AU, hvorledes de regner snit ud på kvote 2

Hej derude,

Jeg er kommet lidt i tvivl,

Er der noget der ved, hvorledes AU regner på ens snit, hvis man tager alle fagene om på VUC, er det så kun de karakter man får fra VUC de kigger på? eller blander de dem sammen med ens eksamens karakter ?? Jeg blev lidt i tvivl om hvad vejlederen mente, efter jeg havde talt med hende, ved ikk om hun mente at de kun så, på de supplerings karakter, eller alle karakter… gider ikk sidde med tvivlen…

  • Nabiat

Hej Nabiat

Kig under kvote 2: http://bachelor.au.dk/optagelse/behandl … tomkvote2/

De skriver at de udregner efter bedste gennemsnit, men det er nok hele faget (både skriftlig og mundtlig hvor det er relevant) der skal tages om på VUC før det gælder.

Held og lykke, scor lutter 12-taller!

Mignon

Kvote 2 optagelse på AU har godt nok udviklet sig til noget af en farce, jøsses.

Den udvælgelse som AU foretager efterhånden er jo nærmest en skamplet på “kvote 2” begrebet.

[quote=“jensemand”:17irg17l]Kvote 2 optagelse på AU har godt nok udviklet sig til noget af en farce, jøsses.

Den udvælgelse som AU foretager efterhånden er jo nærmest en skamplet på “kvote 2” begrebet.[/quote]

Tja, for undertegnede betyder dette praksis, at jeg nemmere kan forholde mig til et slutresultat ifm. optagelse end jeg kunne med de afslag fra SDU og KU, hvor der er ret mange vurderinger der foretages, desværre blev ingen af dem til min fordel.

På AU ved jeg at jeg i dag står i køen med et snit på 11,2. Den 30. juli bliver resultaterne offentliggjorte og så ved jeg også at vi alle blev objektivt (=koldt og kontant) vurderet ud fra samme målbare kriterier (at det så er en længere diskussion om hvordan man opnår karakterer på GSK er en anden sag).

Hvis snittet kommer til at ligge på det samme som sidste år, dvs. 11,1 er jeg inde i varmen :slight_smile: Hvis den kommer til at ligge på 11,3 er jeg ikke, men så kan jeg forholde mig til det på en helt anden måde, end når der foretages subjektive vurderinger ud fra et stykke papir som f.eks. motiveret ansøgning.

Men du har ret, jensenmand, at kvote 2 systemet var tiltænkt folk som ikke har eller skulle jagte snittet, men har høstet erfaringer og mærket livet. Det er ikke kun AU der praktiserer denne optagemetode, det gør AAU også.

Mange hilsner
Mignon

Kan godt se at det er lettere at forholde sig til for dig når du har et ganske udmærket snit i pågældende fag, men som jeg forstår kvote 2 ordningen er det som du selv nævner en mulighed for optagelse der ikke baserer sig på karakterer men på en helhedsvurdering

Når karakterene pludselig spiller en rolle så er det efterhånden svært at adskille kvote 1 og kvote 2, og når der så kræves 11,1 i snit for at komme i betragtning gør det i mine øjne hele kvote 2 systemet til skamme.

Efter 7år på universitet er jeg helt sikker på at denne krakilske fremgang til kvote 2 resulterer i at AU mister en masse potentielt fremragende og motiverede læger der ikke nødvendigvis kunne klare dansk tekstanalyse og matematiske ligninger til en 12er og det er en forbandet skam.

Enig! Der er mange forskellige kvaliteter der gør én til en rigtig god læge og det er også en skam for ligeså mange [quote] ‘potentielt fremragende og motiverede læger’ [/quote] der ryger samme vej de andre steder, fordi vurderingsgrundlaget også er rigid og endnu mindre, hvis overhovedet gennemskuelig (IMHO).

Jeg kan ikke finde ud af om vi er enige eller ej, men jeg har læst sammen med mange mennesker der ikke ville være kommet ind hvis kvote 2 først og fremmest havde været karakterbaseret. Disse mennesker kom ind foran andre mennesker fordi det blev vurderet at de var mere motiverede og/eller mere egnede med baggrund i deres motiverede ansøgning og deres studierelevante aktiviteter. Dette system er ikke perfekt, og der misses helt sikkert også her nogle mennesker der er super motiverede, men min holdning er at det er et væsentligt bedre redskab end aktuelle system, og jeg kan ikke umiddelbart finde ud af om du er enig i det synspunkt eller ej.

Jeg kom selv ind på kvote 2 på AU i sin tid fordi jeg havde 0,1 for lidt i snit. Tilsvarende kom jeg også ind på SDU som allerede dengang i mine øjne havde et væsentlig bedre optagelses-system end AU’s kvote system. Med AUs nuværende system havde jeg ikke haft en chance, fordi jeg fx ikke havde fået topkarakterer i dansk stil. I mine øjne er det fuldstændig vanvittigt at basere egnethed og optagelse på et studie ud fra sådanne kriterier. Specielt når optagelsen påsættes betegnelsen “kvote 2”.

Jeg må erklære mig mest enig med dig vedr. mening med kvote 2 systemet og det absurde at man skal score højere snit på supplerende fag end det er krav på i kvote 1.

Men da jeg desværre har oplevet at blive vraget, trods min virkelig store motivation og vilje til at lære og tilegne mig medicin som fag (et brændende ønske jeg har haft hele livet), og til virkelig stor overraskelse for alle dem der har stiftet bekendskab med min måde at være studerende på, fra undervisere og medstuderende, må jeg være ærlig og indrømme at der ikke findes den perfekte måde at bedømme folk på. Når man så bliver bedømt ud fra nogle brede kriterier, som ikke engang er helt transparente, for hvordan ‘måler’ man motivation (dansk stil på kommando er nok heller ikke min force p.t., derfor er min motiverede ansøgning måske heller ikke stærk nok til at brænde igennem på samme måde som jeg i levende live gør) og studieegnethed (for enhver må det vel ringe en eller anden klokke når jeg bliver bedømt ikke tilstrækkeligt studieegnet, med den faglige og ja, lad os sige karaktermæssige baggrund), så tror jeg at det bedste nok vil være at blive indkaldt til samtale, ligesom ved en jobansættelse. Det er trods alt ‘personen’/‘mennesket’ patienterne møder og der vil for den erfarne måske ikke kræve det helt store at gennemskue om der er potentiale i ansøgeren. Måske.

Håber i hvert fald at jeg får en chance i år og at jeg kan koncentrere mig om det faglige i stedet for dette administrative limbo/helvede som også så mange andre håbefulde ansøgere lever i i månedsvis. Og på alle vores vegne gør det mig ked af, at så mange ressourcer spildes. De lukkede døre kan være en dræber for motivation, bare ikke hos mig. Stædighed er en negativt ladet ord, for det meste, men i mit tilfælde betyder det bare at jeg ikke giver op så let.
Det ville dog være superdejligt hvis tingene kunne glide lidt nemmere en gang imellem…

Hej Mignon. Har du en adgangsgivende eksamen? og er det lykkes for dig at få omregnet og kvalificeret din udenlandske eksamen?
Godt hvis det er lykkes - så er banen åben til Århus, men forstod fra anden tråd, at du skulle tage en GSK eksamen.
Hilsen Berender

[quote=“berender”:6o111wbr]Hej Mignon. Har du en adgangsgivende eksamen? og er det lykkes for dig at få omregnet og kvalificeret din udenlandske eksamen?
Godt hvis det er lykkes - så er banen åben til Århus, men forstod fra anden tråd, at du skulle tage en GSK eksamen.
Hilsen Berender[/quote]

Hej Berender

Jeg har en udenlandsk adgangsgivende eksamen (en slags teknisk gymnasium), oversat og godkendt fra Det Internationale kontor som adgangsgivende til videregående uddannelser i DK (iu.dk).
Det med omregning er desværre ikke muligt for eksamener taget udenfor EU/ EØS (ved ikke om USA, men det er ikke lige relevant), hvilket gør at jeg kun kan blive optaget igennem kvote 2 systemet.
Hvis det var, så ville mit snit give mig adgang hvor som helst, for jeg havde topkarakterer i alle fag igennem hele uddannelsen, hvilket vil svare til 12-taller hele vejen :slight_smile: Men det skal vist være lidt mere kompliceret for mig …

Århus p.t. ser noget realistisk ud, sammenlignet med snittet på 11,1 for sidste års kvote 2-optag. Men der skal ikke være alt for mange med snittet over 11,3 til at mine chancer flopper også der, og dét ved man først 30. juli.

Tak for din opmuntring og held og lykke med det du nu foretager dig (kan ikke se om du søger eller er studmed allerede)

Mvh
Mignon

Hmm, altså hvorledes regner de snittet ud på AU ? Jeg vil nemlig tage nogle fag op på VUC på et halvt år.

fx, hvis vi nu tager psykologi, som kræver disse fag: Dansk, Engelsk, Matematik, Fysik, Historie.

Fag = karakter = Fagets snit.

Dansk M / S = 12/ 10 = 11
Engelsk M/S = 12 / 10= 11
Fysik M = 12
Matematik M/S = 10 / 10 = 10
Historie = 7

11+11+12+10+7 = 51
51/5 = 10,2

Er det sådan de regner snit ud på kvote 2 på AU ?

Jeps, det gør de.

Kan historieambitionerne ikke skrues lidt op :wink:

Haha, jo kan de sagtens, har bare ikk tænkt mig at læse historie op igen, 7 fik jeg til eksamen. Men hvis jeg virkelig vil det, tror jeg i sidste ende at jeg læser faget op. :slight_smile:

Og mange tak. :slight_smile:

Det er da på ingen måder absurd. Alle er bekendt med betingelserne. Scor en høj studentereksamen og vejen er banet. De med højest gennemsnit kommer ind - mere retfærdigt bliver det næppe. Adgangskvotienten baserer sig udelukkende på ansøgernes snit, og det kan man vel ikke kalde absurd. Jeg mener, at man skal prise sig lykkelig for, der overhovedet er én anden chance efter studentereksamen - den findes langt fra i alle lande. Kvotienten er højere i kvote 2, ja - men der er også laaaaaaangt færre ansøgere til laaaaaangt færre pladser, så det er blot naturligt - især når man kan tage eksamener om igen og igen for at forbedre karaktererne. Selvfølgelig er der mange, der bliver optaget i kvote 1, der har højere end 11 i gennemsnit i den fagpakke - uden at bruge x antal forsøg…

Det er altså slet ikke så absurd. Kæmp for det og bliv optaget :slight_smile:

Det er da på ingen måder absurd. Alle er bekendt med betingelserne. Scor en høj studentereksamen og vejen er banet. De med højest gennemsnit kommer ind - mere retfærdigt bliver det næppe. Adgangskvotienten baserer sig udelukkende på ansøgernes snit, og det kan man vel ikke kalde absurd. Jeg mener, at man skal prise sig lykkelig for, der overhovedet er én anden chance efter studentereksamen - den findes langt fra i alle lande. Kvotienten er højere i kvote 2, ja - men der er også laaaaaaangt færre ansøgere til laaaaaangt færre pladser, så det er blot naturligt - især når man kan tage eksamener om igen og igen for at forbedre karaktererne. Selvfølgelig er der mange, der bliver optaget i kvote 1, der har højere end 11 i gennemsnit i den fagpakke - uden at bruge x antal forsøg…

Det er altså slet ikke så absurd. Kæmp for det og bliv optaget :slight_smile: [/quote]

Kvote 2 systemet var, hvis jeg er rigtigt orienteret, indført for at give chance til folk der ikke har opnået snittet men sidenhen fået andre kompetencer der er studierelevante.
Og det er der, jeg synes det absurde ligger, at snittet i kvote 2 nu bliver højere end i kvote 1. Det er en anden problematik hvad angår x-antal forsøg, spekulationer i at tage ‘bløde’ fag for at score et bedre snit og så bare bestå suppleringsfagene, osv. osv.

Apropos ‘scor en høj studentereksamen’: jeg er en af de uheldige der kommer udefra og hvis snit ikke beregnes. Selv med topkarakterer i samtlige fag igennem hele uddannelsen er jeg henvist til kvote 2 systemet og så starter lotteriet… Men det er en hel anden diskussion som jeg ikke orker nu.

Efter at have været på jagt til at opnå et flot gennemsnit på suppleringsfagene kan jeg kun sige at det ikke er en fornøjelse at gå i eksamenslokalet med et regnestykke bag der kræver et 12-tal præstation. Det hele kan nemt gå hen og blive til regnestykker i stedet for at man supplerer for egentlig at lære noget. Og jeg forstår at en af rektorerne vender sig mod disse suppleringer. I virkeligheden burde man lære disse fag i gymnasiet i første hug og måske kun få lov til at tage et højere niveau der retter sig specielt mod det studie man vil i gang med.
Mon ikke VUC’erne vil protestere, for det vil betyde deres økonomiske død med færre ansøgere.
Ligeledes ville det være unfair at afskaffe muligheden for dem der ikke klarede sig i første forsøg med gymnasiet og skulle have nogle år til at modne i.

Når alt dette er sagt, så er jeg ret glad for at denne mulighed foreligger på AU og AAU (trods de kun 5 pladser pr. årgang :frowning: ), for her venter måske nogle af de eneste muligheder for mig at blive optaget…

Hav det godt!
Mignon

Og endnu en kritik af kvote 2-systemet på AU:

Jeg fik 10, 10 i engelsk B og 10, 7 i dansk A i gymnasiet i årskarakterer. Derudover fik jeg 10 i dansk A eksamen og 7 i engelsk B eksamen (begge skriftlige). I stedet for at regne med den bedste karakter, indgår alle karaktererne i et samlet gennemsnit, hvorfor jeg på grund af de to 7-taller er tvunget til at tage både engelsk og dansk om, selvom jeg reelt fik 10/10 i begge fag. Hvis jeg tager suppleringskursus, kigger de kun på den ene eksamenstermin.
Dette betyder, at mine snit i fagene er:

Dansk: (10+10+7)/3 = 9
Engelsk: 9 (samme)

Det trækker uendeligt meget ned på snittet fra de 11,1. Så, nu er jeg tvunget til at tage fagene om, så jeg kan eliminere ‘den tredje karakter’, som jo er et 7-tal.

Ja, Dysp, det er virkelig ærgerligt. Selv om du havde 12-taller i resten, vil hver 7-tal trække ned med 5 procentpoint :frowning: Øv!