Computer

Hej Alle!

Jeg står og skal anskaffe mig en ny computer, og den skal bruges til hvis jeg bliver optaget på medicinstudiet på KU her til sommer. Derfor ville jeg høre jer hvilken slags I kan anbefale?
Jeg går med Mac i tankerne, men fra min gymnasietid har jeg oplevet at Mac ikke understøtter forskellige programmer. Har I haft nogle oplevelser med Mac’s, der ikke kan køre programmer?
Jeg kan forstå fra en anden debat her på siden at man på KU bruger et specielt tegneprogram. Det ville være surt hvis man blev ekskluderet fra det, fordi computeren af en eller anden grund ikke godkender det.
Omvendt ville jeg også høre om der er nogen erfaring med andre mærker, som ikke er stærke nok at køre diverse programmer. Ganske vidst er det ikke programmer til produceringen af en ny rumraket, men gider ikke løbe ind i en langsom computer.
Den skal være lille, så jeg kan have den med rundt, og kraftig, så jeg hurtigt kan bladre mellem programmerne.

På forhånd tak.

Hej

Lad mig starte med at sige, at jeg ikke har så meget forstand på computere. Men jeg har lige afsluttet 8. semester (2. semester kanidat), og jeg erikke i hele min studietid stødt på et specielt tegneprogram. Muligvis tænker du p¨å de elektroniske penne, der benyttes til eksamen. Dem kan du dog ikke tilslutte til din egen computer, kun de computere som universitetet benytter til eksamen. Der er et par prøvepenne i computerlokalet på panum.

Vedr. Mac og dårlig understøttelse - jeg mener at have hørt, at det er en periode, der er forbi. Så vidt jeg ved, er de fleste programmer kompatible til en mac. (jf. dog den manglende computerviden)

Hej Sibelle.

Jeg er ikke medicin studerende, men min kæreste er. Og som hun også skrev, så har hun ikke kendskab til noget særligt tegneprogram der benyttes. Jeg har ladet mig fortælle at visse Amerikanske hospitaler benytter Photoshop CS Extended til at redigere og analysere radiografiske billeder (røngten osv), men dette kunne jeg forestille mig hører til specialedelen og Photoshop CS Ex. er i øvrigt et 6000 kr program. Og jeg er slet ikke sikker på at danske hospitaler bruger det.

Ang. Mac, så er det rigtigt at Mac ikke kan spille sammen med Windows programmer. Men dette er ikke en fejl eller gør Mac’en dårligere. Dette er udelukkende fordi du som udgangspunkt kun kan installere programmer skrevet til Mac på den. Ligesom du ikke umiddelbart kan installere programmer til Linux på en Windows maskine. Dog har Mac’en det der kaldes en Windows emulator. Altså et program der foregiver at være Windows. Herigennem kan du installere og bruge Windows programmer på din Mac. Jeg har ikke prøvet det, så jeg er ikke sikker på hvor stabilt og brugbart det er. Jeg ved at Linux kan bruge programmet Wine, som kan det samme. Det fungerer dog kun i visse tilfælde og ikke med alle programmer. Men de fleste populære programmer, inklusiv Office 2008, er også skrevet til Mac OS.

Ang. hardware, så vil jeg mene at du slipper godt afsted hvis du finder en computer med en Intel processor installeret. Hvis du ikke skal bruge den til at spille grafiktunge spil og/eller køre meget processortunge programmer, så kan du sagtens klare dig med en Intel Core 2 Duo omkring 2 GHz. Hvis du gerne vil have lidt mere power, så kan du kigge efter en Core 2 Quad eller den nyere i7 over 2 GHz. AMD laver også ganske fine processorer, som også findes i både 2 kerne og 4 kerne udgaver, men jeg har selv en AMD Athlon X2 og den bliver ganske enkelt brændvarm, når jeg kører Photoshop på den og spiller. Dette er til dels en designfejl fra HP’ side (Pavilion DV7 2045eo), men AMD’s processorer er notorisk kendt for at blive væsentligt varmere end Intels.

De fleste Macbooks benytter i øvrigt de tre Intel processorer jeg har fortalt om her. Max OS systemet er baseret på Unix og dette har nogle klare fordele. I sin tid da Unix blev skrevet, var det med henblik på netværks arbejde. (Linux blev i øvrigt skrevet med udgangspunkt i Unix). Derfor er netværksikkerhed direkte indbygget i Mac OS. Windows har først senere fået tilført netværks mulighed, det er altså tilskrevet Windows og derfor er netværkssikkerheden ikke skrevet direkte ind i Windows kernen fra starten af. Unix systemer er også væsentlig mere stabile end Windows systemer. I et Unix system kan du afvikle og afslutte programmer fuldstændigt uafhængigt af hinanden, ægte multitasking, uden at systemet går ned. Det fungerer stadig ikke fuldt ud, selv med Windows 7. Windows har dog en klar fordel. Det er kendt og udbredt. Derfor er stort set alle programmer du kan støde på, som ikke er Linux eller Unix skrevne, kompatible med Windows. Det er også meget meget brugervenligt, opgrænsende til irriterende faktisk. Personligt irriterer den brugervenlighed mig en del, da Windows stort set aldrig rigtig oplyser hvor fejl opstår. Desuden virker Windows arkitekturen en smule mere rodet. Men det er mere teknisk.

Alt det her styresystemssnak virker måske en smule overvældende og teknisk anlagt, men jeg mener at det er vigtigt at have et nogenlunde overblik over fordele og ulemper. Og det tror jeg kun man kan have, hvis man sætter sig lidt ind i hvordan tingene fungere.
Men kort og godt. Gå efter en Intel, gerne Core 2 serien eller Core i7. Så er du sikker på at få en god processor. Gå efter min. 4 GB ram og gerne 64 bit styresystem. De fleste computere i dag med Windows, har somregel Home Premium 64 bit lagt ind og Max OS X er 64 bit. Harddiskplads er efter dit behov, men hvis du køber en bærbar, så husk at det ikke er sikkert at du kan udvide.
Hvorvidt du vælger Mac eller Windows afhænger helt og aldeles af dit behov. Det siges at Max OS er mere stabilt end Windows, men Mac OS er desværre også kendt for (især gennem iPOD og iTunes) at ensrette deres systemer således, at du sagtens kan få forskellige hardware til at spille sammen med en Mac, men den fulde udnyttelse opnår du kun ved at vælge Apple baseret hardware. Eks. så kan Apples AAC lydfiler stort set kun afspilles på enten iTunes eller iPOD.

Jeg benytter selv både Windows og Linux (Ubuntu Linux), da alle mine populære programmer Photoshop, InDesign, Illustrator etc. kun er skrevet til Windows (og Mac), mens min Linux bruger jeg til at skrive rapporter (LaTex) og arbejde med mere processortunge programmer, som følge af Linux større stabilitet.

Håber du kan bruge mine svar, selvom de bliver lidt tekniske.

Mvh
Michael

Jeg vil lige skynde mig at sige, at langt de fleste filer fra windows, kan bruges af tilsvarende programmer på mac. F.eks. findes photoshop også til mac. Og handler det om programmer til behandling af radiologiske billeder, er programmet OsiriX helt udemærket, og findes sågar i en yderst udemærket lite udgave http://www.osirix-viewer.com/

Det eneste du skal bruge din computer til på medicin er at skrive rapporter og måske skrive dine noter fra forelæsninger / klasseundervisning rene. Hvis du ikke skal bruge den til andet end medicin synes jeg du skulle overveje at købe en gammel og billig bærbar.

+4 gb ram er lidt overkill hvis man kun skal bruge det til at køre et par (eller 5) programmer, som alle er studieorienteret. Ved ikke hvor meget Apples systemer tager af ram, men har du 4 gb ram, så har du rigeligt.

Husk at have øje for grafikkortet. Desto større (højere ydeevne) desto mere strøm vil det også tage fra din bærbare = kortere batteritid.

Harddiskens kapacitet og RPM er de vigtigste parametre at have for øje. Hvis du er af den utålmodige type, skal din comp have 7200 RPM. Størrelsen afhænger helt af hvor meget du gør i musik, film, billeder osv. Så kan alt fra 40gb (som man nok ikke sælger bærbare med længere, men blot for at vise hvor lidt der skal til) hvis du bruger lidt, til 600 gb hvis du har meget af alt være passende. Det er en personlig sag. Dog bruger de som regel mere strøm, og udvikler mere varme, desto større de er.

Min erfaring siger mig at en Windows baseret computer let kan blive ufattelig sløv at arbejde med, hvis den har under 4 GB ram. Uanset hvilke programmer man har kørende. Windows starter nemlig alle muligt små hukommelsesslugere op i baggrunden. Jeg ved ikke med Mac, men da de er Unix baseret så vil selve kernen bruge væsentlig mindre hukommelse. Dog har Mac jo et rimeligt brugerinterface, som sikkert også gør gavn af den ekstra hukommelse. Har man for lidt hukommelse, så vil computeren tage den virtuelle hukommelse mere i brug og harddisken er jo væsentlig langsommere end rigtig RAM. Dog har jeg aldrig oplevet en Windows maskine som ikke bruger af den virtuelle hukommelse. En indikation af at Windows generelt bruger hukommelse af hel***** til.

Dog skal man selvfølgelig lige holde for øje at en 32 bit maskine aldrig vil kunne benytte 4 GB fuldt ud. Jeg mener den sidste 1 GB bliver afsat til systemhukommelse, caching og diverse andre. Jeg har oplevet et betydeligt løft i hastighed og brugbarhed ved at opgradere min stationære fra 2 GB til 4 GB. Og jeg arbejder som sagt kun med Office og Adobe på mine Windows maskiner. Og spil selvfølgelig, men det er en helt anden liga.

Mvh
Michael

Tusind tak for jeres svar!
Jeg mente rigtigt nok de elektroniske penne til at tegne grafer og lignende. Vidste dog ikke det var på skolens computere.
Jeg har selv en acer nu og ved siden af mine gymnasienoter redigerede jeg billeder på den. Her oplevede jeg at den var langsom. Dette er også grunden til at jeg søger en ordentlig computer denne gang.
Jeg har både arbejdet på mac og windows og synes egentligt godt om dem begge (dog ikke vista).
Jeg har helt klart kunnet bruge jeres svar, og tror nu jeg er klar til at jage tilbudspriser.
Godt nok har jeg et dejligt studiejob, der muligvis vil spæde til, til en ny computer, men synes godt nok ikke de er helt billige.

Endnu engang tak og god sommer.

Har lige afsluttet 11 sem, og min brug af computer på studiet (Udover word, Excell og PP) er meget begrænset. Har brugt reference manager og SPSS (hvilket ikke direkte bruges i undervisningen), men mon ikke de bruges til MAC?

Så hvilken computer du vælger er vel underordnet. Har aldrig hørt at der skulle være problemer med mac. Photoshop CS har jeg aldrig hørt. Men et er rimeligt sikkert, det fungerer ret dårligt når du starter ude på hospitalerne, selvom det er blevet bedre: et program til blodprøver et til rtg, et til journaler, et til mikrobiologi osv osv.
Mvh. Christian.