Bachelor - mundtlig eksamen

Hej alle der er så heldige at have overstået deres bachelor godt!

Jeg har netop afleveret opgave og skal nu (nok) op til det mundtlige forsvar om en uge. Derfor ville jeg høre om der var nogen som kunne give mig et par gode råd med på vejen - er nemlig så uheldig at have en ikke specielt fantastisk vejleder, så forventer ingen hjælp fra hans side mht powerpoint præsentationen.
Jeg tænker ting som:
Bygger man oplægget op lisom sin opgave (altså fortælle lidt intro, lidt baggrund, resultater, diskussion? Altså alt bortset fra metoder?)
Bør man kun have grafer/billeder eller osse tekst på sine slides?
Skal det være andre grafer/billeder end i opgaven?
Hvor mange slides er passende??
Do´s and dont´s i forhold til oplægget???
Andre guldkorn jeg bør have?
Og så endelig: hvor lang tid bør man afsætte til at forberede et godt oplæg? Er en uge nok? Synes alle stresser sinddsygt over det…
Er fuldstændig på herrens mark, og er i forvejen et lidt brændt barn, fordi det at skrive selve opgaven har været sådan en dårlig oplevelse pga vejleder desværre :frowning:

Hejsa.

Jeg står i samme situation - afleverede opgaven forleden, skal op næste lørdag(!). Jeg aner ikke, hvad fanden jeg skal gøre :smiley:

Så vidt jeg har forstået, så skal du ikke repetere din opgave. Vejleder og censor må formodes at have læst den grundigt igennem. Istedet vil de gerne høre dig uddybe den. Er der nogle ting, som du mener du kunne have nævnt? Nogle ting, som du kun berører overfladisk? Er der ny forskning omkring dit emne, der kan støtte din bachelor eller måske rive den fra hinanden? Et slide består af stikord og grafer. Lad være med sætninger som du står og læser op efter hvert “klik”. Relevans for det du siger er det vigtigste. Og husk på, at de ikke er ude på at torturere dig, men egentligt bare tjekke, at det rent faktisk er dig, der har lavet en (formoder jeg) fin opgave.

Ad. ppt præsentation er der gode råd at hente i tidligere tråde i forummet. Fx

Ang. ppt præsentation er der gode råd at hente i gamle tråde, fx:
[=http://www.studmed.dk/forum/1113-Candmed-debat/57596-antal-dias-p%C3%A5-10-min]http://www.studmed.dk/forum/1113-Candmed-debat/57596-antal-dias-på-10-min[/url]

Hej

Har lige været oppe og forsvare mit kandidatspeciale og kan godt give nogle fif, der virkede for mig. Nu ved jeg godt det er bachelorprojektet du skal forsvare, men princippet er fuldstændig det samme.

Jeg tror det er lidt forskelligt fra vejleder til vejleder hvad de forventer af fremlæggelsen. Min vejleder ville gerne have en kort præsentation af opgaven med vægt på vigtigste resultater og metodologiske udfordringer samt sammenligning med lignende undersøgelser og perspektiver for fremtidig forskning. Han sagde det er en god øvelse i at præsentere sin forskning, som man måske kommer ud for i fremtiden. Jeg brugte ca. halvdelen af tiden på gennemgang af ting jeg allerede havde skrevet i opgaven og resten af tiden på sammenligning og perspektivering, som ikke var skrevet i opgaven.

Helt praktisk:

  • 1 - 1,5 minutter pr. slide
  • Kun relevante stikord, sætninger eller grafer/figurer (slides er kun til at understøtte og resumere det du mundtligt siger)
  • Mht. til grafer havde jeg nogle grafer fra opgaven samt et par nye baseret på nogle nye beregninger, som jeg fandt ud af under forberedelsen til oplægget.
  • Øv dig på din præsentation. Igen og igen. Tag tid når du øver. Tiden går meget hurtigere end man tror.
  • Man føler sig meget mere klar til at få stillet spørgsmål til opgaven, hvis man eksekverer sin selvstændige præsentation sikkert.

Det fungerede ihvertfald for mig.

Jeg havde også en dårlig vejleder til bachelorprojektet (dengang hed det OSVAL1). Det gjorde at jeg gjorde meget ud af at finde den rette vejleder til kandidatspecialet. Og vi gjorde meget ud af afstemme vores forventninger til hinanden før vi gik i gang med projektet. Det gjorde at rent faktisk var sjovt og interessant at skrive opgaven og efterfølgende præsentere den. Så brug dit bachelorforløb som en erfaring du kan bruge senere (ved godt det er lettere sagt end gjort, når man står lige midt i det :slight_smile: )

Held og lykke med forsvaret!