Arh – Økonomi og medicin!

Hej alle!

Jeg har virkelig brug for lidt hjælp i mit ’dilemma’. Jeg står nu et år fra at blive kandidat, men det er blevet mere og mere klart under min uddannelse at jeg ikke ønsker en fremtid som forsker i et laboratorie, og jeg vil i stedet forfølge mit oprindelige mål om at blive læge.

Mit problem grunder sig i det økonomiske, for der er ingen tvivl om at min motivation til at læse seks år til er der! :smiley: Hvis jeg bliver optaget til sommer vil jeg således kun have to års SU tilbage – altså har mangler jeg mindst 4 års SU. Min kæreste, som jeg bor sammen med, er cand. merc. og tjener rimelige penge, men det kommer til at blive meget stramt uden to indkomster.

Hvor meget kan man arbejde under uddannelsen? Jeg kan selvfølgelig arbejde i ferier og nogle timer ugentligt under semesteret samt søge legater, men det nærmer sig jo ikke SU…

Er der nogen som har nogle gode råd, evt. selv har stået/står i samme situation? Tror i at det overhovedet er muligt?

Håber i kan hjælpe og tak! :smiley:

Mvh Alex

Hej

Nu er jeg ganske vidst rimeligt ny i faget, men kan allerede sige nu at i forhold til andre studerende, har medicinerne det rigtigt godt på alle måder. Muligheden for studierelevante jobs er store. Der vil selvfølgeligt være semestre hvor man ikke kan arbejde så meget, som andre, med generelt vil jeg sige at de økonomiske muligheder på medicinstudiet er gode i forhold til andre studier.

Mvh. Kristian

Jeg kender en fyr der står i samme situation som dig, da han har læst 4 år på en anden uddannelse og derfor også brugt sin SU. Han klarer den da… Hvis du tager en god del FADL vagter og arbejder godt i sommerferien, skulle det nok kunne lade sig gøre at få tjent en god del penge. En weekend, hvor du arbejder ignnem, giver jo rigtigt godt!

Ham jeg kender har ganske vist gået et par semestre om, fordi han har haft svært ved at få det til at hænge sammen til tider på hårde eksamenssemestre, men jeg er da overbevist om, at han nok skal blive læge, og så er et år til eller fra på skolebænken vel ikke så afgørende!

Men det er også meget individuelt. Jeg kunne ikke arbejde så meget ved siden at studiet. Men det hænger mere sammen med, at jeg også vil have tid til ting som sport osv, og fordi det faglige og udenadslæren ikke falder mig så let som for andre…

Hej,

Jeg kender flere, som har frameldt SU - vist fordi de arbejder for meget. Det er typisk fordi, deres familie bruger mange penge. Det kan godt lade sig gøre, men det kræver at man er villig til at arbejde meget i weekender og ferier, så det går ud over dit sociale liv…
Og så vil jeg råde dig til at planlægge dine to år med SU nøje, for f.eks. har vi flere klinik-semestre (=praktik), hvor hver dag er obligatorisk, så der kan man selv sagt ikke arbejde helt så meget.

Jeg har stået i næsten samme situation. Jeg manglede netop 1 år for at blive kandidat i Biokemi, da jeg så skiftede over på medicin.

I skrivende stund, har jeg studeret Medicin i et semester, yay! Jeg har nu 1 års SU tilbage og har valgt kun at modtage SU + SU-lån i de måneder hvor jeg skal læse til eksamen. Vi kører modulstruktur på SDU m. eksaminer 4 gange årligt , så jeg er dækket ind indtil bacheloren. Husk at du som medicinstuderende har 1 års ekstra SU i forhold til andre studier. Den får du dog først når du påbegynder kandidatuddannelsen tror jeg. ( 6 års vs 5 års studie )

Jeg har meldt mig ind i FADL, og tager cirka 6 vagter om måneden. Hvis du er heldig, og kan koncentrere dig, så kan du fint læse mens du arbejder. (dette gælder ikke alle vagter) I øjeblikket har jeg tid til både sport og tilfældig byture. Du kan nå det vigtigste, hvis bare du kan planlægge og prioritere din tid! For ja, jeg har sgu travlt.

Det hjælper helt bestemt at huslejen er lav her i Odense. Jeg har dog imidlertid tænkt mig at flytte tilbage til København efter bacheloren. Samtidig så er det også en fordel at købe brugte bøger.

Jeg har ikke flere gode råd nu, måske kommer der flere senere. Nu ved jeg ikke hvad du har læst til, men jeg kunne forestille mig at det er noget bio-agtigt. Uanset hvad, så vil det hjælpe dig i dit fremtidige studie, at du har en tidligere akademisk baggrund og ved hvad der skal til for at læse til eksamen. Der er mange som stresser alt for meget synes jeg, men hey - jeg har jo prøvet det en milliard gange før… :smiley:

Med det sagt, så er min dagligdag mere presset end hvad den var før, men jeg er samtidig SÅ glad for at jeg tog beslutningen om at skifte. Det er svært at forklare med tekst, men jeg vil bare sige at jeg er mega tilfreds :smiley:

Jeg har ikke søgt legater endnu, men gør det nok snart. Det kan sagtens være jeg får brug for at tage et lån senere hen, men det generer mig ikke, så længe jeg når mit mål!

Hej igen,

Rigtig mange gange tak for alle svarene – det ser lysere ud end jeg troede. :slight_smile: Det er bare svært at beslutte at starte forfra og leve på røven når man står til at tjene fine penge! Men jeg vil bare rigtig gerne forfølge drømmen om medicin.

Til stud peter: Jeg er bachelor i biologi og studerer nu human biologi (begge på KU). Når du har læst biokemi, har du kunne meritoverfører nogle fag? Jeg har nemlig både haft biokemi, kemi, cellebiologi, fysiologi, patologi etc., og det ville være rart at kunne få lidt meritoverført! :slight_smile:
Søgte du også på KU? Jeg tænker at søge KU som første prioritet, men det er kun fordi min kæreste og jeg bor i København, og hans arbejde kun kan udføres her. Men jeg hælder meget mere til at studere på SDU – deres struktur tiltaler mig meget, og så er jeg så træt af Panum og alt deres ævl og fejl. Er SDU super godt?

Endnu engang tak for hjælpen!

Hilsen fra Alex

SDU er meget godt! Jeg er lige begyndt på studiet, men jeg mener allerede, at det er et super sjovt universitet. Jeg kan desværre ikke sige hvis det er bedre eller værre end KU og AU, då jeg ikke ved hvordan uddannelsen er der.

Jeg kan alligevel sige at modul-systemet er godt fordi du allerede når du begynder på modulen, med lethed kan skabe en billede av hvad du må kunne til tentamen!

Undskyld min grammatik; det er en ikke-dansk som skriver…

Hey Alex,

Jeg har hørt om andre som har fået merit for forskellige fag. Jeg har ikke selv søgt om merit, da jeg var mest interesseret i at lære mine studiekammeratter at kende her i starten - og en stor del af det indebærer at man er med til undervisningen :smiley: … Og hvis man har haft stoffet før, så er det meget lettere at gennemgå igen, og så lagres det også bedre i hukommelsen…

Skulle du ikke kunne få merit, så er du som humanbiolog ekstremt godt rustet mht eksamenerne! Jeg søgte kun på SDU da jeg mente at konkurrencen om kvote2 pladserne på KU var ret svær. Studiestrukturen her er rigtig god, den gør det muligt at leve et nogenlunde balanceret liv mens man studerer. Vi har også et rigtig godt studiemiljø og folk er ret engagerede i at lære hinanden at kende. ( pubcrawl her i torsdags f.eks)

Det eneste der er negativt, er at det ligger i Odense :smiley: … Men, man kan jo ikke få det hele!

Havde jeg kunne vælge om, så er jeg i tvivl om jeg havde gjort det anderledes. Vi har det ret godt herover alligevel.

Da jeg startede på KU (men det er selvfølgelig fem et halvt år siden), der kunne jeg som tidligere biokemistuderende kun få merit for nogle obligatoriske øvelser - og altså ikke for nogle fag. Det gad jeg simpelthen ikke bruge tid på at lave alt papirarbejdet for så lidt. Til gengæld er der mange eksaminer på 1. delen, der er ‘en gåtur i parken’.

  • Mikkel