ timer ad gangen, som jeg så bruger på at læse diverse romaner, det ville jeg så lave om på, så jeg læste studierelateret i stedet, og derved kunne slå to fluer med ét smæk. Jeg har kigget på forskellige skema’er for semestrene og kan umiddelbart se at der ofte er en dag uden forelæsning/holdundervisning, og eftersom jeg selv kan være med til at bestemme mine vagter, ville det passe perfekt.

Det korte af det lange, før jeg kører helt af sporet er: Er der nogen, der har erfaringer med noget der ligner det jeg har tænkt mig at forsøge? Ved selvfølgelig godt at der ikke er noget endegyldigt facit, men hører gerne meninger om hvorvidt det er helt håbløst, eller sagtens kan lade sig gøre.

mvh
Mads

Det skulle der ikke være noget problem i. Jeg havde selv en del såkaldte Fadl-vagter under studiet.

Hej,

Jeg vil sige, at det vigtigste er, at du prøver både arbejde og skole, og bagefter beslutte dig. Første semester har man en masse fri tid, kun med læsning.

Cris

Det er jo rimelig meget arbejde med 6 x 24 timers arbejde = 144 timer om måneden! Der skal i hvert fald fravælges noget SU, hvis du vil fortsætte sådan :slight_smile:

Derudover vil jeg sige at studiet er meget flexibelt lidt senere hen, men i opstartsperioden bør man prioritere læsningen og det sociale.

Men som Cris siger, prøv ad. Vi andre knokler som FADL-vagter, men det er dog kun 8-12 timers vagter…

Det er jo rimelig meget arbejde med 6 x 24 timers arbejde = 144 timer om måneden! Der skal i hvert fald fravælges noget SU, hvis du vil fortsætte sådan :slight_smile:

Derudover vil jeg sige at studiet er meget flexibelt lidt senere hen, men i opstartsperioden bør man prioritere læsningen og det sociale.

Men som Cris siger, prøv ad. Vi andre knokler som FADL-vagter, men det er dog kun 8-12 timers vagter…

Der er dog folk der arbejder de 4-500 timer det første år og det var i absolut toppen af dem jeg kender i hvert fald…

[quote=“AndreasG”:1cktqiam]Det er jo rimelig meget arbejde med 6 x 24 timers arbejde = 144 timer om måneden! Der skal i hvert fald fravælges noget SU, hvis du vil fortsætte sådan :slight_smile:

Derudover vil jeg sige at studiet er meget flexibelt lidt senere hen, men i opstartsperioden bør man prioritere læsningen og det sociale.

Men som Cris siger, prøv ad. Vi andre knokler som FADL-vagter, men det er dog kun 8-12 timers vagter…[/quote]

Ja, jeg havde tænkt mig at vælg SU’en fra :slight_smile: Det er også kun fordi arbejdet er som det er, at jeg overvejer det, havde jeg et 8-16 job ville det jo selvfølgelig være noget nær umuligt.
Men mange tak for svarene, det er altid rart at høre fra folk, der sidder/har siddet i det

mvh
mads

Det kan sagtens være, at du kan få det til at fungere med både arbejde og uni: Eksempelvis kan det være, at du vælger at misse en forelæsning eller holdtime i ny og næ for at passe dit arbejde, og det burde ikke være jordens undergang, hvad angår studiet… Jeg går selv sjældent til den undervisning, der ikke er obligatorisk, og det plejer at gå til eksamen alligevel.

apopov