Aspiri vs Kvote2klar

Hejsa,

jeg skriver for at spørge om, hvilken forberedelseskursus er bedre mellem kvote2klar og aspiri. Jeg har kun 3/4 måneder til at øve mig på unitesten og KU optagelsesprøven. Hvilken kursus ville I anbefale mig? Andet spørgsmål: er det sandt, at Aspiris kursus forbereder man også for MMI interview? Hvordan kunne jeg øve mig på MMI interview hvis jeg ikke købte Aspiris kursus? Hvordan er de samtaler hos SDU og KU struktureret? Jeg kunne gerne tænke mig for at betale nogen som er kommet ind til at hjælpe mig, hvis der er nogen. Tak på forhånd!

Jeg brugte ikke noget kursus til at forbedre min kvote 2 score. Jeg brugte udelukkende denne hjemmeside

Formatet minder meget om unitesten for Au og SDU og giver god forståelse for testen. Skriv hvis du har andre spørgsmål :slight_smile:

Held og lykke!

2 Synes om

Rigtig mange tak! Det vil jeg bruge helt sikkert. Har du nogle tips i forhold til MMI interviews? Hvordan forberedte du dig til interviewet? Hvilken slags spørgsmål stiller I og hvordan kunne du

Hej Martina.

Ift. unitest på hhv. SDU/AU og KU brugte jeg som sådan ikke nogen hjælpemidler (Aspiri osv), men fokuserede primært på at øge min læsehastighed, da det ofte er tiden til rådighed som folk bliver udfordret på.

Dernæst kan du øve KU’s gamle prøve ved at søge efter “Kvote 2 forberedelse Ku” og så bare vælge KU’s egen hjemmeside. –> Mener også at SDU har noget ligende.

Derudover specifikt til KU’s prøve kan jeg klart anbefale at træne møstergenkendelse. Diverse IQ test hjemmesider tilbyder disse. Mange scorer generelt lavt her, så hvis du får styr på dem, kan du virkelig hente mange point.

Held og lykke med prøverne, og skriv endelig hvis du har flere spørgsmål :slight_smile:

1 Synes om

Jeg blev optaget under corona, så der blev ikke afholdt MMI. Jeg blev optaget på baggrund af unistest scoren :).

Så jeg kan desværre ikke hjælpe med MMI råd!

1 Synes om

Jeg kan lige komme med mit bud her. Jeg var til MMI i 2023 — og fik ret høje scorer i alle, så jeg fik tilbudt en plads.

Jeg havde ingen idé om, hvad der ville ske til de forskellige standere. Jeg havde intet forberedt — overhovedet. Jeg tror, de ret hurtigt kan mærke, om man vil være læge “for at hjælpe andre”, tjene penge, prestige, eller faktisk, fordi det er ret spændende. I mit tilfælde havde jeg været på andre uddannelser inden, og kunne bruge det også. Men de andre standere er generelt meget lige til. Bare svar fra hjertet af — så kan det ikke gå helt galt.

Til at øve mig til unitesten brugte jeg ikke diverse hjemmesider. Jeg læste bare bøger, som jeg også normalt gør. Jeg tror, det er den bedste måde at øve sig på.

1 Synes om

Mange tak! SDU har ikke så mange prøver men jeg vil kigge på dem :slight_smile:

Har du nogle råd ift MMI interviewet eller samtalen på KU? Held og lykke med dit studieforløb!

Mange tak! Og hvilken slags spørgsmål fik du i 2023 (hvis du kan huske)? Held og lykke med din fremtid og karriere!

Unitest forberedelse:
Brug de tidligere GATs som tidligere blev linket herinde
CognitiveMetrics - Professional IQ Tests Online er også en okay side til det formål

MMI forberedelse:
Find 5 artikler. Se hvor hurtigt du kan læse dem og identificere de vigtigste pointer.
Overvej at det de leder efter er en som kan samarbejde, kan se ting fra andres perspektiv osv.

Nu er det et par år siden jeg tog MMI’en, men dengang blev man bedt om bla. at instruere en statist i at bygge en legofigur eller lign. som kun du kan se. Det vigtige var ikke at bygge legofiguren perfekt, det vigtige var at når man taler til statist, så skal du sige “klodsen skal på den yderste dut på din højre side” frem for “klodsen skal på den yderste dut på højre side”.
En af de andre opgaver var at trøste en kvinde som var helt ude af den. Ved ikke helt hvordan man skulle agere der for at få top point.
Tilsidst var der en opgave hvor man skulle læse en artikel på engelsk(på kort tid) og finde de vigtigste pointer frem.
Der var også tre andre opgaver som jeg ikke husker tydeligt, men mindes en af dem var lidt logisk/IQ test agtige ift mønstergenkendelse.
Jeg kunne forestille mig at de stadig bruger lignende opgaver!

Held og lykke!

Hejsa Martina

Jeg kom selv ind i år efter at have forsøgt tre gange. Første gang blev jeg meget overrasket over det tempo, man skal have for at nå det hele til unitesten, og jeg fandt samtidig ud af, at jeg var ret udfordret i at aflæse grafer – især når de ikke var helt “lige til”.

Jeg har selv prøvet flere forberedelseskurser, herunder Aspiri, Kvote2prøven og Kvote 2 Klar. De hjalp mig lidt, men hvis man i første omgang gerne vil spare pengene og se, hvordan det går, vil jeg især anbefale at fokusere på læsehastighed og graf-forståelse.

Hvis jeg selv skulle forbedre mig igen, ville jeg først og fremmest arbejde målrettet på at øge min læsehastighed. Det er alfa og omega for at have tid nok til både at tænke dybere over spørgsmålene og vende tilbage til dem, man er i tvivl om. Derudover kan det være en god idé at gå ind på Danmarks Statistik og øve sig i at forholde sig kritisk til grafer og data. Man kan fx tage screenshots og bruge ChatGPT til at stille spørgsmål til materialet og få trænet sin forståelse.

I forhold til MMI er der mange, der siger, at man ikke kan forberede sig – men det er jeg ikke helt enig i. Jeg prøvede Aspiri’s MMI-forberedelse, og for mig hjalp det ikke særlig meget. Det satte nogle tanker i gang, men det, der reelt hjalp mig mest, var kendskab til hvilke stande der har været de seneste år.

Selvom man ikke ved præcist, hvad der kommer, handler MMI ofte om motivation. Her er det vigtigt, at du har et gennemtænkt og personligt svar klar, som rækker ud over klassiske formuleringer som “jeg vil gerne hjælpe mennesker”. Jeg fortalte fx, at min interesse for kroppen opstod allerede i 7. klasse, da jeg første gang hørte om arterier og vener og blev fascineret af, hvordan kroppen kan fungere autonomt. Jeg koblede det også til mine valg af større skriftlige opgaver og jobs, som ofte har haft fokus på sundhed og sygdom.

Det kan også være en fordel at nævne et fag fra bacheloruddannelsen, som du finder særligt spændende, og forklare hvorfor – gerne koblet til dig selv. I år var der bl.a. en engelsk læsestand, som jeg personligt fandt udfordrende pga. mange fagtermer og tidspres. Der var også en dilemmastand, hvor man skulle vise, at man kan se en situation fra flere perspektiver og samtidig forholde sig kritisk (i år om aktiv dødshjælp). Den sidste stand handlede om det nære sundhedsvæsen, hvor jeg havde forberedt mig ved at sætte mig ind i aktuelle problemstillinger. Her brugte jeg også ChatGPT til at stille mig selv spørgsmål, svare og få feedback på, hvordan jeg kunne formulere mig mere skarpt.

Alt i alt er det vigtigt – både til unitesten og MMI – at forsøge at bevare roen og holde hovedet koldt. Så længe du gør dit bedste, kan du ikke gøre mere. Og hvis du ikke kommer ind første gang, er det ikke verdens undergang. Jeg er faktisk glad for, at jeg fik lidt erhvervserfaring og en opsparing, som jeg nu kan falde tilbage på, når SU’en ikke rækker – eller hvis jeg vil ud at rejse eller noget helt tredje.

Held og lykke med det - håber det lykkes :four_leaf_clover:

1 Synes om

Hvor en dejlig historie! Tak for at dele din erfaring og forberedelse til medicinstudiet. Det er meget inspirerende. Jeg tror, jeg vil give kvote2 hjælperen en chance, men Aspiri er alt for dyrt og mange menensker siger, at pengene ikke er værd kvaliteten. Held og lykke med dit studieforløb og karriere!

kvote2hjaelperen er fup og fiduser lavet med AI slop, falske anmeldelser, ulovlig reklame og jeg ved ikke hvad.