Goddag.
Er der nogle af jer som har fået optaget et boliglån, imens i har været studerende, som kan fortælle mig lidt om jeres oplevelser med banken? Var det svært at blive taget seriøst, eller virkede de okay åbne omkring at låne penge ud til nogle, som ikke var færdiguddannede? Her tænker jeg specifikt på Lægernes Bank, som slår sig op på at låne penge til medicinstuderende ud fra fremtidig indkomst.
Min hustru og jeg er begge færdige med vores studier indenfor hhv 1 og 2 år, og pga. familieforøgelse gange flere, er lejligheden ved at være lidt lille.
Vi har snart møde med banken, men af ren nysgerrighed vil jeg gerne høre jeres erfaringer.
Vi havde svært ved det, og endte med at skifte bank.
Har prøvet af to omgange; første gang, da jeg havde læst i ca 10 måneder, og fandt en andelslejlighed ( havde selv det meste stående, men ville være nødt til at låne ca 80.000).
Pendlede, så havde ikke tid til at arbejde, og derfor ville jeg gerne flytte til Odense. Havde “lovning”/kontrakt på job, så snart jeg flyttede til Odense, havde ingen gæld og en fornuftig økonomi.
Talte med dem, og deres svar var noget i stil med; “ja, det kan vi ikke hjælpe med, og det er jo en ærgerlig situation du har sat dig i, også selvom vi kan se, at det ville kun give mening for dig, både økonomisk og studiemæssigt, at vi gav dig lånet.” (Lånet ville kunne betalet tilbage over max 1,5 år).
Anden gang var da min mand og jeg skulle købe hus. De var meget afvisende overfor at have ham i banken, selvom man jo kan få en samboer “med”.
Vi kunne lægge over 40% selv med det samme fra opsparing, men fordi jeg ikke var på kandidaten endnu, så ville de ikke hjælpe.
Vi skiftede til Jyske Bank, som uden at blinke tog mig ind, og hjalp os.
Senere har jeg fået at vide, at de helst ser at man MAX har 1 år tilbage, får de vil låne penge. Men skal selvfølgelig ikke kunne udelukke, at det kan lade sig gøre før!
Det håber jeg selvfølgelig for jer, og ellers, så har Jyske min varmeste anbefalig!
Vi købte hus under studiet, hvor jeg var på hhv. 4 semester BA og min kæreste læste på 3. Sem i bygningskonstruktør. De kiggede kun på vores indtægtskilde og ikke så meget at vi ser studerende… udover at de nævnte at vi begge ville få en fin løn efterfølgende - og de derfor følte sig meget trygge i det. Vi havde også snakket med 4-5 andre banker som slet ikke ville snakke om det… Men vi kiggede også først i et godt stykke tid, men tænkte det var umuligt grundet vi var studerende. Vi kunne dog ikke slippe drømmen og fandt nogen som gad at hjælpe.
Så kontakt en masse banker!
Det var sparekassen Danmark i Nordjylland som hjalp os. Dog lånte vi også “kun” 1,5 mil, hvor vi lagde ca. 10% selv. Dog har vi begge haft en god indkomst - og de talte også med at “hvis nu det gik galt” så kunne man få SU lån osv osv.