AU: 12. sem, hvad er muligt?!

Er ved at laegge laeseplan intern med for 12. sem AU. Taenkte at laese med komp og neuro+reuma i davidsons. Det giver 34s/dag ved 6 ugentlige laesedage. Undervisningen er normalt fra 8til 13…

Laesning 10 uger og 4uger til at repetere. Men jeg naar nok kun pensum igennem 1,5 gang!

Har i noget praktik erfaring…er det muligt det her, eller maa jeg virkelig ty til basisbogen???

Hej,

Min erfaring er, at folk læser meget forskelligt, så derfor er det svært at bruge andre folks råd om læsning til noget som helst. Og overordnet er ALT muligt, eftersom alle består:)

Dog ville jeg ikke kunne have ladet mig nøje med 1,5 x gennemlæsning. Hvad med istedet at læse i gennemsnit 50-75 s pr. dag? Eller måske læse mere i Davidson’s og mindre i kompendiet (jeg læste selv efter Davidson’s, basisbog, neurology/neurosurgery illustrated). Som jeg husker det kunne jeg læse ca. 1,5-2 gange så mange sider i Kompendiet (når jeg fik lov at låne det af kæresten) som i Davidson’s, så måske du bare skulle satse på kompendiet suppleret med basisbog alt efter tidsnød? Davidson’s er en rigtig god bog, men måske ikke altid lige velegnet når det handler om at gå til eksamen ved AU i intern medicin.

Husk: alle består og folk læser vildt forskelligt!

  • Hans, kandidat sommer07

Tak for svaret!

Strategien bliver som foelger:

  1. Store og vigtige sygdomme laeses i med komp.
  2. Basisbog bruges til at afgraense, hvad der skal laeses i komp, samt til at laeses alle de sygdomme, der enten ikke er supervigtige/omfattende (ie ikke essay-potentiale, skulle noedigt faa endnu et SLE-essaysporgsmaal:-) eller svaere at forstaa.
  3. Den lille gule til overblikket

Jeg ville da gerne laese 60-80s pr dag, men tror ikke det er muligt. Jeg har boern, saa jeg kan ikke laese efter 1630, og der er sgu undervisning til 12-13 hver dag!!! Saa maa jeg jo evt droppe skejbyforelaesningerne om morgenen!?!

Ke2, hvad kan du anbefale til neuro? Var du glad for neurology/neurosurgery illustrated? Hvad med FADLs?

Hej igen,

Ikke for at lyde som en supermand, men jeg har også barn og kæreste (hun bliver ‘kone’ på lørdag) som læste 12. sem samtidig, men jeg har fuld forståelse for at 12. sem. kan virke lidt overrumplende.

Mht. neuro er ‘illustrated’ en af de absolut fedeste lærebøger, jeg nogensinde har ejet. Rent ud sagt som at læse tegneserier og det på den fede måde. Den er naturligvis rent overkill i forhold til skriftlig eksamen, men den er fed at læse udvalgte emner i - og der er en super introduktion til den neurologiske undersøgelse. Og det er som antydet en nem bog at læse i.

Jeg har ingen erfaringer med FADL’s neurobog, men har hørt flere andre rose den. Jeg læste selv neuro efter Davidson’s (+‘illustrated’), og jeg synes, at den var rigtig god til at give overblik. Men man kan ikke købe alle lækre bøger, og min kæreste læste neuro efter kompendiet og var rigtig glad for det.

Overordnet synes jeg, at din plan lyder solid og god. Jeg mener ikke, at man skal være bange for at justere ind hen ad vejen, men man har jo kun ca. 5 mdr.

Husk at læse det meste - vi troede sgu heller ikke at vi kunne få SLE :shock:

Ke2: Hvordan kunne I naa at laese 60-80s pr dag, hvis I ogsaa havde barn?

Det er sikkert muligt, men betyder det ikke laesning om aftenen og i weekenden?

Tillykke med den forestaaende loerdag :smiley:

The lord works in mysterious ways, men jo, man er nok nødt til at inddrage weekenderne hen ad vejen - i hvert fald én dag i weekenden efter de første 1½-2 måneder (vi var nødt til at læse mere eller mindre på skift i weekenderne til sidst).

Jeg må også indrømme, at jeg droppede forelæsningerne mere eller mindre for at få det til at gå op. Det er ikke sikkert, at det er optimalt, men det er svært at nå alt.