Berne and Levy physiology, sixth edition

Hej alle jer der skal til at starte på 4. eller 5. semester (ny studieordening - 2006) og leder efter den bedste fysiologi bog på markedet!!
Jeg har sørgeligt nok ikke kunne finde nogen tråd om den nyeste berne and levy, men kun om den femte version som har fået en del huk med på vejen (hvad også er forståeligt). Det er dog en skam at 6. version ikke er blevet anmeldt, da dette er en helt ny bog ifht. den gamle. Selv skriver forfatterne på bagsiden: “Long respected for its scientifically rigorous approach, this best-selling text has been significantly updated to bring you all of the latest knowledge in the field. Honad and shortened to emphasize the core information needed by students of physiology today…”. Efter at have læst den både på 4. og 5. semester kan jeg kun tilslutte mig det. Den er kort, præcis og dækker nøjagtigt de ting der er blevet lagt vægt på i undervisning og i de eksamenssæt jeg har lavet (hvilket er stort set alle).
Nu kan det godt være at der kommer et modangreb med den famøse bourne and boulpaep som trumf, men den køber jeg simpelthen ikke. Selvom jeg HAR mødt folk som syntes den var god, fordi den ikke overlader det mindste (og her mener jeg den mindste lillebitte dumme cellemekanisme) til tilfældighederne, er de fleste jeg har snakket med efterhånden gået kløjs i den, netop fordi detaljerigdommen efterhånden kvæler ens hjernekapacitet… Et godt eksempel er min egen dejlige læsemakker, som startede med bourne and boulpaep. I starten havde vi en del diskussioner om hvilken der var bedst, men som det oftets er, kom vi ikke særlig langt, fordi ingen af os havde læst den andens. Dog besluttede min læsemakker sig tre uger før 4. semester eksamen at smide bourne and boulpaep til side og købe berne and levy… Siden da har hun også været varm fortaler for bogen. Det være sig i mave-tarm systemet (som var den største årsag til hun skiftede bog), hjertet, nyrer eller endokrinologi (også reproduktionssystemet som er væsentligt kortere end i bourne and boulpaep, husk dog at komme til SAU timerne her, da visse ting er delvist undladt eller svært at forstå uden illustration som mangler i berne, men vist også i bourne…). Hvis der er nogen som undrer sig over hvorfor jeg ikke nævner respirations systemet, er det fordi vi læste denne i west (men har hørt fra andre at den nye berne and levy også var helt fin her).
Summa summarum vil jeg meget gerne anbefale berne and levy physiology, sixth edition til alle jer der ønsker et nogenlunde smertefrit og spændende 4. og 5. semester.
Med venlig hilsen Mikkel

Er der nogen, som ved, om 6. udgave kan erstatte John B. West i respirationsfysiologien?
Har skimmet kapitlerne, og synes at mange af figurerne svarer til forelæsernes.