Atkins kuren...?!

Hejsa!

Mit spørgsmål er måske ikke så relenvant i dette forum, men alligevel er det på en måde… Alle har efterhånden hørt om The Atkins Diet, som jo bekendt imodsætning til mange andre slankekurer ikke udelukker fedt, men derimod mængden af kulhydrater.
Det mit spørgsmål så går ud på er, hvordan fedt egentlig optages og nedbrydes i kroppen. Grunden til, at jeg netop stiller dette spørgsmål skyldes, at i følge min overbevisning skyldes overvægt for meget energi-indtagelse i forhold til forbrug. Så dvs. at det er på en måde “lige gyldigt”, hvad man spiser, så længe man brænder energien - eller hvad?! Jeg har også læst et sted, at kulhydrater er det første der brændes i kroppen, vil det så sige, at idet kulhydrat-indtagelsen er lille, brændes “fedt-indtagelsen” staks, fordi der ikke er nok kulhydrater - er det dét, som Atkins dieten går ud på???

I bund og grund er mit spørgsmål, hvordan man kan tabe sig ved kuren, idet man indtager så meget fedt? Og da fedt i virkeligheden også indeholder mere energi end kulhydrater, skal kroppen derfor også brænde mere af for at opnå et vægttab.

Jeg håber ikke, at det er alt for forvirende, men jeg søger blot den biologiske forklaring på, hvordan man kan opnå vægttab ved Atkins kuren, idet den indeholder så meget fedt.

Håber, at nogen kan komme med en forklaring:D

På forhånd tak!

Jeg mener man plejer at forklare det med en øget glucagon/insulin ratio, idet aminosyrer stimulerer insulin- OG glucagonsekretion, mens glucose kun stimulerer insulinsekretion.

=> hæmning af lipogenese, stimulation af lipolyse og en masse andet som du kan slå op i din biokemibog

Det bedste ville være hvis man spiser meget protein, og grønsager, og holdt sig fra fedt og kulhydrater.
Grunden til at proteiner er godt, er at de har den støeste termogene, hvor man laver som udgangspunkt 15% af den indtagende energi om til varme (termogenese).
Men motion, er nok også en vigtig faktor, og afholdenhed fra fx. alkohol…

Som aporskrog skriver, så står det hele i biokemibogen, og hvis du læser på KU lærer du en masse om det på 4. og 5. semester.

Forøvrigt kan jeg fortælle, at Arne Astrup har lavet en metaanalyse, som sammenlignede personer på pyramidekuren (den anbefalede fra Danmarks Ernæringsråd, som siger mange kulhydrater, få kalorier og mindre fedt) og personer på Atkinskuren. Den blev publiceret i The Lancet dette efterår ogviste, at hvis man havde en follow-up periode på et år, var der ingen signifikant forskel i vægttabet.

Personer på Atkins kuren tabte sig hurtigere i starten, og det er på det grundlag, at kuren er blevet så populær, men det holder altså ikke stik i det lange løb. På det grundlag fandt Ernæringsrådet derfor ikke grund til at ændre kostrådene, som netop siger, at man skal spise mange kulhydrater og lidt fedt.

Eksperter i idræt og ernæring fraråder også direkte Atkins kuren, idet muskler og hjerne kun har minimalt kulhydrat at arbejde på, hvilket naturligvis hurtigt kan gå hen at blive farligt ved et øget energiforbrug ved øget aktivitet.

Mht dit spørgsmål, så virker det ikke helt gennemtænkt :wink:
Du skriver selv, at overvægt skyldes, at man indtager for mange kalorier i fht hvor mange man forbrænder, men spørger derefter, hvordan man kan tabe sig på Atkins kuren når den indeholder en del fedt.
Det er jo netop fordi man indtager færre kalorier end man forbruger. På Atkinskuren (og de fleste andre slankekure) indtager man ca 1200 kcal om dagen (kvinder), og har et forbrug på ca 2200 = 1000 kcal i underskud, som rasler af hofterne…
Fedtet udgør en større del af energiindholdet end i andre kure, men kuren indeholder samtidig færre kalorier fra kulhydrat og mere protein, som dels er energifattigt, er høj-termogene og mætter meget hurtigt i fht fedt og kulhydrat.

Pyh ha, der var lige en del ernæringslære, der kom op til overfladen igen!

PS. Det er helt uunderbygget, men i følge en idrætsstuderende jeg kender, er der i gennemsnit 5 år efter en vellykket kur (dvs med vægttab) kun 5% (!!!) som ikke er tilbage på samme vægt eller højere. Hvis det holder stik hvad de lærer på August Krog, kan det vist være lige meget, om det er Atkins eller Pyramideplanen… Konklusionen er vist, at slankekure ikke hjælper, tværtimod, og at kostomlægning og mere motion er løsningen frem for indviklede kalorietabeller og afholdenhed fra ALT det gode! :?

Problemmet er vel at folk er dovne og det er nemmere at “spise” sig slank og med en kur som Atkins må man tilmed spise det man ikke må på andre diæter…

Hvad med hjerte/kar sygdomme - de må da været i ekstrem overflod på en “fed”/Atkins diæt eller har jeg overset noget…

Hej igen!
Mange tak for jers svar! Men lige en lille ting… jeg er desværre ikke medicinstuderende (endnu:) så jeg kan ikke helt slå det op i biokemi bogen;-) Grunden til, at jeg skrev sprøgsmålet, var fordi jeg for ca. en uge siden så en slags dokumentarfilm om kuren i fjernsynet. Efter at have set indslaget kunne jeg ikke forstå, hvordan sådan en kur kan fungere, idet man indtager så meget fedt. Der ud over er jeg fuldstændig enig i, at for at tabe sig skal man spise fornuftigt og dyrke motion! Men jeg funderede bare over, om det var sandt, at for mange kulhydrater kan medfører, at man tager på i vægt - idet jeg er den den største fan af brød, og specielt rugbrød, som jo bekendt er fuld af kulhydrater.

Hejsa igen…

Lige en lille ting… altså vil det så sige, at man i grunden ikke “tager på” af fedt eller…?! Fordi Atkins er jo fuld af fedt, men man kan tabe sig alligevel.

Jeg kender ikke lige den der Atkins diæt i detaljer, men det er jo kun mættede fedtsyrer der er associerede med hjertekarsygdom pga øget LDL/HDL ratio… Mens de umættede øger HDL og virker beskyttende mod cardiovasculær sygdom… Jf. middelhavs- og eskimokost.

Vil tro at diæten siger at man skal spise magert kød og umættet fedt - og grøntsager ikke at forglemme.
#########################################-
UPDATE - Tager mine ord i mig igen - han lovpriser faktisk mættet fedt og siger at det er transfedtsyrer der er den eneste skurk - lyder kontroversielt i mine ører
http://atkins.com/Archive/2001/12/21-587266.html
#########################################-

fra http://www.dr.dk/mad/tema/slank/4.asp

Nej, man tager ikke på af fedt, hvis man ikke indtager flere kalorier end man forbrænder. Det er jo meget simpelt, indtager man for mange kalorier, tager man på, og indtager man færre end man forbrænder, taber man sig. Og så er der en masse finesser vedr. hormoner og termogenese, men overordnet set, holder det altså stadig.

Og mht din forkærlighed for brød - spis løs! Kulhydrater er hjernens foretrukne energikilde (kan også bruge ketoner, men kun til dækning af 30% af energibehovet) og ligeledes musklernes under aktivitet. Hvis du er fysisk aktiv har du brug for masser af kulhydrater. Hvis du har brug for at tabe dig, så spis lidt mindre af det hele og meget mindre McD etc.

Og ad aporskrogs seneste indlæg, så giver det store proteinindtag en meget stor ketonstof dannelse, som kan give hjerteproblemer, hovedpine, svimmelhed oa. Det anbefales derfor ikke, at man bliver på Atkins kuren mere end max 6 mdr. Og det lyder jo heller ikke ligefrem vanvittigt sundt!

til gengæld må man ikke spise brød og pasta - måske lidt svært at undvære i det lange løb… :wink:

Jeg tror ikke, det er spor nemt at spise sig slank ved at følge et regime. Det er alt for indviklet og besværligt, fordi man ikke kan spise sammen med andre og man skal holde sig strikt til en given diæt, som foreskriver, at man må dét og dét og dét, og til gengæld er det noget lig helligbrøde at spise noget andet.
Det giver folk dårlig samvittighed og en følelse af fiasko, fordi de ikke kan holde sig i skindet.

Jeg tror ikke rigtig på det, for hvad så, når de har tabt sig og skal vende tilbage til en mere normalt liv? Så kammer det helt over, fordi man i lang tid har nægtet sig selv alle goder, og risikoen for at tage det hele på igen er altså overvejende stor. Det er derfor, jeg tror, at kostomlægning og mere motion er den eneste vej til permanent og sundt vægttab.

Tror jeg vi alle sammen her på siden er enige om :wink:

Problemmet med før omtalte diæt er jo menig mand tror det er en genvej til at tabe sig, idet den fremstilles som en diæt der “pludselig” tillader det vi altid har fået at vide man skal holde sig fra.

Som du siger er der kun en måde at tabe sig på - eller i hvert fald den bedste - livstilsændring, samt at acceptere at det at tabe sig tager tid. Drop det med tab 12 kilo på 10 uger. De tabte kilo vender bare tilbage…

Var det inte danska forskare som hade gjort ett vetenskapligt førsøk på atkins dieten? Jag såg en dokumentær dær de hade bevis før att grunden till att dieten fungerar berodde på att proteiner hurtigare ger en mættnadskænsla æn vad kulhydrater gør e.g. man spiser mindre om man bara spiser en proteinrik diet.

Det er netop det AstridK skrivr om her:

Vigtigt at holde sig for øje. Indtager du mindre end du forbrænder vil du tabe dig - uanset. Der er så bare en masse sundhedsrisici forbundet med at helt at udelade forskellige næringstoffer. En diæt udelukkende bestående af protein og grønt er der ikke mange de kan holde til i længere tid - man vil simpelt blive for træt pga mangel på kulhydrater. Og så er der jo heller ikke megen sjov ved den, vel !?!

I bund og grund er det jo sagtens muligt at leve slankt af MacDonals - så længe man kan acceptere at være sulten størstedelen af dagen når kalorierne er brugt op på et måltid :cry:

Atkins fantastdiæt må vel siges at være udsprunget af den slags populærforskning der ofte publiceres ukritisk så længe emnet et varmt nok …

Nu er det nyeste så: South Beach kuren…

http://ekstrabladet.dk/visartikel.iasp?pageID=250986

hvem sagde gammel vin på nye flasker?

Er det ikke noget med at Atkins ved sin død (fald på isglat underlag) led af svær overvægt og cardiovaskulære problemer ?

Beviser det ikke bare - hvor simple og samtidig komplicerede vi mennesker er.

Vi kan alle udregne det rigtige at gøre - for andre, vel at mærke - men når det kommer til os selv kræver det en ordentlig viljestyrke og selvdisciplin - og der kniber det straks for de fleste :cry:

Som kommentar til Atkins ctr andre vægttabs-strategier, så tror jeg, at det hele går ud på, at hvis man går ind på en fast diæt man bare skal koncentrere sig om at følge, så går det hele lidt nemmere. Man føler ligesom at ansvaret for hvad man putter i munden ikke hviler så tungt - og når så kiloene rasler af - så stiger motivationen :?: