AU kandidat erfaringer

Hej

Jeg starter til sommer på kandidaten i Aarhus. Jeg håber at studerende på kandidaten vil bruger 2 min på at svare på et par spm.

Er der nogen der har erfaring med at pendle fra KBH og komme kun til det obligatoriske?

Hvis man skal leje sig ind på et kollegie værelse/lejlighed hvad er realistiske priser og hvad er tættest på studiet?

Forgår største delen af undervisningen i mediciner huset eller på praktik? Er der meget obligatorisk?

Nogen der har erfaring med at tage ekstra fag og dermed blive færdig et semester eller et år før? (altså tage kandidaten på 2 år eller 2,5 år)?

På forhånd tak for hjælpen :slightly_smiling_face:

Hej

Det koster 2.8-3.500 kr ca. at leje et kollegieværelse / etværelses lejlighed på et kollegie. De kan være ret tæt på Uni, men da undervisningen ofte foregår på AUH, er der nok 10-15 mins cykeltur fra kollegierne.

Klinik er obligatorisk, og undervisningen der tilhører. omkring 6-8 uger pr semester.

1 Synes om

Jeg kender nogen få der pendler. De kommer kun til obligatoriske ting - eksamener, og rejser hjem igen på selve dagen. Det ser ud til at virke for dem.
Jeg kan dog forestille mig hvor svært det må være, at rejse frem og tilbage en gang imellem.

Mvh cc

1 Synes om

Kender ikke noget til at pendle eller til kandidaten men her er tips boligsituationen:

I Aarhus er den store kollegieportal “UngdomsboligAarhus”. Siden du er blevet optaget ville jeg skynde mig at oprette en bruger og bare ansøge til et eller andet med lang venteliste, så du kan begynde at samle anciennitet. Uanset om du så har tænkt dig faktisk at flytte eller ej, så er det godt med nogle måneders anciennitet. Bare søg noget med 24+ måneder, så får du alligevel ikke noget tilbud men samler stadig tid. Jo flere måneder - desto bedre muligheder har du at vælge mellem. Du finder mange forskellige typer boliger. Både kollegier men også ungdomsboliger med eget køkken, hvor du ikke rigtigt kommer andre ved.

Hvis man skal bo i en lejlighed med roomies, kan man som regel forvente 4000+ som minimum for noget centralt. Man kan finde lejligheder inde på “Lejligheder til salg og leje i Aarhus” på Facebook: Lejligheder til salg og leje i Aarhus | Facebook

Det centrale Aarhus kan være dyrt og ligger egentlig et stykke fra universitetet. Personligt er det ikke lejen værd for mig. Synes man kan finde bedre i f.eks. Trøjborg. Andre elsker at være så tæt på byen, så det er jo en smagssag.
Aarhus Ø - meget meget dyrt, og du skal cykle op ad en træls bakke til uni. (Randersvej) Til gengæld er der meget nybyggeri, hvis man er en sucker for moderne arkitektur og æstetisk interior.
Trøjborg er et populært sted at bo, bl.a… Det ligger tæt på uni, og det er et godt kvarter at bo i. Hyggeligt og med rimelige priser.
Skejby er populært, men det ligger længere væk. Stadig inden for cykeldistance, hvis man er glad for at cykle, men ellers er der gode muligheder for transport med bus og Letbane. Til gengæld kan man finde noget meget billigere her! Her kan man finde noget ret lækkert til 3500.
Hvis det skal være heeelt billigt, kan man flytte ud mod Aarhus V. Det er som regel ikke helt inden for cykeldistance men stadig rimeligt med offentlig transport. Jeg er måske lidt biased her, fordi jeg er vokset op lidt nord for Aarhus, men jeg ville personligt ikke flytte til Aarhus V. Jeg ville ikke føle mig lige så tryg om at gå alene hjem om aftenen.

Kollegie kan blive markant billigere, hvis man er villig til enten at dele køkken eller bo længere væk. Jeg boede i et år på Børglumkollegiet til en leje på 2500 (alt inklusiv), som lå 3,5 km væk. Vi har 14 værelser om et køkken, tror jeg nok. Tæt på indkøb, natur (Risskoven + havet) og gode muligheder for transport. Meget god oplevelse, selvom gangen havde problemer med én person, som var helt psycho.

Håber det hjælper lidt <3

1 Synes om

Kan du måske sprøge indtil hvordan de pendler
Bor de så på sygehuset når de har 5+ uger praktik af gangen

Er der mere praktik i nogen semester end andre?

Vi har kortere praktikker (kliniske ophold) her på AAU. Vi havde 3 dages klinisk ophold men hver for sig, altså i hver sin måned. Så vidt jeg ved har den ene taget toget derhen og tilbage hjem efter. Men hvis i har længere praktikophold på AU, kan du vel bare blive på et hotel i nogle dage eller overnatte hos en ven.

Mvh cc

1 Synes om

Jeg har skrevet en pb til dig :slight_smile:

Husk disse klinik ophold er dem som foregår på AAU Bachelor. På AAU kandidaten er man på hospitalet fra kl 8-12 hver dag, og dette er obligatorisk :slight_smile:

1 Synes om

Vil du sende en pb til mig også?