Breaking: Kvote 3 indføres - et opgør mod "bedste borgerskabets børn"

Det er ret spændende læsning her til morgen.

Regeringen ønsker at øge diversiteten på lægestudiet og gøre op med “de kloge børns”-skole og derved gøre det nemmere for folk med lave karakterer at komme ind på studiet. Regeringen med soc.dem. i spidsen mener at der skal være plads til alle uagtet ens faglige niveau - og alle bør have en chance - også for at blive læge. Dette er jo ganske sympatisk. Det at være en 12-tals dreng eller pige er jo ikke det samme, som at man mestre den menneskelige relation og kontakt. Så det er absolut en spændende tanke.

Det virker dog ret radikalt at man nu vil allokere 20% af alle studiepladserne, til de 10% der forlader gymnasiet med de laveste karakterer. Ja, du læste rigtigt. Nu kan det blive adgangsgivende at klare sig dårligst på de gymnasiale uddannelser.

Undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) udtaler “Jeg kan godt forstå, hvis nogle får morgenkaffen galt i halsen, men vi (læs regeringen) ønsker vende pyramiden om, så den brede ende vender op af. Og det er på tide at pille lægestudiet ned fra sin elitepedestal bestående af bedste borgerskabets børn”.

Rygtet vil vide at det har efterladt Lægeforeningen i noget af et chok, vi venter spændt på deres kommentar.

Men hvad tænker du om Kvote 3?

3 Synes om

Det må være en aprilsnar

1 Synes om

Kudos @frold

Jeg er normalt hyperopmærksom 1. April, og min skepsis er i højeste beredskab. Jeg tror ikke jeg er faldet for en aprilsnar i mindst 10 år, men du fik mig. Det uhyggelige er at det sagtens kunne have været et legitimt udspil.

2 Synes om

frisk indlæg at starte dagen med :joy: Glædelig 1. April

3 Synes om

Dejligt. Så ville jeg være kommet ind dengang jeg ikke bestod gymnasiet da jeg fik et snit på 5,85 eller 86 :smiley:

Hvis det var i dag

I øvrigt så er jeg heller ikke klog…

Jo, jo - bevares. Det var bare lidt gas… :slight_smile:

Men hvem ved…?