B10 været syg indtil nu

Hej!

Jeg har været så uheldig at være syg fra B10s begyndelse og frem til nu, og i så høj en grad at jeg ikke engang har kunne se forlæsningsslides igennem. ( Har lægeerklæring hvis det er jeg ender jeg at skulle søge om at blive afmeldt eksamen)

Jeg vil dog gerne bestå, og tænker at der måske også tidligere har været nogen, der kom relativt sent igang med læsningen.

Så er der mon nogen gode råd derude? Jeg er top-motiveret efter 2 ugers (syge)pause oven på B9, og glæder mig bare til at læse.

Men hvordan griber jeg det bedst an? Skal jeg møde op til timerne og høre forelæsningerne, eller giver det mest mening at begynde at tage dem fra en ende af, og så nå en 3-4 forelæsninger igennem hver dag? Eller skal jeg kaste mig ud i eksamenssæt allerede nu?

Bor ca 45-60 minutters afstand fra SDU/OUH alt efter trafikken, så det er mere om forelæsningerne er så gode at de er værd at komme til, eller om det giver mere mening at jeg bruger de 2 timers transport på at læse, nu vi er så langt inde i modulet.

Håber nogen kan komme med et godt råd!

Mvh

Modulet er jo delt op i Immunologi og mikrobiologi. Min personlige mening er, at forelæsninger i immunologi er enormt svære at forstå. Derfor er mit råd til dig at købe kompendiet “Kompendium i Immunologi” - Det hjalp mig enormt meget, og jeg tror ærligt, at det var det, som fik mig igennem modulet, og endda med en god karakter (det havde jeg aldrig regnet med).

Samtidig vil jeg råde dig til at møde op til mikrobiologiforelæsninger. Her får du alt det, du skal kunne til eksamen serveret. Hvis man blot kigger på slides, er det rimelig svært at forstå sammenhængen grundet de mange billeder med ingen tilhørende tekst.

Jeg håber, at du kommer igennem modulet. Jeg krydser fingre for dig!

1 Synes om

Tusind tak for dit fine, brugbare svar, Sofie!
Jeg tager til mikrobiologitimerne, og får købt kompendiumet! :slight_smile:

Har du en fornemmelse af, hvor mange gengangere der er til eksamen ift. MCQ? mere om det giver mening at terpe dem, eller om det max er fx 10% man kan hente ved at lære dem udenad :slight_smile:

Det giver helt sikkert mening at øve sig igennem de forrige eksamenssæt indtil de sidder på rygraden - men det må ikke tage over for selve forståelsen af det pågældende svar. Mange negligerer at opnå forståelse og terper udelukkende det korrekte svar. Hvis man forstår funktionen af de forskellige cytokiner, antistoffer, immunceller osv. så er man godt stillet til en MCQ og “udelukkelsesmetoden” (Håber det giver mening)
Lavpraktisk så går rigtig mange mikrobiologi spørgsmål igen, hvorimod immunologi spørgsmålene er noget mere nuancerede

Håber svaret hjalp dig,
de bedste hilsner

Tusind tak Sofie, for din store hjælp med mit spørgsmål, det er jeg virkelig glad for!! :slight_smile:

Hej Sofie,

Jeg har lige et spørgsmål til B10, hvis det er i orden. I forhold til forelæsningerne i mikrobiologi, vil du så anbefale at bare dukke op til forelæsningerne og ikke læse i bøgerne fx Schaechter’s? Er terpning af slides i mikrobiologi nok for at kunne bestå denne del til eksamen eller kræver det mere? Jeg synes nemlig nogle af forelæsnings-slides’ne virker forvirrende med meget unødvendig materiale og ikke så meget “fagstof”, hvis det giver mening…

Hvis du har andre gode råd til at komme godt igennem modulet, må du gerne sige til. :sweat_smile:

Hej Mille,
Personligt fungerede det for mig at møde op til forelæsningerne og efterfølgende læse eksamensspørgsmålene igennem for mikrobiologi. Rigtig mange af mikrobiologi spørgsmålene går igen. Det, som jeg mener er vigtigt at lægge fokus på (udover hele immunologien) er antibiotika, de mest “kendte” bakterier og vira samt at sætte sig ind i svar på hepatitis og HIV (mange bøvler med at forstå dette korrekt) . Det er desuden smart at få styr på børnevacciner fx, da det er nogle nemme point at få hjem.

Håber du kunne bruge mit svar og held og lykke med eksamen!

hej @Sofie4 har du mulighed for at sende mig alt materiale du brugte til B10 mikro og immune? Alt tages imod med åbne hænder ! :smiley: Skal jeg sende en pb?

Det eneste jeg benyttede mig af var “Kompendium i Immunologi”, gamle eksamenssæt, slides og youtube. Jeg vil vove den påstand, at det var kompendiet, som fik mig igennem modulet

Kan du sende mig alle de gamle eksamenssæt du har? Hvilken kompendium er det helt præcis? Synes mange har samme navn.