Cand. med- og hvad så?

jeg læser medicin på sdu, her har vi næsten ingen klinik men vist nok undervisning i det praktiske vi skal kunne senere…
nu er jeg ikke særlig langt med uddannelsen…
men er lidt bekymret? hvis man nu består alle eksamener og er cand.med bliver man så med det samme en læge?
jeg mener kommer vi til at følges en “rigtig læge” for at lære det at være en læge? eller er det mening at det her uddannelse gøre os til læger?

jeg tror slet ikke jeg kan være en læge? nu? jeg mener jeg kommer jo til at læse om fysiologi og anatomi og farmakologi og jeg ved ikke hvad? men kan jeg husker al det når jeg bliver færdig?
jeg kan ikke husker særlig meget af embryologi som var lige for 1 måned siden fin overstået…

er det normalt at glemme sådan ting? kommer jeg til at blive en fare for patienterne? (håber jeg selvfølgelig ikke hvilket er derfor jeg skriver dette indlæg)…

men er det mening at efter disse 6 år at jeg kan blive sat i en gynæologisk afdeling og skal kunne huske det embryologi jeg lige har haft??
og hvad med medicin og hvilke medicin man vælge og hvor meget og hvor mange gange pr. dag er det noget vi får undervisning i?
lige nu ved jeg hvis jeg får en patient med infektion skal jeg give pencilin men hvor meget? står ikke i bogen hvor mange gange?

er det fordi sdu er sådan teoritisk?

Rolig nu.
Jeg tror alle har dine tanker på et eller andet tidspunkt. Selve studiet klargører en til at være læge - altså på det faglige plan. Tingene falder mere og mere på plads efterhånden som man kommer igennem anden del, hvor man får en masse fagområder gennemgået på en mere klinisk måde. Første del er hård, men tro mig - der er meget mere end du tror der hænger ved.

Når man så er cand.med, så starter det næste skridt i uddannelsen, hvor man skal til at lære at fungere som læge. Læge jobbet er nærmest en evig uddannelse - men det er fedt.

Hang on… det skal nok lønne sig på alle måder