Biologi ikke et krav?

I am soon a full pledged MD and chemistry has never been useful yet. I have yet needed to “titrate” a pt’s pH to the 0.1 accuracy, whether a TCA is a tertiary or secondary amine is still irrelevant on the clinical basis and so on.

The amount of physics involved in physiology in the clinic is a joke, and can be correlated to primary school level.

Math? Primary school level would suffice as well, with the exception for statistics, which is more at the high school level.

MD is like the easiest profession in the world, when in front of pts have some empathy and otherwise just behave like a robot and follow guidelines = memorize everything by heart = “always wrong, but never in doubt”!

[quote=“Jackofknives”:38nn8h81]I am soon a full pledged MD…
… MD is like the easiest profession in the world, when in front of pts have some empathy and otherwise just behave like a robot and follow guidelines = memorize everything by heart = “always wrong, but never in doubt”![/quote]

Sikke en deprimerende læsning… :cry:

Jeg tror den største forskel her er at vi snakker om hvad man skal bruge på studiet og hr. jackofknives snakker om hvad man skal bruge i klinikken. Jeg går ikke ud fra en skadestue reservelæge skal bruge ret meget af noget som helst han lærte på bachlor delen af medicin studiet, men jeg er sikker på at når man kommer i speciale så ender man nok med at skulle bruge… evnen til at tilegne sig ny viden da alt du har lært på studiet alligevel er forældet :slight_smile:

Jeg er stadig af den overbevisning at Fysik b, kemi b og mat A er de rigtige krav for medicin studiet, men jeg syntes så det er dybt idiotisk man kan tage en 2 årig HF med musik og billedkunst (nu er jeg ikke lige klar over om det er fag på HF men ideen er det samme) og score ene 12 taller på en irrelevant linje af “bløde” fag og der efter supplere op på mat fys og kemi hvor man kan få ene 02 og stadig have et snit på 12 til medicin studiet.

Jeg er enig med Lemvig ang. relevansen af naturvidenskabelige fag vs. ‘bløde fag’ i bagagen (og adgangssnittet!), især efter nogle forløb i GSK-regi som jeg følger i øjeblikket… udbyttet afhænger selvfølgelig af egen indsats og også af lærerens engagement (hvilket i nogle tilfælde viser sig at være til -03).

Det ville egentlig være rart at få en afstemning på studmed.dk vedr. brugbarheden af de supplerende kurser senere i forløbet.

Forleden læste jeg, at man i Kroatien har lavet forberedelseskurser til medicinstudiet i de relevante fag (matematik, fysik, kemi og vist også biologi) specielt målrettet medicinuddannelsen.
Hvor ville det være fedt hvis man havde sådanne forberedelseskurser i DK, forhåbentlig ville det give mere mening med at have bestemte fag på bestemte niveauer i så fald!

Til sidst mener jeg, at man heller ikke skal undervurdere relevansen af at have tid til fordybelse i bestemte emner, hvilket et supplerende kursus slet ikke kan hamle op med…