Bøger til modul 3 (SDU)

Nogle der kan anbefale eller fraråde nogle af følgende bøger?

Udleveret bogliste:

Én af følgende genetik bøger anskaffes:
• ”Thompson & Thompson, Genetics in Medicine” 7. udg. (april
2007). Amerikansk lærebog, som er opbygget ud fra en
biologisk præsentation af genetikken med mange kliniske
eksempler. Det medfører dog, at den til tider kan være lidt
vanskelig at anvende som opslagsbog.

• “Emery’s Elements of Medical Genetics” 13. udg. Turnpenny &
Ellard, Elsevier, Churchill Livingstone 2004. Engelsk
lærebog, som er meget overskueligt opbygget og med mange
kliniske eksempler. Gode figurer og illustrationer. Online
access.

• ”Medicinsk Genetik” Nørby og Nielsen (red) FaDL’s forlag
2006. Overskuelig og klart opbygget dansk lærebog, men svag i
nogle afsnit og ikke så dækkende som de to engelsksprogede
bøger. Nogle afsnit er dog særdeles dækkende og meget
pædagogiske.

Akademikersporet

“Etik og videnskabsteori i sundhedsfagene” (2. udgave) M.
Severinsen, Syddansk Universitetsforlag 2007. Anbefales også til
modul 6.

Kirkwood og Sterne: Medical Statistics. (2nd ed.) Blackwell
Science, 2003.
Anbefales også til modul 10 og senere

ENTEN “Epidemiologi og evidens” Svend Juul, Munksgaard 2005
ELLER “Epidemiology - An Introduction”, Rothman , Oxford
university press, 2002, kapitel 1-5.

"Kræftpatientens verden"ed. E. Rasmussen og A. Nissen, Kræftens
Bekæmpelse 2006.

Alternative grundbøger:
“Hvad er Videnskabsteori” S.H. Klausen, Akademisk forlag 2005
“Medicinsk filosofi” H.R. Wulff et al., Munksgaards Forlag 1990
“Medicin og filosofi” I. Johansson et al. FADL’s forlag 1999
“Etik - en introduktion” N. Thomassen, Gyldendal
“Humanistisk forskning inden for sundhedsvidenskab” I.M. Lunde &
P.
Ramshøj, Akademisk Forlag 1996 (Hvis man ønsker mere uddybende om
kvalitativ metode)
“Basic and Clinical Biostatistics” 4 Ed. Dason B, Trapp RG.
McCraw Hill 2004. (Hvis man ønsker mere uddybende om statistiske
metoder).

Professionsporet
Cullbergs Krise og udvikling, der er kommet i en 2007 udgave.
Alternativt Ogden, J. (2007). Health Psychology: A textbook fourth
edition. Open University Press: Berkshire, England. 2007 (3. udgave fra
2004 kan også bruges)

“Medicinsk Genetik” er god - når det drejer sig om det grundlæggende. Den forklarer den grundlæggende genetik på en supergod og pædagogisk måde, men når det bliver lidt mere kompliceret står den af. Fx er afsnittet om cancergenetik helt ude i skoven. Der står en 5-6 sider, man ikke kan bruge til noget.

Ellers kan der, mht. genetik, anbefales “Medical Genetics” af Jorde. Den er god til de mere avancerede områder, bl.a. cancergenetikken er helt formiddabel

^^ Tak for svar. Havde også overvejet “Medicinsk genetik”. (Da den er på dansk) Stiler ikke efter 12-taller, men skal self også have bøger der dækker pensum ordenligt.

Men man kan vel altid købe den bog, og så låne en af de andre bøger til de steder hvor det er knapt så uddybende.

[quote=“Blaabjerg”:12tcf22z]^^ Tak for svar. Havde også overvejet “Medicinsk genetik”. (Da den er på dansk) Stiler ikke efter 12-taller, men skal self også have bøger der dækker pensum ordenligt.

Men man kan vel altid købe den bog, og så låne en af de andre bøger til de steder hvor det er knapt så uddybende.[/quote]

Det lyder som en god taktik, ja :slight_smile:

Den danske er kun god for nogle enkelte kap., bla. noget vedr. genetisk udredning (tror jeg vist nok), og jeg vil derfor fraråde dig at købe den. Var selv så dum, at købe den før undervisningen gik igang og jeg fandt ud af, at det ikke var så smart :x: Stort set alle undervisere på biomedicin modul 3 på SDU taler grimt om den, også dem der har været med til at skrive den!!!

Plus, endnu en råd…lad vær med at købe health psychology, den er ikke særlig godt skrevet. Følg med i undervisningen og det skal nok gå, eller vent med at købe den til du har haft undervisningen et par gange.

God søndag:-)

/Stride

^^ Hmm, kan være jeg skal vælge den letteste af de engelske så.

Puha syntes det er svært når man selv skal til at vurdere hvilke nogle man vil have og ikke vil have.

På modul 1 og 2 var det hele lidt lettere, da der ingen valgmuligheder var. :stuck_out_tongue:

Jeg klarede fint genetik uden at bruge bog. Godt nok på den gamle studieordning, men jeg går ikke udfra at pensum er ændret stort. Netop i forbindelse med genetik er underviserne meget emsige med at anbefale tykke engelske bøger selvom det er et rimeligt let fag. De fleste på min årgang brugte et kompendium, der ligger til fri afbenyttelse på nettet.

Uanset om du går efter et 12 tal eller blot at bestå eksamen, så vil jeg anbefale dig Emery’s til biomedicinsporet. Det er dén bog, som forelæseren primært vil benytte - endvidere er dens illustrationer og almen beskrivelse langt bedre.

FADL’s bog er okay. Den er blot meget overordnet og har sine mangler ift. de opskrevne læringsmål for modulet.

Har læst begge bøger.

Mht. akademikersporet så drop Svenerinsens bog. Undgå den helt ligesom forelæsningerne for proffesionssporet er ligegyldige og nonsnes humanistisk bullshit. Tilstedeværelse til holdtimer er nok, hvis man følger med og tager notes.

Anmeldelse af Etik og Videnskabsteori i sundhedsfagene (Severinsen):
http://www.ugeskriftet.dk/portal/page/p … 6_14_48433

Glæd dig til det mest afslappende modul på bachelordelen. Endvidere til forelæser Gert Ditlev med mikrofonen i skægget. :wink:

/ ÜberAli, modul 7.

^^ Überali -->

Dejligt at høre fra en der har været igennem modulet.

Har kigget lidt på genetikbøgerne nu, og tror også mit valg bliver Emerys. :slight_smile:

Dejligt at have et ok let modul at se frem til efter en laang ferie.

Se http://www.studmed.dk/etik-videnskabsteori-i-sundhedsfagene-t13445.html.

Det er vildt skræmmende, at du ser faget videnskabsteori som værende “nonsense hum. bullshit” - når nu du har i sinde at være læge en gang! Du får en pæn sjat problemer ude i den virkelige (videnskabelige)verden, hvis ikke du snart begynder at suge noget af det du kalder “bullshit” til dig allerede nu… :wink:

Synes, at Severinsens bog giver et godt indblik i hvad det vil sige at bevæge sig ind i den (læge)videnskabelige verden idag - en god/NØDVENDIG intro…