Bøger til 5. semester bachelor på KU

Hej
Hvilke bøger skal man bruge til 5. semester bachelor på KU? Jeg kan ikke se nogle læselister for patologi eller farmakologi på absalon. De er nok ikke kommet ind endnu. Også anbefalinger til bøger i de andre fag ville jeg blive glad for.
MVH Jens

Hej Jens

Kan godt forstå du er forvirret, det er altid en jungle at finde rundt i de nye bøger ved semesterstart.
Nu remser jeg alle de bøger op jeg brugte til de forskellige fag på 5. Ved godt det ikke var dem alle du spurgte til, men så kan det være, der er en anden der kan bruge svaret til noget :slight_smile:

Nyrer:
Indre organger (Hoved/Hals)
Geneser
Basal nyrefysiologi

Endo:
Indre organer (Hoved/Hals)
Geneser
Meisenberg
Boron & Boulpaep (eller anden fysiologibog)

Immuno:
Abbas “Basic Immunology”

Pato:
Her brugte jeg den danske “Almen patologi”. Synes den er udemærket skrevet og er letlæselig. Den manglede dog nogle detaljer, som fandtes i den engelske udgave. Min opfattelse er dog, at lærerne er ret opmærksomme på, hvad der findes i den ene bog, men ikke findes i den anden og der derfor tages højde for dette, når eksamenssættene rettes. Du kan sagtens bestå (også med en flot karakter) selvom du “kun” har læst den danske.

Farma:
Jeg købte Golans “Principles of Pharmacaology”, læste den, men brugte primært “kompendium i farmakologi” til at læse op efter. Det var også nogle stykker fra mit hold der købte den danske farmakologibog (er ikke lige klar over, hvad den hedder) Det er vist lidt en smagssag om man vælger den danske eller engelsksprogede.

Blod:
Meisenberg
Boron & Boulpaep (eller anden fysiologibog)

Reproduktion:
Indre organer (Hoved/Hals)
Geneser
Boron & Boulpaep (eller anden fysiologibog)

Håber det kunne give et lille overblik, ellers må du endelig spørge igen.

Mange tak for det grundige svar :slight_smile: Hvis man nu er lidt doven kan man så godt klare sig kun med farma kompendiet til eksamen?

Det kompendie jeg snakker om er en bog fra FADL’s Forlag der hedder “Kompendium i Farmakologi”, på effimedicin (den side kender du godt ikke?) Kan du finde et papirkompendium med mange af de stoffer man skal kunne på 5. semester (de står der ikke alle, da der kommer nye stoffer til hvert år) Det er rigtig godt, brug det!

De to ting (altså fadls bog og det udprintede kompendium fra effi) samt slideshowsne burde fint kunne klare dig igennem. Generelt er slideshowsne RIGTIG gode og anvendelige i farma, så brug dem gerne når du læser op til eksamen, alt relevant viden står der (Gå også gerne til sau, her bliver det yderligere uddybet)

Jeg købte kun bogen fordi jeg godt kan lide at vide, at jeg HAR læst det vi skal i en “rigtig” bog, hvis du forstår? Og så er det også en bog vi får brug for på mange af de senere semestre. Bogen er god til at forklare om farmakodynamik/farmakokinetik og andet teoretisk stof, men selve lægemidlerne og deres virkningsmekanismer lærte jeg egentlig bare fra papirkompendiet og fadl-bogen (fadl-bogen er ikke strengt nødvendig, jeg syntes bare den var et godt, overskueligt sublement)

Kursuslederen vil fortælle Jer til den første forelæsning at det IKKE er godt nok kun at bruge kompendierne og de flash-cards der også florerer rundt, men jeg kender flere der kun benyttede dem og klarede det fint. Prøv evt. at bladre lidt i de “rigtige” farmabøger i bogladen og se, hvad du synes om dem. De er generelt MEGET (for meget) detaljerede.

Alt i alt og for at svare på dit spørgsmål, så ja, jeg vil mene du godt kan klare dig igennem, hvis du også sætter dig godt ind i slideshowsne :slight_smile: