AU - at forberede sig

Hej studmed brugere, jeg er ny på forummet, så beklager hvis jeg har oprettet i forkert kategori, gentaget spørgsmål eller lign., føler dog jeg har fulgt godt med herpå i længere tid uden at støde på noget lign. :slight_smile:
Jeg er kommende studerende på AU vinterstart 2014, og grundet min nuværende tilstand (Har netop overstået et 1.5 langt sabbatår, hvori jeg ikke har berørt meget ny faglig uddannelse), kunne jeg meget godt tænke mig at forberede mig på det som er i vente på medicinstudiet, om end muligt? :slight_smile:
Tænkte om nogle af jer erfarne studerende kunne give nogle tips, tricks eller fifs til hvad jeg kunne foretage mig, her skal måske nævnes at jeg på forhånd har erhvervet et par bøger, som jeg ved vi kommer til at anvende først i studiet til bl.a. makroskopisk anatomi.
Tænker umiddelbart om jeg skal læse i disse, her kan jeg mærke læsestilen er noget anderledes end den jeg er bekendt med (mange nye udtryk!) - supplere med noget internet søgning eller noget helt tredje?
Evt. en måde at komme godt ind på læsestilen forud for uddannelsens begyndelse?

Håber nogle kunne drage lidt forståelse af dette indlæg, og muligvis kunne hjælpe mig med at kunne forberede min kommende uddannelse bedst muligt!

Først et tillykke med optaget !

Sådan har de fleste det. Det er meget anderledes end hvad de plejer. Så mit råd er at du anskaffer dig et læsestativ og en god stol! Du kommer til at bruge tid på at læse og kan man lige så godt gøre det så behageligt som muligt :slight_smile:
evt læs bøger omkring huske- og læseteknikker. Det kan være mere givende i længden end at læse anatomien som du alligevel kommer til at læse igen.

Jeg forstår VIRKELIG godt ønsket om snart at komme i gang. Her er mine forslag:

En rigtig fed ting at bruge sin tid på: find en læge at følge en dag eller to :slight_smile: det er super motiverende!
Hvis du kender nogen, som kender nogen, som kender nogen, så udnyt det netværk. Ellers så prøv at skrive til en afdeling, du kunne være interesseret i at være på. Det værste der kan ske er at man får nej, og det er ikke særlig slemt :wink: . Hvis man får lov, er det til gengæld en rigtig fed oplevelse.
Der er nogle, der er af den holdning at man ikke får noget ud af det før man er længere i studiet. Not true! Jeg fulgte to læger inden jeg startede, og det var meget spændende, og sindssygt lærerigt. Jeg tror desuden det er godt at se en læges arbejde inden man får “medicinstuderendebriller” på.

Ang. pensum: vent med at læse fagligt. Jeg synes det var overvældende at prøve at læse i bøgerne uden undervisning ved siden af, så jeg gav hurtigt op… Hvis du gerne vil læse noget, så er her nogle forslag:

  • Complications af Atul Gawande
  • Better af Atul Gawande
  • House of God af Samuel Shem
    De handler alle sammen -meget groft sagt- om livet som læge, og de valg og dilemmaer, der følger med.

Eller hvis du er til serier, så se noget House, MAS*H, Scrubs, Grey’s osv.

Håber det hjælper lidt på ventetiden :slight_smile:

Tillykke med optagelsen :slight_smile:
Nu er jeg selv også vinterstarter, så jeg kan ikke rigtig svar dig på dit spørgsmål.
Men generelle råd som jeg har fået, ved at stille det samme spørgsmål har været, at jeg bare skulle tænke på noget helt andet op til studiestart. Desuden at man ikke kommer til at få meget ud af at læse uden undervisning.
Dog har jeg købt samt lånt nogle af pensumbøgerne, for lige at snuse til hvad jeg egentlig kommer i møde på medicinstudiet. Det hælper eventuelt lidt på det.

God vind :slight_smile:

Den med at man ikke får meget ud af at læse uden undervisning kommer vist an på hvem man er!

Jeg takker mange gange for alle jeres gode råd! :slight_smile:
Kan se der er mange måder hvorpå man kan gribe dette an, og der ikke ligefrem ser ud til at findes en ´gylden´ metode.
Det lyder jo til at jeg skal ligge pensumlæsningen lidt fra mig igen, selvom jeg nok stadig vil smugkigge lidt i dem, altid spændende at se hvad man skal igennem på et tidspunkt… :slight_smile:
Det som Julie foreslår lyder meget interessant, noget jeg bestemt vil undersøge! især spændende hvis jeg kan få opsat sådan en aftale med en læge.
Super med lidt input fra nogle kloge hoveder, så man får bekræftet man ikke ‘spilder tiden’, og mon ikke ventetiden nu kan udfyldes endnu mere fornuftigt! :slight_smile:

Her et råd fra en der startede et halvt år før dig. Begynd på pensum allerede nu!

Mange studerende fra de senere semestre vil sikkert tale imod mig. De ser nemt tilbage på 1. semester da den trods alt er den nemmeste og den hvor pensum er mindst. Men som ny studerende kan du ikke bruge den erfaring til noget når du sidder i det og er uni-debutant. Det har mange medicinstuderende på de højere semestre glemt.

Du behøver absolut ikke at have været til undervisning for at kunne læse i bøgerne, (eller have genlæst fagene fra gymnasiet). Det hele starter fra bunden og er som sådan ikke så svært at forstå. Til gengæld er pensum og læsebyrden LANGT større, og der er masser af terminologi som du skal huske. Især de latinske navne som du knap nok kan udtale kan være meget irriterende. Vi taler om 100+ sider om ugen gennem hele semesteret. Start derfor allerede nu. Du kan ihvertfald være sikker på at det ikke vil skade at du kommer i gang allerede nu.

Jeg tror det kommer an på, hvilket universitet det er. Jeg er lige startet på SDU, og der giver det ikke så meget mening at læse forud, for der er masser af tid og mulighed for at forstå tingene. Så jeg er glad for at jeg brugte min tid på alle de der lidt sjovere, men stadig lægeagtige ting, for det er der ikke så meget tid til her på modul 2.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg er lidt uenig, men nu er det jo også en oplevelse der kan variere fra person til person.

Jeg tror ikke rigtig at det spiller den store forskel hvilken universitet man går på. I sidste ende er pensum vel den samme, strukturen derimod kan være anerledes. Men som sagt er pensum den samme. Og ja pensum er ikke særlig stor i forhold til de andre semestre, men i forhold til gymnasiet er pensum LANGT større. Vi taler om 100+ sider om ugen. Du kan altid læse de 100 sider på en uge, men en uge er ikke særlig lang tid til at sætte sig ind i tingene og virkelig forstå dem og ikke mindst huske dem. Især ikke når det er første gang at man oplever en sådan læsetempo. En uge til at læse 100 sider er faktisk ikke spor lang tid. Den oplevelse kan selvfølgelig varierer fra person til person, nogen lære jo nemmere end andre. Men med mindre, man kender sig selv og bare VED at man kan klare de 100 sider om ugen uden problemer, så vil jeg stærkt anbefale at læse forud. Den tid man bruger her, får man jo igen når man starter hvor man vil have en endnu større overskud. På KU er man på hospitalet en hel dag på første uge, og ude adskillige gange til en tutorlæge og patient og desuden kurser med førstehjælp. Så jeg syntes der nok hånderfaring allerede i starten, så det skal man ikke bekymre sig særligt meget om.

hej
jeg starter også på AU her i februar 2014.

hvor kan I se pensumlisten for vinterstartere?
Jeg vil nemlig også gerne i gang og ønsker ikke at bruge en masse penge på bøger, som vi kun “måske” skal bruge
taaak :slight_smile:

Drmo92:
Jeg tror ikke du læste, hvad jeg skrev. Jeg fik ikke noget ud af at læse inden, da jeg simpelthen ikke forstod halvdelen af det. Ergo gav det ingen mening whatsoever at læse op inden.
Jeg har en veninde, der skal starte på AU, som har købt bevægeapparatets anatomi, og hun er nærmest modløs fra starten af, fordi det er så svært… Og det er jo ikke meningen. Forhåbentlig er der også masser af holdundevisning på AU, hvor tingene bliver forklaret, og så er det da smadderærgerligt at starte med at føle sig “dum”. Men altså: kan man læse bøgerne og forstå det på egen hånd, og synes det er sjovt, så er der jo intet galt i det :slight_smile:

Hej Birkkjaer!

Jeg starter også på AU til februar, 2014, og som Watermelons også spurgte efter, er det så muligt at se pensumlisten allerede nu? Det kunne som sagt være lækkert at se, hvilke bøger vi skulle have, så man kunne holde øje med dem på markedet :slight_smile:

Derudover en anden ting, som er internt mellem vinterstartere på AU, 2014, tror jeg; på AU’s medicinstudieportal hjemmeside står der; “Vinterstartere kan først bestille studiekort når de har modtaget holdlister og studienummer i efteråret 2013.” - men jeg har allerede modtaget mit studiekort, uden at se skyggen holdlisterne… de gør mig sku lidt frustreret. Nogen der ved noget, jeg ikke ved?

Jeg var vinterstarter i det Herrens år 1997 i Århus.

Jeg har faktisk ikke megen erfaring med at forberede mig. Tilgengæld flyttede jeg fra den ene ende aflandet til den anden; jeg brugte en måned på at finde ud af hvor jeg var landet!

Jeg mener ikke det er nødvendigt at forberede sig. Du kan på ingen måde forestille dig den frygtelige verden du skal ind i alligevel. Du får brug for holdundervisning og medstuderende til at hjælpe dig godt i gang. Anatomi er rædselsfuldt at læse; at læse det alene uden skuldre at græde ud ved (drama!) kan ikke anbefales. Jeg ville tage at nyde nuet for om 2 måneder sidder du i saksen og drømmer tilbage til en god verden uden anatomi.

Det hele er sagt med en vis ironi. Jeg lå i top 10 på min årgang og klarede mig rigtig godt. Men jeg læste ikke een side inden jeg startede, og jeg mener ikke du skal gøre det heller. Du kan ikke forberede dig på hvad der er vigtigt. Anatomi er som at læse en telefonbog og lære den udenad. Uden en guide (underviser) så strander du hurtigt. Vent. Akklimatiser. Nyd byen (hvis du ikke allerede bor der?) og friheden så længe du kan.

Vil lige starte med at sige jeg er AAU studerende, så mit indlæg skal du nok ikke rette dig 100% efter.

Først - tillykke med studiepladsen - du har en masse fede oplevelser at se frem til :slight_smile: til dit spørgsmål vil jeg sige, at jeg synes det er en fed indstilling at ville komme i gang med den medicinske litteratur. Som flere har sagt, så er anatomien utrolig svær at komme i gang med og du vil opleve, at du læser side efter side uden at fatte et klap. At vænne sig til at læse medicinsk faglitteratur tager tid og det er præcis derfor jeg synes det er en god idé at starte før. Ikke specielt for at komme foran pensum, men mere for hurtigere at rette sig ind.
Nu er jeg ikke helt klar over ordningen på AU, men af hvad vi hører her oppe i Aalborg, så er AU stort set ren anatomi og histologi på det første studieår (I må gerne rette mig hvis jeg er helt ude i hampen). Derfor vil jeg helt klart anbefale dig at lære så mange af grundtermerne som muligt inden start, da dette vil gøre læsningen meget lettere. Eksempler på disse er bl.a. de mange latinske retningstermer, som konstant går igen i anatomien. En generel idé om de store organers placeringer i forhold til hinanden vil også hjælpe dig utrolig meget mht. anatomirelationer - her kan du f.eks. kigge på en anatomi torso eller på nettet
Hvis du virkelig gerne vil igang med læsningen så hører jeg at bogen "Ind under huden

  • anatomi og fysiologi" af Oluf Nielsen skulle være kanon god i starten. Men lad for guds skyld være med at købe den! lån den i stedet på biblioteket eller noget, for det er ikke en bog du kan bruge i forhold til pensum. Det er sådan en mild starterbog, der meget overfladisk gennemgår en række anatomi og fysiologi.

Håber dette kunne hjælpe, ellers held og lykke til vinter :slight_smile:

Til alle kommende vinterstartende stud.med’er på AU i 2014, som ikke har opdaget det, så kan man se sit hold på Stads Selvbetjening. Gør følgende efter du har logget ind på Stads Selvbetjening:

  1. Klik på ‘Undervisning’ --> ‘Vis til- og afmeldinger’.

  2. Klik på ‘Forårssemesteret 2014 og tilhørende egne perioder’ --> Klik på ét af de 4 emner (Studiestart, Medicinsk filosofi og Videnskabsteori, Makroskopisk Anatomi 1 eller Mikroskopisk Anatomi 1)

  3. Tryk på ‘Hold #’, indtil du ser dine nye klassekammeraters navne!

Håber I kunne bruge guiden, ellers er I sku tålmodige, at I gad at læse så langt her :wink:

TUSIND TAK for tippet ang. at følge en læge en dag eller to! Det tror jeg at jeg vil undersøge om det kan lade sig gøre for mig.

Jeg er helt enig med i dig i, at når man er sammen med en læge er det meget motiverende selv at blive læge, sådan har jeg det i hvert fald :slight_smile:

Så vil bare lige sige mange tak fordi du skrev det til os :slight_smile:

Jeg søger selv ind på lægestudiet i år - alle de steder man kan læse det :slight_smile: