Celle fysologi

Der er godt og vel 3 uger til eksamen, og for en uge siden, begyndte vi på celle fysiologien…
Jeg går på SDU og har fået opgivet en lille bog der hedder “Cell phsyiology” - synes den er mega dårlig til at beskrive de forskellige ting - har derfor valgt at skimme det som vi skal læse igennem.

Men vores forelæser snakker vildt hurtigt, og der er så sindsyge mange nye ting man skal lærer på knap 3 uger inden det skal bruges til eksamen.

Indtil videre har jeg ikke fattet en skid - ved ikke hvad GHK-ligningen skal bruges til eller nernst ligningen for den sags skyld.
Har lige siddet og kigget på nogle hold opgaver og prøvet at lave dem, men problemet er at der er ingen steder man kan læse hvis der lige er noget man ikke forstår, det virkelig skidt og er begyndt at blive lidt små frustreret over det, da jeg meget gerne vil lærer det, fordi der helt sikkert kommer nogle spørgsmål med det til eksamen.

Jeg vil bare hører hvad andre mediciner ved netop det her? Er der nogle hjemmesider, der beskriver de forskellige ting bedre, eller forstår man det bedre til holdtimerne når opgaverne bliver gennemgået??

Uha husker det selv. For 10år siden havde jeg en forelæser der hed Finn Jørgensen (glemmer ham ikke). Fattede ikke en skid og kunne ikke finde nogen steder man kunne læse op på det.

Men løsningen blev at gå til holdtimerne (enkelte gange snuppede jeg samme time flere gange) og løse opgaver.
Men som jeg husker det, så skal du kunne et par ligninger og så kunne løse to ligninger med 2 ubekendte.

Start med at tage din celle fys bog og kast den over skulderen.

Forlæsningerne er okay til at give forståelse, ulla er super dygtig - men det kan til tider være forvirrende fordi hun har meget hun skal nå på de 2x 45 minutter.

Kom til alle holdtimerne hvor det eneste i laver er at regne opgaver med det, der er 10-12 type opgaver du skal lære og så er det det.

Tegn altid opgaven (tegn en lille celle, og skriv så de værdier du ved både extracellulært og intracellulært og evt membranpotentialet. og så er det ellers bare at komme igang… du lære rigtig hurtigt at genkende hvilke udregninger det er du skal lave ud fra måden de stiller spørgsmålet på og hvilke oplysninger du får. Hvis det er en opgave hvor Hb bliver opgivet skal du fx altid finde en værdi ved at afstemme så der blive lige mange positive og negative ioner.

og så husk at få en lommeregner der kan solve !!!

Til Lemvig.

Så vi bliver egentlig trænet i nogle forskellige opgaver, hvor en af disse opgaver vil komme i eksamensættet?

Og bliver vi trænet nok til at kunne svarer på spørgsmålene, for som du selv siger, bogen er ligeud sagt noget værre lort, og ulla, hun er sindsyg god, men snakker alt for hurtigt…

har en lommeregner der kan solve, men ved sku ikke hvordan man bruger det.

Men hvor mange point skal man minimum have for at bestå??

ærlig talt, går jeg nemlig kun efter at bestå min første eksamen, vil nemlig gerne føle mig egnet til medicinstudiet, når jeg såå har den følelse, så vil jeg begynde at stræbe efter høje karakter.

I får ikke opgaver som er 100% identiske med dem som kommer til eksamen, men i får opgaver som er bygget op på samme måde. Så når du har lært at regne opgaverne til hold timerne så skal du bare indsætte de nye tal fra eksamens sættet ind i de game formler.

Jeg lavede ikke andet end at følge med til holdtimerne og lave 3-4 gamle eksamens sæt omkring opgaverne - brugte ikke celle fys bogen og jeg havde godt styr på hvordan man skulle regne dem ud og endte og så med at få en god karakter til modul 1 eksamen.

Solve funktionen går ud på at du har en ligning med en variabel du ikke kender, X, og så finder lommeregneren X for dig.

f. eks: 10 = 6 + x

her skal du så skrive: solve(10=6+x,x)
altså den ligning du har og hvad i ligningen du gerne vil finde … nu var det et nemt eksempel, men du kan også bruge den med GHK eller nerst hvis du f.eks har membran potentialet og den intra cellulære værdi men mangler den extracellulære.

Jeg mener man skal have 50% for at bestå

Tak for indlægget lemvig.

Jeg har bare tænkt mig at forberede mig så godt som muligt på dele. Skulle det ske at jeg dumper, ja så kan jeg altid tage den om til sommer.

Men tak… specielt det med solve.