Davidson's Principles and Practice of Medicine - Haslett et

[size=4]Davidson’s Principles and Practice of Medicine[/size]

Chilvers, ER et al.

########################################

Product Details

Paperback: 1392 pages
Publisher: Elsevier Health Sciences
Publication date: 15 Jun 2006
ISBN: 0443100578

########################################

Editorial Reviews

########################################

[quote]Hats off to the british!!!, March 10, 2003
Reviewer from vallejo, CA.

having read a multitude of medical textbooks including harrison’s, current medical diagnosis and treatment, cecil essentials i can honestly say that this is perhaps the BEST clinical textbook i have seen so far in my experience!

the book is a beautiful one to behold, complete with EXCELLENT diagrams of the clinical presentations of many diseases and fantastic charts of differentials as well as evidence-based medicine all in COLOR!!! i can’t tell you how much easier this is on the eyes than slogging through page after page of grey text!

every chapter is organized in a similar fashion with the first two pages going over all the relevant parts of an exam in a specific specialty like cardiology, gastroenterology, etc. davidson’s reviews some basic pathophysiology, pertinent studies within the field before launching into the various disease entities.

although the book is not nearly as comprehensive as harrison’s principles of internal medicine, it’s structured much better for those with limited amounts of reading time (i.e. medical students cramming for the next shelf exam, residents trying to catch up on their sleep, and even newly dubbed attendings who are expecting children!!!).

this book will SURELY help you prepare for those annoying attending stumper questions like: who can tell me all the extra-pulmonary manifestations of sarcoid? what are the exam findings in a dialysis patient?

no respectable internal medicine library should lack this book! [/quote]

“Davidson’s Principles and Practice of Medicine” (DPPM) er èn blandt mange udenlandske lærebøger i intern medicin, og dækker dermed hovedparten af det medicinske curriculum og således også den medicinske del af embedseksamen.

DPPM konkurerer med bøger som “Kumar & Clark” (KC), “Souhami & Moxham”, “Harrison’s” og “Concise Oxford Textbook of Medicine”.

Jeg benytter selv både DPPM og KC. Bøgerne er ikke nær så detaljerede som Medicinsk Kompendium (MK), men har man læst forordet til MK, er man vel heller ikke længere i tvivl om, at mange af oplysningerne udelukkende er for feinschmeckere eller ment som leksikalsk viden.

Ovennævnte bøger bygger allesammen bro mellem danske bøger som 1) “Grundbog i kirurgi/Grundbog i medicin” - fra FADL’s Forlag, “Basisbog i medicin og kirurgi” - fra Munksgaards Forlag og 3) “Medicinsk Kompendium” eller “Oxford Textbook of Medicine”. Man kan således sige, at lærebøgerne indenfor “intern medicin” skaber tre niveauer - 1) et for den dovne, 2) et for den realistiske og 3) et for den ambitiøse. DPPM havner således i kategorien “den realistiske”.

Sammen med eks. “Medicinsk kompendium - lommebog”, som reference for specielle danske forhold og behandlinger, er man hjulpet godt på vej mod embedseksamen.

Jeg er langtfra færdig med at læse DPPM og KC, hvorfor jeg naturligvis ikke kan give et fyldestgørende billede af fordele og ulemper mellem disse to lærebøger. Jeg må dog på nuværende tidspunkt sige, at jeg klart vil anbefale DPPM fremfor KC. Det er bare synd, at jeg ikke købte den tidligere, da der findes en del rigtig gode kapitler om mikrobiologi m.m. jeg med fordel kunne have brugt i løbet af første del.

DPPM er nu udkommet i sin 19. udgave! og har solgt mere end 1.000.000 eksemplarer! KC er udkommet i sin 5. udgave. Der er derfor langt færre fejl i DPPM, ligesom man har haft god tid til at tilpasse teksten og illustrationerne. Kapitlerne er virkelig koncise. Man fornemmer, at man igennem udgivelserne har været i stand til, at luge ud i teksten og samtidig tilføje nye retningslinjer.

DPPM og KC er begge engelske lærebøger og tankegangen er derfor generelt ikke så langt fra dansk tankegang som amerikanske lærebøger kan være. DPPM ligger sig dog, efter min mening, langt tættere op af danske traditioner og procedurer end KC.

Hvad angår den grafiske opbygning, er DPPM, KC langt overlegen. Kapitlerne, hovedafsnittene, afsnittene og underafsnittene er gjort langt mere overskuelige i DPPM, ligesom man anvender mange flere faktabokse, medicineringsbokse, og langt bedre og mere illustrative illustrationer end KC. Det grafiske finish fremstår som det kun kan fremstå i en bog, der sælger så mange eksemplarer. Jeg tror ikke, der findes nogle danske lærebøger, der sælger tilstrækkeligt til, at der kan blive råd til den slags.

Jeg synes personligt, at kapitlerne i KC om Hjerte- og karsygdomme samt Lungesygdomme er dårligere beskrevet end i DPPM, og det selvom de så vidt jeg husker tilmed er længere! Disse to kapitler er begge vigtige kapitler, hvor mange medicinstuderende ikke har supplerende litteratur, som i fx ortopædkirurgi, hvor det af tradition er meget normalt at supplere med Sneppens “Ortopædkirurgi”.

DPPM bruger langt mere end KC “evidensbaserede” behandlingsanbefalinger. Alle kapitler er forsynet med specielle EBM-bokse (evidence based medicine). EBM-boksene opsummerer ultrakort de vigtigste store undersøgelser indenfor medicin og andre behandlingsmetoder. Det trækker i hvertfald ikke ned, at kunne redegøre for nogle af disse.

Det taler dog for KC, at de har lavet en lommebog a la “Medicinsk kompendium - lommebog” samt en PDA-version af denne lommebog.

Der findes en kirurgisk parallel til både DPPM og KC fra de respektive forlag.

DPPM: http://www.studmed.dk/viewtopic.php?t=539

KC: http://www.studmed.dk/viewtopic.php?t=591

Sidst men ikke mindst er der prisen! DPPM og KC koster ca. 500-600 kr. afhængigt at, hvor man køber dem. DPPM er dog lidt billigere end KC.

DPPM koster kun 450 kr. hos pickabook.co.uk. Fundet ved søgefunktionen herunder.

Så for ca. 1000 kr. har man en lærebog i medicin og en lærebog i kirurgi. Dette i modsætning til Medicinsk kompendium , der koster en lille bondegård. DPPM og KC opdateres ca. hvert tredje år, hvorfor man som stud. med. har reel mulighed for at opdatere sin viden (det være sig økonomisk og tidsmæssigt).

Lige min egen mening.
Kanon anmeldese, af bogen, og samtidig referancer til de andre bøger…
Du har hjulpet mig meget :slight_smile:

Er der nogen, der ved, hvornår denne bog kommer i en ny udgave…? Den er jo snart 3 år gammel…

Jeg har selv skrevet til forlaget for at høre dem om det. De siger, der ikke på nuværende tidspunkt er planer om en ny udgave…

Har netop brugt Davidson’s Principles and Practice of medicine til at læse 6. sem. KU efter, og selvom jeg endnu ikke har set den numeriske konsekvens af læsningen, så kan jeg sige, at jeg er ovenud begejstret for den… Kortfattet, pædagogisk, koncis!

Først og fremmest er omtalen af sygdommene meget klinisk relevant i modsætning til Kompendiet, der er mere teoretisk orienteret. Alle kapitler indeholder et stort afsnit om de kliniske kardinalmanifestationer der hører til hver organsystem, hvorefter sygdommene beskrives med en stringent opbygning i ætiologi/patogenese, epidemiologi (kort), klinik, undersøgelser, behandling og forløb. Selvom behandlingskoncepterne er engelske, så er forskellen mellem England og DK ikke voldsom - og i langt de fleste tilfælde holder det fint! (dog skal man passe på især antibiotikaanbefalingerne).

Generelt er bogen letlæst og med glimrende illustrationer og faktabokse. Udvalget af tabeller er virkelig godt - mange steder bliver de vigtigste symptomer eller differential diagnoser fremhævet i figurer og tabeller.

Omfanget i beskrivelse af de enkelte sygdomme er tilpas og alle sygdomme er, såvidt jeg kan vurdere, beskrevet rigeligt detaljeret til niveauet på KU 6. semester.

Eneste anke fra min side er, at bogen er gammel - fra 2002, men jeg har dog ikke oplevet, at der manglede behandlingskoncepter i den.

Holdt op imod Kumar & Clark, så er der nok ikke den store forskel… jeg oplever dog, at figurer og tabeller er bedre i Davidsons - men stoffet er tilnærmelsesvis identisk. Til gengæld er Kumar & Clark nyere med seneste udgave i 2006.

  • Mikkel

… og på trods af, hvad der tidligere er skrevet, så er der netop kommet en ny udgave - nederen, når man næsten lige har investeret. :x:

Elsevier

  • Mikkel

Oppdatert til siste utgave.

Tak for en glimrende anmeldelse! Jeg har lige været på Pickabook-hjemmesiden, hvor der fremgår, at de ikke leverer til Danmark. Og med hensyn til prisen burde der komme et tillæg på 25 % (VAT), når man importerer til Danmark. I hvert fald er det sådan, ved køb over Amazon i både UK og Tyskland (Mehrwertsteuer), så prisen ender nok på ca. den samme som i Akademisk Boghandel. Men selve anmeldelsen var så overbevisende, at jeg nok køber netop denne bog til medicin på 6. semester ved KU!

Det kan også anbefales… har læst efter den på 6. og nu på 8. og er fortsat superglad for den.

  • Mikkel

Jeg kan bare si meg enig med mgybel. Har foreløpig brukt den på 6.sem KU, men har vært svært fornøyd hele semesteret. Boken har særlig ekstremt gode figurer, lister samt utrolig veloppbygget.

Hvilken “lille” bog synes i egner sig bedst som suplement til denne på 6 semester KU.? (MK lommebog, basisbogen…)

Jeg læste efter Davidsons og kir. lommekompendium - den kombination fandte jeg fint dækkende… Jeg synes ikke der er grund til at investere i hverken basisbog eller med. kompendium, når man har Davidsons

  • Mikkel

[quote=“mgybel”:djmaknpi]Jeg læste efter Davidsons og kir. lommekompendium (…)

  • Mikkel[/quote]

Mener du medicinsk lommekompendium…? sorry

Han mener denne:

http://studmed.dk/viewtopic.php?t=97

[quote=“anja_”:38q08i1v]Han mener denne:

http://studmed.dk/viewtopic.php?t=97[/quote]

Nemlig :slight_smile: Dækkede fint kirurgien på 6. sem. så kan man altid gå i dybden med de dele af den, man finder interessante.

  • Mikkel

[quote]Sidst men ikke mindst er der prisen! DPPM og KC koster ca. 500-600 kr. afhængigt at, hvor man køber dem. DPPM er dog lidt billigere end KC.

DPPM koster kun 450 kr. hos pickabook.co.uk. Fundet ved søgefunktionen herunder. [/quote]

Bogen kan erhverves for ca. 350 kr. på amazon.co.uk (klik “Used & New”, derved køber man gennem forhandler, der ikke er momsregistreret i DK og slipper dermed for at betale moms, hvilket først tillægges ved kassen, når man køber fra amazon).

Jeg er i øvrigt meget enig med mgybel. En særlig force ved DPPC frem for KC og alle andre bøger, jeg har læst, er tabellerne og figurerne. I DPPC tjener disse nemlig som resume og supplement til teksten. Eksempelvis angives differentialdiagnoser, lægemidler, undersøgelser ofte i tabeller og ikke i teksten, hvilket giver et større overblik.

Bør suppleres ved Medicinsk Kompendium Lommebog for danske retningslinier.