Hej fellow stud.meds - og måske en oftalmolog ?
Jeg sidder med neurologipensum, og er nået til øjet.
Jeg slår mig lidt på chiasma opticum, og google er ikke min ven, for jeg får ikke et entydigt svar.
Mit spørgsmål er egenligt ret simpelt; HVOR er chiasma opticum? For forskellige tegner i pensum markerer forskellige steder.
Er det krydsningen, hvor det temporale synsfelt krydses?
Er det i siderne, fra det nasale synsfelt?
Eller er det mon fordi chiasma opticum er, hvis man tegner en horisontal linje gennem alle 4 nervedele (som jeg så ikke har en tegning af
)
Hello hello
Jeg har altid forstået det som stedet, hvor nervetrådene fra det temporale synsfelt krydser over mod højre/venstre side - altså det, som der peges på i øverste billede, som du har vedhæftet.
Generelt forklarer ordbøger at en “chiasm” er et X-formet område, fx i anatomien. Derfor giver det mening, at det er kun “krydset” i de markede strukturer på figurerne som du har vedhæftet, som er chiasma opticum.
1 Synes om
Tusind tak, Klaudia!
I så fald vil en læssion give et “temporal-temporal” synsudfald, hvilket stemmer overens med entidligere opgave, jeg fandt, efter jeg havde skrevet her
dejligt med sparing - tak! 
Tror måske jeg har fået rodet lidt rundt i krydsningslæsioner med læsioner på medulla spinalis, så kunne ikke forstå hvorfor det ikke ville give et totalt udfald af synsfeltet, men så giver det mening nu!
Dét er vist, hvad lidt sommerferiedage hist og her gør ved en