Børn og læger

Jeg har undret mig lidt over, hvordan læger får passet deres småbørn. Hvis man nu er enlig forældre, og ikke har den store hjælpsomme familie, hvem passer så lille bebs, når mor/far skal på nattevagt? Lad os bare sige at den anden forælder er ude af billedet… Findes der nogle ordninger på de forskellige sygehuse? Er der nogle herinde som står i lignende situation?

I Aalborg er der en integreret institution tilknyttet sygehuset. Eller, den hører vel ikke som sådan TIL sygehuset, men det er stort set kun lægebørn der er der. Og den ligger lige ved siden af Sygehus Nord. Den er døgnåben året rundt, minus jul, så vidt jeg husker. Jeg var i praktik i vuggestuedelen dengang jeg læste til pædagog. Børnene var der jo så på meget skiftende tidspunkter og nogle gange 1½ døgn i træk, mens de så holdt fri på andre tidspunkter.

Jeg kender ikke til andre byer, men mon ikke der også er døgnåbne institutioner der?

Der er mig bekendt ingen sygehuse, der har døgnåbne institutioner, der findes kun en håndfuld døgnåbne instititioner i DK (http://www.projektboernepasning.dk/)

De fleste løser evt. pasningsproblemer med familie eller barnepige, alternativt bliver nogen patologer/arbejds-miljømedicinere/mikrobiologer etc, når de første postgraduate år er overstået.

ok… det lyder mærkeligt

Jeg har kun mødt en håndfuld læger som var enlige forsørgere med børn. De havde allesammen opbakning fra enten familie eller også havde de en barnepige til at passe barnet/børnene om natten.

Du kan også vælge et speciale uden vagtbelastning, men det minimerer udvalget betragteligt.