Arbejdsløshed blandt speciallæger

Er der nogen der ved hvor slemt det egentlig står til med arbejdsløsheden blandt (nyuddannede) speciallæger i DK?
Selvfølgelig er der forskel mellem de forskellige regioner og specialer, men jeg synes, at jeg hører om flere og flere der må rejse rundt i landet bare for at få skiftende afdelingslægevikariater.
Er jeg den eneste der synes det er lidt bekymrende?

Jeg syntes også det virker lidt svært. Særligt for dem der søger intro-hoveduddannelsesstillinger.
Jeg er i et speciale (patologi), hvor de nye speciallæger indtil videre alle får job, men jeg fornemmer klart at mætningspunktet snart er nået i region øst.
Men på den anden side så må man også sige, at hvis kræftpakkeforløbene skal køre optimalt samtidigt med at de øvrige patienter ikke skal have inferior behandling, så er der aktuelt nok lidt for få læger i mange af specialerne. Så måske der kan ske en allokering af resourcer til lægearbejde (som immervæk er sundhedvæssents kerneydelse) fra andre ydelser.
Der kommer næppe en øget netto tilførsel af penge til sundhedsvæsent i de næste år.

Men jeg syntes bestemt også, at man bør kraftig overveje det store optag på medicinstudiet der sker i disse år.

Har intet overblik… men med antallet af reservelæger og studerende i øjeblikket bliver det nok ikke bedre fremover. Jeg er også lidt usikker ved tanken.

Kom til psykiatrien venner, psykiatrien :slight_smile:

ØNH kender jeg.

Her breder modløsheden sig omkring Kbh (Region Øst). Resten af landet ved jeg ikke endnu. F.eks. var der 10 ansøgere til de seneste 3 opslåede afdelingslægestillinger på RH/Gentofte.
Hillerød har en afdelingslæge i et reservelægevikariat (angiveligt).
Sammenlægning af afdelinger RH/Gentofte og Næstved/Slagelse har trods alt kostet nogle stillinger rundt omkring, så…
Der er fortsat praksis at købe på Sydsjælland, men det er i min optik bedre at vente til man har noget speciallægeerfaring inden man går den vej. Audiologi har ledige stillinger på sigt

Mvh
Jesper

I Århus har der på Øjenafd været ansættelsesstop i snart et år. Der er ubesatte afdelingslægestillinger. Jeg ved at der i Århus er flere speciallæger der hver morgen pendler til Vejle for at arbejde som afdelingslæger. Enkelte øjenlæger har vekslende arbejde med et par dage hos en privat praksis (som lønslave) og nogle dage på friklinikker eller hospitalsafdelinger for at få timerne til at gå op. Antallet af praksis til salg er meget lavt, og rigtig mange af øjenlægerne ønsker ikke at gå i praksis fordi de derved mister en hverdag med flere kollegaer, fællesskabet og fordi man i praksis har et omsætningspres for at afdrage de 4-5 millioner som en sådan nemt koster.