Cellular Physiology - Blaustein, Kao and Matteson

Cellular Physiology (Physiology Monograph S.)
Joseph P.Y. Kao, Mordecai P. Blaustein, Donald R. Matteson

Paperback 352 pages (January 2004)
Publisher: Mosby
Language: English
ISBN: 0323013414

[quote]Reviews

Book Description
Knowledge of cellular and molecular physiology is fundamental to understanding tissue and organ function as well as integrative system physiology. This textbook will help medical and graduate student’s bridge the gap between basic biochemistry and molecular cell biology. There is a strong emphasis on functional relevance of cellular concepts to systems physiology. The text is illustrated throughout to help the reader understand fundamental concepts of cellular physiology. Learning tools in each chapter are supplemented with an extensive appendix that includes multiple choice questions with answers, a review of mathematical techniques and a summary of basic circuit theory.

Synopsis
Knowledge of cellular and molecular physiology is fundamental to understanding tissue and organ function as well as integrative system physiology. This textbook will help medical and graduate student’s bridge the gap between basic biochemistry and molecular cell biology. There is a strong emphasis on functional relevance of cellular concepts to systems physiology. The text is illustrated throughout to help the reader understand fundamental concepts of cellular physiology. Learning tools in each chapter are supplemented with an extensive appendix that includes multiple choice questions with answers, a review of mathematical techniques and a summary of basic circuit theory.
[/quote]

Cellular Physiology af Blaustein, Kao og Matteson dækker ikke helt biofysik på 2. semester ved KU, fx. sansereceptorerne savnes, men er nok for at forstå grunderne i et ret kompliceret emne. Hvis elektricitet etc ikke er “klart som korvspad”, for at citere svenskerne, er bogen et glimrende valg. Har selv The Cell og Boron & Boulpaep, men synes at bægge er lidt for komprimerede for nybegynderen. Cellular Physiology beskriver tingene på en klar måde, og det hele står i kun én bog. Anbefales!

Jeg er SÅ misundelig på denne bog… Læste selv efter BB på 2. sem. og den er skam også rigtig god, den er bare ikke pensumdækkende!!! Der mangler nogle ting som Blaustien forklarer glimrende, og dem fra min klasse der brugte den var RIGTIG glade for den… En ville endda giftes med den… :wink: Så er ikke helt enig med ninah, dette skulle være BOGEN, der desuden anbefales af underviserne, så VÆLG den!

Hej!

Jeg er helt enig med Bertram! Cellular Physiology (også bare kaldet Blaustein) ER bogen til cellebiologi-kursets biofysikdel på KU, 2. sem.
“Ninah” har IKKE ret i, at bogen ikke er pensumdækkende - den ER pensumdækkende indenfor de områder, bogen behandler, men iflg. læseplanen til biofysik, skal man også supplere med nogle sider fra “The Cell” (som man alligevel har købt til biokemi-delen).

Bogen fokuserer på det væsentlige - dvs. det, der eksamineres i på 2. semester i biofysik. Den leverer varen fuldt ud - og tillige er der nogle super gode “summaries” i slutningen af hvert kapitel, hvilket giver et godt overblik over de ellers relativt svære stofområder. Den er letlæselig og meget overskuelig, så man kommer hurtigt igennem de ca. 300 sider (de er også ret små).

Det eneste minus er, at den er lidt kedelig layoutmæssigt - det er de samme blå/hvide nuancer overalt, men okay - det er jo biofysik! :slight_smile:
Man skal heller ikke lade sig skræmme af de mange, fine formler i bogen - oftest er det kun til at illustrere et forhold/egenskab etc., og de bruges minimalt i selve undervisningen.

Alt i alt, en rigtig god bog, som man sagtens kan købe brugt på bogmarkedet eller gennem en god ven for en sum af 200 DKR.

Bemærk, at man også kan bruge en decideret fysiologi-bog (se under fysiologi), som man kan bruge senere på studiet også, men de dækker alligevel ikke helt så godt, som Blaustein. Men hvorfor skal man også slæbe rundt på en 900-siders fysiologi-bog, når man i forvejen har The Cell og Histologi-Geneser-bogen? Man kan sagtens vente med at brække ryggen til længere inde i studiet!

Til sidst skal det her siges, at alle eksamensopgaver fra KU i biofysik, laves ud fra Blaustein, hvilket gør det noget nemmere at forberede sig til eksamen. Desuden bruges Blausteins illustrationer/grafer også i forelæsningerne og det har trods alt en vis pædagogisk fordel.

Jeg kan absolut anbefale denne bog! 5 ud af 5 STJERNER!

Hvis det ikke blev klart af mit første indlæg, så siger jeg det igen: “er bogen et glimrende valg”. Bogen dækker, ligesom jeg sagde, næsten hele pensum i biofysik og kan klart anbefales. Man skal altså supplere med The Cell (ligesom Kim pointeret), hvilket i praksis er det samme som, at hele pensum ikke dækkes af Blaustein. Eller hvad?

Efter at have læst Blaustein, plus kigget i The Cell og B&B, synes jeg at Blaustein er lysår foran de to andre. Jeg giver den med glæde fem stjerner.

Efter min mening kan biofysikken på 2. sem. KU sagtens læses efter den fysiologibog man alligevel skal købe til organkurserne. Jeg læste selv efter Guyton & Hall, og min læsemakker efter B&B - og vi var begge rigtig glade… :slight_smile:

Der er jo ingen grund til at bruge flere penge på bøger end højest nødvendigt.

  • Mikkel

Jeg vil helt klart anbefale folk at købe den her bog, simpelthen fordi det er tydeligt at lærerne selv bruger denne bog og eksamensspørgsmålene er skrevet udfra Blaustein. Så det er klart en kæmpe fordel at læse efter den.

Jeg hadede dog selv bogen, synes den er forfærdelig kedelig, men må så nok også indrømme, at det nok ikke har så meget med bogen at gøre, men mere fordi jeg simpelthen synes at selve faget biofysik er gabende kedeligt.

Det er virkelig de færreste man hører der har noget negativt at sige om denne bog.

Bogens indhold er for så vidt glimrende - Men den er ubetinget den kedeligste bog jeg har haft ved.

Alt design og alle figurer er lavet udelukkende af blå-nuancer, og af uvisse grunde er en god halvdel af bogen skrevet i åndssvage blå info-boxes, som strejker sig over adskillige sider ad gangen.

Bogen er en ørkenvandring, og gør et spændende emne kedeligt.

Men hvis man overvinder sig selv og læser den, skal man nok lære Bio-Fysik.

Denne er et must til biofysik kurset på 2. semester KU. Laaaaangt det meste af undervisningen går ud fra denne bog. Meget af det om G-proteiner står dog bedre i The Cell.
Dog vil jeg tilråde at man først og fremmest forstår øvelserne, da disse er langt de vigtigste.

Nu er jeg ikke den store matematik haj, og Blaustein bygger meget forståelsesmæssigt op omkring at lave tingene om til formler- dvs det gik meget hen over hovedet på mig. Jeg fik tingene ind ved at lave øvelserne, så panik ikke når du ikke forstår hvad det er der menes i Blaustein.

Det bedste emne er uden tvivl det om muskler, og det synes jeg var det vigtigste kapitel i hele bogen.

SAU timerne (og forelæsningerne) i biofysik er GENIALE, og det er chancen for at få tingene helt på plads.