Bøger til akademikersporet på B6, SDU

Hej :slight_smile:
Studyguiden anbefaler en af tre bøger til akademikersporet på modul 6… Jeg kender ikke noget til nogle af bøgerne, og håbede på et lille råd eller to, omkring hvilken jeg skulle vælge :slight_smile:

“Medicinsk filosofi”, H. R. Wulff et al. (Munksgaards 1990)

“Medicin og filosofi”, I. Johansson et al. (FADL’s forlag 1999)

“Etik og videnskabsteori i sundhedsfagene”, Severinsen: (2. udgave, Syddansk Universitetsforlag 2007).

Jeg aner ikke hvad man undervises i eller hvad der kræves til eksamen nu. Men jeg har læst alle tre bøger.
Jeg læste selv i 2001 efter fadls bog.

Jeg vil dog uden tøven anbefalde “medicinsk filosofi” af Wulf. Dener lødig, skrevet af læger (og en filosof) og sjov at læse.

Bogen fra Fadl er oversat fra svensk og er kedelig og rammer slet ikke plet i forhold til emnet.
Sverinsens bog, syntes jeg er ok, men dog lidt rodet. Men den fik dog sønderlemmende kritik af en medicinsk filosof i ugeskrifetet. Så den ville jeg nok holde mig fra.

Det er jo altid individuelt hvad man får ud af bøgerne. Du skal vist skrive to opgaver, en videnskabsteori og en etikopgave. Jeg kunne forestille mig at du ville have svært ved at skrive videnskabsteoriopgaven uden Severinsen, da opgaven kræver en hel del kildehenvisninger. Desuden er Morten Severinsen selv torvholder på akademikersporet på B6.
Til etikopgaven brugte jeg vist nok udelukkende artikler, men måske sneg der sig nogle få henvisninger til Severinsen ind.
Med hensyn til de to andre bøger, så fandt jeg dem som fattig studerende helt og aldeles spild af penge, efter at have kigget lidt i dem.

Til slut vil jeg lige nævne at jeg faktisk ikke købte severinsen, men blot lånte den under opgaveskrivningen. Grunden til dette var tildels en undervurdering a betydningen af bogen, men ligeså meget at jeg ikke fandt den nødvendig gennem hele forløbet.