Jeg vil høre hvordan folks erfaringer er med at få børn imens man studerer, kan det lade sig gøre og hvis ja hvad har i så gjort for at gøre det nemmere for jer selv. Jeg synes at studiet er meget langt ift. at jeg også snart vil starte en familie så synes det ville være svært at vente til jeg er færdig uddannet
Hej
Jeg har 2 børn og klarer studiet fint, fine karakterer og har ikke dumpet nogen kurser… endnu ;).
Det handler mest om prioriteringer og disciplin for mig. Man er nødt til at lægge en indsats hver dag og komme igennem pensum. Så optimer din læring er nok det bedste du kan gøre. Dernæst er det vigtigt at snakke med sin partner og have åben kommunikation i forhold til hinandens behov. Vil du gerne lige have en weekend til at læse op til eksamenen? Så sig det.
Det kan sagtens lade sig gøre. Det er under studiet du har mest fleksibilitet og tid.
Held og lykke ![]()
Kan virkelig anbefale at få dem under studiet, hvis man alligevel er der, hvor man tænker man gerne vil have børn. Her er nogle af de fordele jeg lige kan komme i tanker om:
-Ingen nattevagter (Det er hårdt nok i sig selv at blive holdt vågen af sine børn)
-Ingen sygemelding når barn er syg, man bliver bare hjemme.
-Fleksibilitet. Tag i dyreparker, legepladser og biblioteker om formiddagen hvor man har det hele for sig selv. og så læs om aftenen i stedet.
-Dobbelt SU i 9 måneder
Mht studiet har man selvfølgelig lidt færre timer at læse i. Kan da også se, at jeg gennemsnitligt er gået et karakter-trin ned, siden jeg fik børn. Om det alene er derfor ved jeg ikke. Det kan i hvert fald sagtens lade sig gøre at bestå.
Jeg fik et barn i begyndelsen af bacheloren og har nu lige straks barn nr 2 på kandidaten. Det er gået helt fint og jeg nyder virkelig fleksibiliteten i at kunne være hjemme når jeg vil og har masser af tid til familie og aktiviteter!
Det kræver selfølgelig koordinering ift. eksaminer og klinikperioder, hvor du nok vil have behov for hjælp fra medforælder eller bedsteforældre til pasning eller henting hvis barnet er i institution.
Man må ind imellem tilpasse sine læse planer, men jeg oplever at jeg læser meget mere fokuseret når jeg først får muligheden, sammenlignet med før.
Læsning kommer ofte til at finde sted på lidt skæve tidspunkter efter putning eller under lur, men det vænner man sig også til.
Jeg har klaret mig mindst ligeså godt ift karakter hvis ikke bedre og har generelt kun fået karakterer i den høje ende siden jeg fik børn
Nej. Anbefales ikke
Srudiwnævnet tager ikke højde for det hvis noget sker. De ser ikke hvilke strabadser der er og tror det er rimelig nemt ligesom uden børn
Men hvis du klarer dig fint uden så kan du vel gøre det
Jeg kender en del der har fået børn på studiet og klarer det fint. Når det så er sagt, er der også nogle, der virkelig har måtte kæmpe hårdt, da det har været svært for dem med læsning om aftenen, grundet træthed.
Der er også økonomiske aspekter, man skal overveje. SU’er blevet kraftigt forringet for gravide, så du skal regne med at få omkring 8 ekstra SU klip til barsel. Sammenligner man med barsel efter studiet, må man gå fra 2 måneder før termin med fuld løn og pension, og får også fuld løn og pension under barslen, så det er mange penge at gå glip af. Derudover, hvis du gerne vil købe hus, så øges det krævede rådighedsbeløb fra banken en hel del pr. Barn, så selv to nyuddannede læger med en god opsparing, ikke kan få lov til at købe hus.
Så er der det praktiske med klinikophold - der får man en fordel (i hvert fald på AU), da man får fortrinsret til et kliniksted i pendlerafstand. Dog er der også 8-10 måneders klinik på kandidaten på AU, og en del obligatorisk undervisning, så fleksibilitet med “at så tager man lige en hjemmedag når barnet er sygt" er ikke særligt god, da man hurtigt risikerer at overstige maksimalt fravær. Til gengæld har man lange sommerferier.
KBU lodtrækningen tager heller ikke hensyn til, at man har børn, så man skal også være indstillet på, at får man et dårligt nummer, så skal man rykke teltpælene op og flytte langt væk fra familie og netværk, og børnene skal skifte institution og væk fra deres venner.
Der er mange ting at overveje, inden man får børn under studiet, men altså, har man en støttende partner, overskud, god sans for struktur og en smule luft i økonomien, så skal det nok gå.