Bøger til 12. semester KU

Hej nybagte læger og andre, der ved noget om 12. semester,

Kort og godt: hvilke bøger er de bedste til semesteret lige nu?

Mvh

Anders

Er lige blevet færdig på KKK :smiley:

Almen medicin. Ingen bøger er absolut nødvendige, men videoen og at du har fulgt undervisningen er altafgørende.

Gyn/obs: Jeg vil foreslå dig at du køber de store “Gynækologi” og “Obstetrik” bøger fra Munksgaard, kompendiet fra FADL er ok at læse kort
før eksamen, men det lykkes ikke helt at dække pensum.

Pædiatri: “(u)Praktisk Pædiatri” fra Munksgaard er det bedste bud. Ikke specielt god, så hvis du er interesseret i pædiatri er der bedre bøger på engelsk.

Akut medicin: “Akutte medicinske tilstande” fra FADL er suverænt den bedste, den er dog meget kortfattet, og det ellers hjælpsomme
index i omslaget har nogle mangler, og har kikset nogle manglende sidetal. Den mangler virkelig en overordnet systematik for de forskellige
sygdomme, f.eks. Akut abdomen - hvad gør jeg… helt fra grunden af. Den er dog en kraftig forbedring fra tidligere udgaver.
Konkurrenten fra Munksgaard er dog så elendig at man nærmest må fraråde den… afhængig af om der kommer en ny og forbedret
udgave… Selvom den bliver opdateret så det der står ikke er decideret forkert,
så er der ingen garanti for at den bliver mere velskrevet bare fordi der kommer en ny udgave.

Tillykke med, at du er blevet færdig Alx. Hvilke bøger skal man så bruge i pædiatri, hvis man er særligt interesseret? Er der nogle engelske bøger, du kan anbefale?

Illustrated textbook of paediatrics - af Lissauer, skulle være rigtig god.
Min læsemakker læste den, mens jeg selv læst praktisk pædiatri. Begge bøger er nogenlunde lige store.