Cellebiologi eksamen

Hej
Jeg er på 1. semester på AU, og så står den jo på eksamen i cellebiologi. Jeg har endnu ikke set et rigtigt eksamenssæt, men fandt et på nettet fra KU, hvor der står af anden del er med alle hjælpemidler.
Er det også sådan på AU, eller er vi overladt til vores hukommelse hele vejen igennem?
Evt. ville det virkelig være rart at se et eksamssæt fra AU (evt. med svar) for at vurdere lidt, hvor vi er henne af. Hvis nogen ligger inde med nogen, de kan og må dele, ville det være værdsat :slight_smile: Måske ved nogen, hvor man ellers kan finde gamle eksamenssæt. Jeg fornemmer de er gemt godt væk.
Man skulle jo nødig nå at få håbet op. :slight_smile:

Hilsen en første semester studerende

3 Synes om

Hej 1209!

Nu går jeg ikke selv på AU, men dette er hvad jeg kan finde på jeres hjemmeside:

"Eksamen vil bestå af kortsvar, regneopgaver, illustrationer, essay, MCQ.

Anviste hjælpemidler: Microsoft Office-pakken, udleveret formelsamling, fysisk lommeregner med tom hukommelse, CAS-værktøjer uden forprogrammering (f.eks. Wordmat, Maple, GeoGebra og lignende), lineal, paint/paintbrush, tegneprogrammer uden forprogrammering (f.eks. Chemsketch/draw og tilsvarende) og den basale lommeregner i din computers styresystem. Den basale lommeregner, som computerens styresystem er født med, findes på både PC og Mac og har en Scientific/videnskabelig version, som har alle de regnefunktioner, der er brug for."

Dette er fundet herinde: kursuskatalog.au.dk . Held og lykke med eksamen, håber du kan finde noget materiale fra de ældre studerende. Og ellers er det da bestemt det værd at prikke til en semesterkoordinater/den respektive tovholder fra cellebiologi, for at se om de evt. kan skaffe noget. Må da være i deres bedste interesse!

  • Mvh. Martin.

Hej Martin
Tusinde tak for et rigtigt godt svar. Jeg er endnu ikke så kendt så kendt i AU’s informationssider, så jeg havde ikke fundet kursuskataloget selv. Tager det som at jeg ikke må have mine bøger og noter med (Æv, æv, men sådan er livet)
Men tak fordi du ville finde det for mig:)

1 Synes om

Der ligger 4 gamle eksamenssæt på brightspace, både med og uden svar :blush:

3 Synes om

Det var bestemt det mindste jeg kunne gøre! Jeg har efterhånden surfet rundt i diverse studieordninger, moduler, etc, for diverse universiteter, så jeg ved hvor jeg skal lede :wink: . Og jaa, sådan lyder det også. Det skal du nok klare <3 !

Ooo, @amal1234 to the rescue! Perfekt!

3 Synes om

Hej,

Jeg går på 3. semester og var oppe til cellebio for et år siden. Eksamen er mere eller mindre uden hjælpemidler. Sådan er det til de fleste eksaminer på AU - hvis ikke dem alle sammen.

Specifikt til cellebio må du klare dig med den formelsamling, der ligger på brightspace (så kæmpe hjælp at gøre dig kendt i den mens du laver opgaver!!!) og en lommeregner (som angivet i kursuskatalog). Vi måtte vistnok ikke bruge Maple, fordi man kunne gemme formler, så jeg nøjedes med min gamle TI-30-lommeregner. Det fungerede fint. I nogle opgaver skal man tegne og der er det smart at bruge photobooth, hvis du har Macbook. Bare husk at slette/flytte billeder som er synlige i programmet. Så i konklusion, ja. Din hukommelse er vejen frem.

Ift. eksamenssæt og eksamensforberedelse lagde de en mappe ud på Brightspace med tidligere eksamenssæt lige op til læseferien. Både med og uden svar. Den kommer nok også for jer. Ellers kan jeg evt. uploade dem i en mappe på drev. Vi havde 6 eksammenssæt grundet den nye studieordning, men I kommer til at have 4 mere.

Et kææææmpe guldkorn og ærligt den eneste grund til at jeg bestod kemidelen var Mohsens opgaver. Han er en studenterunderviser, som har samlet relevante opgaver i kemidelen med tilsvarende svar. De er både fra den gamle og nye ordning men er super gode til at teste, om man har fået det hele med. Der er visse “typespørgsmål”, som går igen gennem årene, og hvis man har styr på de gamle opgaver kender man fremgangsmåden til eksamen. Det har også været kemidelen, som mange typisk har haft svært ved.
Her er uden svar: Kemi Mohsens-lektionsinddelte-eksamensopgaver-for-cellebiologi.pdf - Google Drive
Her er svarene: Kemi-Tilhørende-løsningsforslag-til-Mohsens-lektionsinddelte-eksamensopgaver-for-cellebiologi.pdf - Google Drive

Håber det hjælper lidt :))

1 Synes om

Tak for svar!
Har selv haft Mohsen og må give dig ret - en underviser, der er fuldstændig guld værd!
Jeg har fundet lidt eksamensopgaver, men puha det virker uoverskueligt at skulle kunne alt det stof…
Føler der er opstået en slags ligevægt i mit hoved, hvor der for hver information, der kommer ind, forsvinder en anden….
Kan forstå noget når jeg sidder og læser det, men så være helt på herrens mark, når jeg skal løse en opgave med det en uge senere.
Jeg må virkelig håbe på, at nogle overnaturlige kræfter overtager min hjerne på eksamensdagen og fremkalder eller forsvundet viden😅

“Ligevægt” - den var god. :wink: Havde det på præcis samme måde. Man kunne studielæse virkelig grundigt og alligevel ikke fatte en skid af opgaverne. Efter min opfattelse gør de det lidt med vilje, at man skal tænke ud af boksen. Og også hvor stærkt det går til holdtimerne! Det var vanvittigt… Vidste heller ikke hvordan jeg nogensinde skulle kunne det hele udenad, men det er lidt som om, det hele lægger sig under eksamensperioden. Især når man kommer i gang med eksamenssættene. Der er mange opgaver, som går igen, og man begynder stille at få styr på, hvordan man skal besvare dem. Men ikke forvent at kunne bestå et helt eksamenssæt første gang, du laver det. Måtte igennem flere for overhovedet at bestå og endte med en fin karakter til eksamen. Generelt bliver man virkelig humbled af 1. semester, og det er ret meget en kamp imod impostersyndromet. Alle andre har det på samme måde som dig - måske med undtagelse af nogen få superhjerner men ellers…

1 Synes om

Undskyld de mange spørgsmål - men brugte du primært eksamenssæt til at læse op til eksamen?
Jeg er begyndt at læse, men føler mit udbytte er meget småt ift. hvor mange timer det tager at forstå x antal sider i diverse bøger.
Jeg kan godt lide idéen om eksamenssæt (også fordi det er nemmere at sidde over i længere tid ad gangen, da man er mere aktivt ift. når man bare sidder og glor i en bog), men jeg er bange for, at det ikke rammer tilstrækkelig bredt til, at man lærer noget af det - ud over at lære nogle eksamensopgaver udenad.
Som sagt er jeg bevidst om, at min nuværende metode ikke duer - jeg bliver aldrig færdig med at komme igennem det hele.
Så hvad gjorde du? :slight_smile:

Jeg opdelte dem efter histo, kemi og biofysik først og fremmest og fordelte min tid efter det. Jeg startede ud med at lave flashcards men det holdt ikke i længden. Så i stedet læste jeg forelæsning igennem og så fandt jeg egentlig andres noter og flashcards (søg på hvert modul på quizlet eks.) for ligesom at dobbelttjekke at jeg havde fået samme pointer med. Smart at man så også kan teste sin viden med flashcards, hvis man går kold. Men først efterfølgende satte jeg et par dage af til at komme igennem en masse eksamensopgaver op til eksamensdagen. Det fungerede fint for mig. Åbnede ikke en eneste bog under selve eksamensperioden, det var for tidskrævende at læse. Det var rart nok at genopfriske det mest basale i hver lektion og så fokusere på at teste sin viden i opgaverne. Kunne ikke svare på meget i starten, så jeg slog meget op i tidligere holdopgaver og i noter, men man bliver efterhånden bedre og bedre til at svare og kender typespørgsmålene. Det gavnede mig en del at planlægge en masse “buffertid”, så man ikke blev vildt presset til sidst

1 Synes om

Tak for du sætter tid af til at svare!
Jeg er nemlig gået så meget i stå i at kigge i bøger - som du siger meget tidskrævende og lille udbytte ift. tid.
Jeg tænker at prøve det du fortæller her - om ikke andet for at start på en frisk og give mig selv lidt motivation til at klø på, for lige nu er der ikke meget positivitet at hente😁

Hejj, dit link til opgaverne virker ikke mere:(( har du evt et nyt? Hilsen en på 1. semester au :smiley:

Du får lige et link til en drev-mappe hvor Mohsens opgaver og løsningsforslag ligger. Du må meget gerne dele videre med dine medstuderende, hvis de også mangler. Håber I kan bruge dem – jeg fik i hvert fald selv sindssygt meget ud af det :slight_smile:
https://drive.google.com/drive/folders/1ksL0gdrJ9ixJwNDGohDSKcmHUfvuGHW5?usp=drive_link