At "slå op" med sin læsemakker

Hej med jer

Jeg står pt. i den ærgerlige situation, at min læsemakker og jeg ikke fungerer sammen.
Vi snakker sådan set rigtig fint sammen rent socialt, men fagligt fungerer det bare ikke.
Min læsemakker er meget svær at komme i kontakt med via. messenger, hvilket gør det stort set umuligt at planlægge at mødes og gennemgå opgaver osv. Desuden har vi umiddelbart lidt forskellige forventinger til, hvordan en læsegruppe bruges – jeg vil selv gerne bruge den til at øve mig i at forklare og generelt diskutere opgaver, det vi har læst osv.
Min læsemakker til gengæld lader ikke til at behov for dette (hvilket ofte leder til, vi bare sidder overfor hinanden i stilhed), hvilket egentlig er fair, men som jeg dog godt kan ærge mig lidt over, når vi sidder sammen, fordi jeg dsv. ikke får det ud af det, som jeg ønsker.

Jeg har selv forsøgt at tage teten til at få snakket lidt mere om tingene, men det virker ikke.
Umiddelbart tænker jeg, at min læsemakker har nemmere ved at forstå tingene og sætte dem i system inde i hovedet, hvor jeg har brug for at snakke lidt mere om tingene og øve mig i at få sat ord på tingene.

Jeg har fuldt ud respekt for, at vi allesammen læser og lærer forskelligt. Derfor er jeg heller hverken sur/irriteret på min læsemakker og forventer stærkt, at vi fortsat har et venskab, selvom vores faglige samarbejde slutter. Vedkommende er både flink og sjov, men vi læser simpelthen bare så helt utroligt forskelligt. Jeg har især savnet at kunnet komme i kontakt med min læsemakker her i læseferien, men det tager gennemsnitligt 2-3 dage, før jeg får svar, når jeg skriver, og når vi endelig mødes, føler jeg som sagt ikke, at jeg får et ret stort udbytte.
Jeg er derfor også begyndt heller ikke selv at række ud i så høj en grad – uvisheden om om vi skal mødes eller ikke, hvornår/hvordan, der varer i flere dage, gør det besværligt at planlægge sin tid og læsning.

Jeg er ikke i tvivl om, at det giver bedst mening for os at finde en anden læsegruppe, men hvordan f***en “slår man op” med sin læsemakker? Synes især at det er svært, når man kun er 2, end hvis man er flere, da det nemt virker mere personligt.
Jeg er i tvivl om vedkommende bliver ked af det, da vi jo er gode venner, og jeg synes det er svært at formulere det, uden at det lyder som om man peger fingre, men jeg har simpelthen brug for en anden løsning til næste semester, da jeg har været helt solo i hele læseferien og virkelig har savnet at kunne række ud til nogen at snakke med, stille spørgsmål og øve mig i at forklare til/samt at blive forklaret til af en anden studerende. Når man sidder alene mister man helt den der ping-pong effekt i faglige diskussioner, som man ellers lærer virkelig meget af.

Please, har nogen prøvet det her? Jeg overtænker det muligvis en del, men jeg kan ikke lige finde ud af, hvordan man får det sagt på en ordentlig måde.

Vh

1 Synes om

Jeg har gået fra en læsemakker for at gå sammen med en gruppe, og det var der overraskende stor forståelse for!

Jeg var sammen med en af mine gode studievenner, men hans hoved er bare bygget anderledes end mit og behovene var meget forskellige for hvordan man mødes.
Jeg fandt en læsegruppe som gerne ville lave opgaver sammen, og det har fungeret rigtig godt. Til gengæld er jeg stadig rigtig gode venner med min tidligere makker, vi går bare til sport sammen nu, det fungerer bedre!
Min pointe er bare, at når man skal lære noget, må man være lidt selvisk og og veje udbyttet i forhold til den tid man investerer. Det er noget andet hvis stoffet bare er svært, men hvis i ikke har samme behov, så giver det bare sjældent mening.

Hvis den makker er svær at komme i kontakt når i mødes og sidder i stilhed og det for akavet, så kunne det måske være en idé at starte med at skrive om det.

Mange tak for dit svar!
Jeg håber bestemt også, vi kan fortsætte et venskab.
Hvornår er det “fair” at gøre det? Kan man tage en snak lige efter eksamenerne, så man har sommerferien til at finde et alternativ?
Ja, jeg tager det nok lidt tungt, men det er første gang, jeg skal kassere en læsemakker.

Hvis du ikke vil lave et rent brud allerede nu, så vil jeg nok bare ikke opfordre til at mødes indtil jeres eksamen inden sommerferien og så tage den efter eksamen.
Det virker til at være dig der tager initiativet når i skal mødes :slight_smile:

1 Synes om

Hej.

Det lyder som at det er ubehag forbundet med situation for dig. Mit råd vil være at, du fortæller om hvordan du har det. Måske på en gåtur eller en anden uformel setting, hvor i begge er afslappede. Tror at vedkommende vil forstå at i har forskellige behov og forventninger. Det er ingen grund til et definitivt brud. Det er sikkert muligt at finde en løsning, som begge parter kan være tilfredse med. Man kan godt have flere læsemakkere eller grupper.

Jeg håber at i finder ud af det.

Bedste hilsner
Adam

1 Synes om

Måske vil din læsemakker have gavn af at læse, hvad du har skrevet i din besked - med nogle omformuleringer selvfølgelig. Der er jo intet personligt i det du skriver, det fungerer bare ikke, og du forklarer jo hvorfor.

Jeg kan godt forstå, at du synes det er ubehageligt, men som du beskriver din læsemakkers adfærd, lyder det til at vedkommende heller ikke ønsker en læsemakker.

Jeg er enig med Lillefod i, at du jo kan lade være med at tage initiativ til at mødes nu, og så slå op i sommerferien, så i begge har tid til at finde en ny læsemakker.

1 Synes om

Hej! :slight_smile:

Som de andre så fint skriver, så er der ingen “skam” i at slå op med sin læsemakker. Du beskriver også selv så fint, at det kun er i den faglige setting, I ikke fungerer. Det skal du bare have sagt til vedkommende. Jeg ved, det er nemmere sagt end gjort. Men jeg tænker bestemt, der vil være forståelse fra din læsemakker side. Jeg kender flere, som er gået fra deres læsemakker og fundet en ny - måske endda af flere omgange. Men de har stadig fin kontakt socialt med deres tidligere læsemakker.

Jeg splittede også med min 4-mands gruppe på 1. Semester, hvor vi fordelte os to og to. Det var en af se bedste beslutninger! Nu begynder jeg på kandidaten til sommer, og vi fire ses stadig til diverse arrangementer, fx fælles aftensmad :slight_smile:

Held og Lykke - det skal nok gå!

1 Synes om