Bange for at jeg ikke har "livserfaring" nok

Hejsa alle
Jeg vil gerne starte på medicinstudiet august/september, lige efter gymnasiet. Hvis jeg kommer ind på sommerstart, vil jeg inden da være fyldt 20 år. Og idet jeg vil starte lige efter gymnasiet, kommer jeg ikke til at have et år eller et halvt år til at rejse, hvilket jeg har en oplevelse af, er normen. De fleste unge tager mindst et sabbatår. Det vil jeg bare ikke, for jeg har ikke lyst til at “gå i stå”, selvom jeg også ved, at man sikkert lærer noget om andre kulturer ved at rejse eller får andre erfaringer.
Jeg vil selvfølgelig prøve at rejse lidt i ferien mellem gymnasiet og studiestart, men det er ikke som sådan noget jeg har planlagt.
Men nu, efter at jeg har læst diverse indlæg, er jeg bekymret for, at alle/de fleste der kommer ind på studiet har rejst verden rundt, oplevet en hel masse og har fået “livserfaring”. Jeg er bange for fear of missing out, når jeg starter på studiet, hvor alle sikkert vil dele deres oplevelser ude i verdenen, og så er der mig der ikke har oplevet det store og er en grønskolling fra gym. Nu overvejer jeg at vælge at starte til vinter, men synes også at det er laaang tid at vente på at starte på et studie som jeg glæder mig til at opleve.
Hvad tænker I om dilemmaet?

1 Synes om

Jeg startede på studiet som 19-årig, hvor jeg også kom direkte fra gymnaiset. Det er efter min opfattelse ikke noget, som alle/de fleste har gjort inden de kom ind på studiet. Personligt har jeg ikke haft nogen problemer med det, det er spændende at høre, hvad de andre har lavet, men tror ikke, at det er noget, man skal bekymre sig om overhovedet.

1 Synes om

Mange har været ude og rejse fordi de ikke har været sikker på hvad de ville. Det er du.
Jeg er selv i studiegruppe med en 17-årig, og jeg tror ikke hun har nogle problemer med det.
Du skal tænke at du sagtens kan tage pause mellem bachelor og kandidat hvis du har behov for det.

Desuden kan du tage 1 års ubegrundet orlov på studiet, som nogle bruger på at rejse. hvis nu det bliver nødvendigt for dig :wink:

Du har masser af år i den anden ende, som du kan bruge på at rejse.
Jeg synes ikke du skal være bekymret.

1 Synes om

Der er nok en ret god sandsynlighed for, at du først bliver optaget på vinterstart, med den alder du har.

2 Synes om

Hej Visdi,
Stærkt at du vil starte allerede! Det synes jeg er cool.
Det du skriver giver mening, men husk på, at du langt fra er den eneste, der ikke har rejst. Nogen føler efter gym, at de har brug for at se verden og komme langt væk fra den hverdag de er vant til. Nogle har måske haft det hårdt på gym (idk)? Dette er slet ikke tilfældet for alle. Desuden så husk på, at oplevelser fra en rejse ikke er noget man snakker om hele studiet, men måske de første par uger. Jeg tror i stedet du på et studie som særligt Medicin, når du har læst nogle år, kommer til at snakke med dine medstuderende om erfaringer du (I) har haft med patienter, også meget syge patienter. Her står du 100% på lige fod med alle dine kammerater, (jeg garanterer dig for, at ingen har livserfaringer de kan trække på her. Hvert fald ik pga. rejser) :slight_smile: Med andre ord så giver en rejse et par erfaringer, men det er slet ikke noget du skal tænke yderligere over, synes jeg. Medicinstudiet er nyt for alle, der starter, og jeg tror som sagt stærkt på, at man især på studiet sammen kommer til at stå over for situationer, hvor ingen har “livserfaring”, der gør dem bedre end andre, men hvor læsning og samarbejde derfor bliver grundlaget for succes. Det er jo derfor mange siger, at samarbejdet og festerne også er vigtige for at komme gennem studiet :crazy_face:. Husk på det handler om at lære og blive klogere, ikke om hvem der har flest “livserfaringer”. Det er self. dejligt med et par erfaringer, men det er slet ikke noget jeg vil bekymre mig over, hvis jeg var dig. Jeg lover dig, det nok skal komme med tiden - især på et studie som Medicin :slight_smile: God dag,
Dbh. Dan

Synes heller ikke du burde være bekymret. De yngre bliver oftest tildelt vinterstart, så du kan evt. rejse i efteråret efter gymnasiet (det jeg gjorde), hvis du får lyst til det. Det er dog ikke noget jeg har oplevet at vi talte særligt meget om da jeg startede.

Efter min mening får man heller ikke “livserfaringer” af at rejse, mere oplevelser, hvis du forstår.

Hej med dig

Jeg startede selv på studiet, da jeg var 19, og jeg var også lidt nervøs for alt det der med “livserfaring”.
Jeg har selv mange gode venner, de også er søgt direkte ind efter gymnasiet, og mange der har haft mange sabbatår, men det er ikke noget, vi har snakket så meget om. For at sige det ligeud, er ens medstuderende faktisk lidt ligeglad med ens alder og livserfaring.
Tror tit at sabbatår bliver beskrevet som noget meget større og livsdefinerende, end det egentlig er.
Jeg oplever i hvert fald ikke at føle mig hverken mere eller mindre moden end mine ældre medstuderende, og jeg har aldrig hørt en ældre medstuderende begynde at diskuterende en yngre medstuderendes modenhed eller livserfaring.

Jeg tror, at det der med livserfaring er meget forskelligt for folk. Jeg synes selv, det kunne være ligemeget, om jeg fik min livserfaring på en jordomrejse eller på mit drømmestudie her i Danmark.
Desuden har jeg lidt svært ved at se for mig, at man kan beskrive sabbatår som det år, hvor man får “livserfaringer”, som om man ikke ville have fået de erfaringer ligemeget hvad. Det er i hvert fald min filosofi.

Hvis det, du har allermest lyst til er at starte direkte efter gymnasiet, synes jeg helt sikkert du skal gøre det! Når folk fortæller om deres personlige udvikling i deres sabbatår, er det ofte fordi der er gået et par år, siden de blev student - ikke fordi de har været på pilgrimsrejse jorden rundt :wink:
Og alt i alt betyder alder ikke det store. Når man først er 19 år gammel, kommer du ikke til at ændre dig bemærkelsesværdigt, og du vil nok synes, når du er 22, at du egentlig er meget den sammen, som da du var 19.

Jeg kan kun anbefale studiet. Det er mega fedt, og alle er meget søde og åbne - uanset alder og livserfaring :slight_smile:

Hej!:slight_smile:
Forstå godt dine refleksioner. Jeg startede selv som 19 årig, og har aldrig fortrudt det! Mine erfaringer er, at dit antal af sabbatår og rejser ikke har noget som helst at sige ift. hvor moden og klar til studiet man er. Livserfaringer er mange ting… Desuden udvikler du dig også meget og hurtigt i løbet af studiet. Med din alder vil jeg så sige, at du med sikkerhed først bliver optaget til vinterstart, så nyd dit halve sabbatår;)