Atlas i anatomiundervisning

hej

Det kan godt være at jeg misforstår dig - men der er til alle fag en konkret målbeskrivelse - og ellers så er det jo reelt at gå ud fra, at de sider man læser i pensum indeholder den information som man skal kunne slynge af til eksamen (såfremt at der ikke er angivet emner og sider der skal læses kursorisk).

Der er ikke nogen direkte guideline til (som med alt andet), hvordan man bedst lærer anatomien - men jeg vil umiddelbart sige, at det jeg har lært, er at lære i bidder - eksempelvis for en muskel, så start med at forstå hvilke der hedder hvad, lær at spotte dem og kend enkelte detaljer såsom innervation - byg herefter på med udspring, hæfte, og eventuelle relationer (eller forløb for nerver/kar) - Det er ofte for overvældende at forsøge at fange alle detaljerne på én gang - Det at skrive flashcards med de ønskede detaljer ved jeg virker for mange :slight_smile:

Atlas kan være en stor hjælp, især til relationer og forløb af muskler - de fleste atlasser har også sider hvorpå der er markeret udspring og hæfte på knogler, som for mig var noget af det værste at lære uden ad - men det er ikke mere end et værktøj som kan benyttes og være en støtte når man øver det at beskrive enkelte strukturer - så benyt det udelukkende hvor du finder, at det gavner din indlæring, alt andet er jo blot spild af tid :slight_smile:

Anatomi er desværre et meget tidskrævende fag og jeg husker tydeligt en ældre studerende der fortalte, at anatomi kræver 15% intelligens og 85% god røv; man kommer nemlig til at sidde meget på den med næsen i bøgerne før det hænger ved!