Arbejde ved siden af studie?

Hej

Ville høre om der var nogen der ville dele deres erfaringer med hvorledes i tjener penge ved siden af studiet. Ved godt FADL er en udemærket mulighed, men er der andre alternativer og hvilke???

Hvor meget kan man egentlig overkomme at arbejde ved siden af, specielt i starten af studiet, og kan det betale sig at melde SU’en fra?? (Er også uddannet sygeplejerske)

Håber der er nogen der kan hjælpe :slight_smile:

Jeg har arbejdet meget ved siden af studiet, først med FADL vagter og siden med lægevikariat og lægevikarvagter. Det er således i meget høj grad studierelevant, og desuden har jeg tjent nogle penge, hvilket er rart. Jeg er færdig med studiet om et år. Det kan godt lade sig gøre at arbejde rigtig meget ved siden af studiet, men hvis man ikke har nogen stærke økonomiske årsager til at gøre det, vil jeg anbefale helt at lade være.

Vel er det godt at se nogle patienter og nogle hospitalsafdelinger, men det kommer man jo også til at se under studiet, og i særdeleshed i turnus. Ingen hast med det. Og jo, man lærer også nogen praktiske ting i forbindelse med arbejdet, men det gør man jo også på studiet og i turnus. Man lærer ikke meget som er unikt OG lægerelevant ved FADL/ventilatør vagter, eller sågar lægevikariater. Man tager bare forskud på sit fremtidige arbejdsliv.

Jeg mener at man, hvis man har råd, bør bruge tiden først og fremmest på studiet, og ikke på at arbejde. Og så selvfølgelig sit sociale liv og interesser osv.

mvh. Lasse

Hvis du er uddannet sygeplejerske har du vel også mulighed for vagter i den forbindelse? Hvis det er tilfældet, så hold dig langt væk fra FADL vagter: det er døden at sidde fast vagt.

Jeg er helt enig med Lasse mht mængden af arbejde, jeg har set medstuderende der blev helt grebet af alle de vagter (det var nok mest pengene der greb dem) så studiet gled helt i baggrunden og de måtte kæmpe en brav kamp for at bestå hver gang.
Jeg har også selv taget vagter på sygehusene, og det kan anbefales at tage gangvagter (hvor man laver alm sygepleje), der sker lidt mere end på fastvagterne. Desuden kører jeg en del taxa, og det giver mig en masse balast synes jeg. Det giver god indlevelsesevne og menneskekundskab som er meget nyttig i omgangen med patienter, det giver penge, man får lov at køre i fede biler :lol: og man kan få lige nøjagtig de vagter man vil. Der er jo så lige det problem, at man skal have et erhvervskort først…

Hmm. Er helt enig i at man skal passe på ikke at tage for mange vagter, men kan ikke forstå hvad i har imod faste vagter. Det er da absolut de bedste, da man oftest, i hvert fald om natten, har mulighed for at læse mens patienten sover. Jeg kan kun anbefale de faste vagter.

Ja jeg kan godt se dit argument, men det kommer nok an på, hvad man gerne vil have ud af sit arbejde (altså bortset fra pengene).

Jeg synes, at det man kan overkomme ved siden af studiet, hvis man også skal have et “liv” er at arbejde 1 - højst 2 gange om ugen.
Fordelen ved at vælge andet studiejob end FADL- vagter er egentlig mange…
Hvis man har et fast studiejob - i modsætning til FADL-vagter, så kan man på en helt anden måde planlægge både studie - og privatliv og få en fast rytme.

Noget helt andet er jo, at tager man mange vagter og studerer - risikerer man så ikke at blive en “medicinernørd”?
Skriver det fordi jeg selv var dårlig til at have et “liv” mens jeg læste - set i bakspejlet.

Det lyder da fedt at køre taxa - jo for godt er folk ikke syge - og man lærer måske ikke tage der blodtryk, puls eller observere deres vejrtrækning osv…

Men man lærer noget om mennesker - om REAL LIFE.
Det kan man så tage med sig, når man skal ind og arbejde på sygehuset engang - hver eneste dag…

Bare lige en tanke i forhold til, hvad er egentlig det mest studierelevante?
Som læge kan man næsten aldrig få livserfaring nok eller lære nok om kommunikation.
Det at køre taxa f.eks. - det må give masser af møder med mennesker, masser af kommunikationstræning…

Og så får man også et pusterum - og kan vende tilbage til lægeverdenen med fornyet energi og inspiration?

Jeg vil dog lige sige een ting. - få et liv!!!
Sørg for at strukturere studie og arbejde, så der også altid - måske lige minus den meste hektiske eksamenslæsning - det er jo også vigtigt at bestå :lol: - så der også bliver tid til at have en sød kæreste, dyrke venner, dyrke familie, dyrke sport…osv.

Ja det er nemt at begrave sig i studier og job - guderne skal vide, at der er et stort arbejdspres som medicinstud.
Men man skal også lige nå at have levet livet inden man dør ikke :smiley:

Igen - mine egne fejl - hengav mig for meget til ineffektiv læsning og for ustruktureret studiejob - syntes ikke, jeg kunne tillade mig særlig meget.
Men man er kun ung een gang…HÅber ikke jeg lyder for gammelklog?

Hej!

Er du sygpl drop fadl o vælj en vikarbyrå.Der kan du ta de vqagter du selv vil o tjene mer end på fadl.230 kr per time op til 450 dkr på storweekenderne.Bedst betalt er hos Scandinavian care som finns ved Nørreport ungerfær. Æven proffice care er gode.

Det går at arbejde ved siden af men man har nesten ingen fritid då studiet ju er hårt i forvejen.Så ta SU lån istedet o få et liv.Detver viktigt ge sig tid slappe af også:

Det er da fint med lån, men jeg er ikke enig med at man skal tage det for at kunne slappe af (sat på kant :wink: ), men er da et godt supplement, men jeg er nu glad for at arbejde og at undvære gæld når jeg bliver færdig.Selvfølgelig skal man passe på med ikke at arbejde for meget, men her synes jeg nemlig at et arbejde som FADL-vagt (eller lign.), hvor man har frie rammer og kan arbejde meget en måned og holde helt “fri” en anden måned. Det ved jeg passer godt til mange jeg kender, hvor den tid man har mulighed for at arbejde svinger meget.
For at holde fri som mange snakker om, synes jeg personligt at det er nødvendigt at arbejde ellers er der jo ingen penge at holde fri for… hvor sjovt er det :?:

Men til slut er det utroligt individuelt og hvad man prioriterer, jeg ville bare ikke være for uden de ekstra penge… en ting er at man læser i 6-8 år, men det behøver ikke at betyde at man ikke skal leve i de år (og det koster altså at leve) :smiley:

Jeg har personligt haft tid til at tjene hele SU-fribeløbet årligt OG følge studiet på normeret tid ( går på 10 sem ) OG have masser af fritid. Jeg ved at mange af mine venner er i nøjagtig samme position.

Hårdere har vi det altså ikke som medicinstuderende. Faktisk mener jeg at studiet er for let på 2. del.

Det vil jeg erklære mig enig i. Godt nok er jeg kun på 3. semester, men jeg synes ikke rigtigt jeg kan genkende at medicinstudiet skulle være så vildt hårdt i forhold til f.eks. naturvidenskabelige uddannelser. Jeg brugte mere tid på studiet som ingeniørstuderende end jeg gør nu. Og det var altså kun basisåret jeg tog…

Jeg tror det handler om at finde ud af hvor meget tid man reelt bruger på studiearbejdet, mens man består sine eksamener, og så finde ud af IKKE at have dårlig samvittighed når man holder fri. En time hvor jeg tænker på jeg burde læse føles 10 gange mere belastende end en times fysiologi eller endog videnskabsteori.
Jeg er lige ved at mene, at jeg godt vil risikere et semester på at finde ud af hvor meget jeg rent faktisk kan læse og stadig få noget ud af det, i stedet for at slæbe mig gennem alle semestre med kronisk søvnunderskud og dårlig samvittighed.

Hvis man prøver at holde sig til normal arbejdstid (og arbejder i stedet for at snakke om hvor hårdt det er) og så holder fri bagefter skulle der, da gerne være tid til at arbejde et par gange om ugen og lave noget i fritiden så djernen ikke koger over.