De 20 aminosyre

Hey…
Jeg har fundet ud af, fra min forelæser, at jeg skal kunne de 20 forskellige aminosyre uden ad - både struktur og navn.

Da jeg lige er begyndt på studiet, vil jeg gerne hører om der er nogle som kan give mig nogle råd til hvordan man kan lærer ting uden ad.

Ved det slave arbejde, men alle ved at medicinstudiet er præget af at lærer ting uden ad…

Håber der nogle herinde som gerne vil dele deres erfaringer med mig, da jeg virkelig har brug for det.

Er ikke selv medicin studerende (endnu), men jeg har haft fag hvor man skulle kunne dem udenad. Jeg tegnede dem og gennemgik dem i hovedet, hvilket virkede for mig.
Man kunne vel også lave kort med aminosyre navnet på den ene side og strukturen på den anden og øve sig med dem.

Gode ideer!
Det handler om at få stoffet ind via flere “kanaler” ( og ikke bare læsning eller lytning). Således har jeg altid taget noter til forelæsninger, selvom underviserne mener, det er spild af tid, nu vi har ppt.-slides på nettet, men det at skulle hive den vigtigste info ud af foredraget og stille det overskueligt op på papir gør, at jeg husker det langt bedre!

Ud over kort og tegninger som nævnt (en kreativ/spatial hukommelse) er skemaer i nogle tilfælde også brugbare. Eller at relatere latinske navne og strukturer eller bakterier til mere almindelige ting, og måske endda prøve at drage paralleller (eg. koronalplanet er samme plan som “den hellige aura” oftest er tegnet i bibelske billeder - og corona betyder vist også krone). Her er det bedst hvis man bruger sine egne huskeregler - ellers skal man også lære reglerne…

Endelig er orddannelse af forbogstaver også et hit; e.g.: Ole Og Otto Trænger Til At Få Vasket Gulv Ved Annes Hjælp (de 12 kranienerver) eller PTSD HEDE (personlighedsforstyrrelserne opdelt i typiske mandlige hhv. kvindelige) SPK el. H (ud over en afslørende folkeskoleleg med mange udgaver er det også forbogstaverne i forskellige typer af skizofreni)

Mulighederne er mange :slight_smile:

Politiken havde engang en artikel om et iPhone-program, der var godt til udenadslære:

http://politiken.dk/tjek/digitalt/digit … en-udenad/

Det gør underværker :smiley: (ser vist også ud til at forfatteren er mediciner eller i hvert fald sundhedsuddannet)

Ligegyldigt hvorfor, din forelæser har sagt, du skal lære aminosyrernes struktur udenad, skal du lade være med det - det er simpelthen spild af tid.

Din tid er meget bedre brugt, hvis du…

  1. Lærer, hvad en aminosyre er (central C-atom, aminogruppe, carboxylgruppe, radikale…)

  2. Lærer de karakteristiska ved de forskellige aminosyrer, som er vigtige for anatomi, fysiologi, biokemi og patologi
    D.v.s. du skal relatere strukturelle karakteristika ved radikalerne til funktion
    eg.

  • Phe, Tyr og Trp har aromatisk sidekæde, de er hydrofobe, og de har en lugt!; Phe er involveret i PKU, Tyr i syntesen af melanin, DA og NE, Trp i syntesen af 5HT, niacin (Hartnup disease

  • Cystein og methionin, som er polære med neutralt radikale, indeholer en S-gruppe, cystein kan derfor indgå i cysteinbroer, methionin har en endestillet -methylgruppe, hvorfor den kan indgå i S-Adenosyl-Methionin, som er en methyldonor (NE->E etc.)

  • Lys og Leu er de eneste rent ketogene aminosyrer etc etc etc…

I alle tilfældene kan du koble karakteristika til en klinisk problemstilling, fx at tyrosin ved PKU bliver essentiel, hvorfor tyrosin skal tilsættes kosten, ligesom Phe-indtaget skal elimineres…

Det er ikke spild af tid at lære samtlige aminosyrer på Modul 1, der bliver stillet spørgsmål til det til eksamen! Lav dig et vendespil, hvor du tegner strukturen af aminosyren på den ene side, og skriver navnet samt hvilken gruppe den tilhører på den anden side. Og så terp det!

Jeg tror nu, min metode er hurtigst og mest lærerig - e.g. kun cystein og methionin indeholder en S-gruppe i radikalet, i cystein er det -SH og i methionin -S-CH3. Lignende for de øvrige aminosyrer. Objektgenkendelse (repetition i form af vendekort) er næppe formålet med, at i skal lære om aminosyrerne.

Niemann kan godt være din metode er hurtigst og man skal selvfølgelig også vide de forskellige karakteristika, men har lige været det modul igennem selv og kan du ikke genkende samtlige de 20 aminosyrer og navngive dem, så risikerer du at miste en del point og i værste fald dumpe! Så selvom der ikke er den store forskel på Valin, Isoleucin og leucin, så skal man kunne kende forskel på dem.

Du misforstår min pointe, som er at man skal lære karakteristika, jf. eksemplet med methionin og cystein, for at kunne adskille dem, hvis man bliver præsenteret for en strukturformel.

De tre aminosyrer, du nævner, kaldes på engelsk “branched chain amino acids” (jeg kan ikke huske det danske navn) - og deres karakteristiske sidekæde kan bruges til at adskille dem fra alle de andre. Herefter er det ikke så svært at adskille dem.

Objektgenkendelse er ikke nødvendigt. Det er glemt 2 uger efter eksamen…

Jeg tror nu, min metode er hurtigst og mest lærerig - e.g. kun cystein og methionin indeholder en S-gruppe i radikalet, i cystein er det -SH og i methionin -S-CH3. Lignende for de øvrige aminosyrer. Objektgenkendelse (repetition i form af vendekort) er næppe formålet med, at i skal lære om aminosyrerne.[/quote]

Jeg er tilhænger af LR2203 (et navn, som jeg håber der er mere logik bag, end mit første indtryk :stuck_out_tongue: )

Mht. objektgenkendelse og en dybere mening; den eksisterer ikke - hvertfald ikke umiddelbart. Den dybeste mening der opstår er at man skal vide at nogen er ladet, nogen er ganske neutrale, og en enkelt gør sit allerbedste for at sørge for at alpha-helixes + betasheets ikke bliver dannet. Det er skam det eneste der er. Hvorfor det er nødvendigt, er mig lidt en gåde (men nu har jeg også kun gået her et enkelt år - så det kan være der kommer en kanin op af hatten på et tidspunkt), men på den anden side skal man også have tiden til at gå.

Har du overvejet programmet full recall? her kan du sætte billeder af aminosyrerne ind og så øve dig ved at programmet kommer med spørgsmålene. Synes især det er et program der er godt hvis man skal lære sådan noget uden af.

Og jeg vil også sige at det ikke er spild af tid, vi havde også spørgsmål om dette i vores modul 1 på AAU, og endda til en del point. Du kan vist downloade en demo af programmet gratis på nettet.

Held og lykke

http://www.wiley.com/legacy/college/boyer/0470003790/animations/acideroids/acideroids.htm Her lærte jeg dem udenad! Og så er det sjovt :slight_smile:

Altså jeg tror det vigtigste på Modul 1, er at lærer aminosyre strukturen samt deres navn uden ad og om de er postivt ladet eller negativt ladet m.m.

Jeg tror ikke vi har behov for at vide mere end det. Den lidt mere dybde gående viden omkring aminosyre, den kommer nok videre frem.

Det eneste jeg vil have var et par råd til hvordan jeg kan lærer dem uden ad, og til de mange råd som er kommet vil jeg gerne sige tak.

Som i nok alle er op til en eksamen, så er jeg mega nervøs for dumpe den. Jeg vil meget gerne bestå min eksamen for ligesom at overbevise mig selv om at jeg nok skal klare medicinstudiet.

Mange har nævnt at der kommer en del med aminosyre i eksamensættet - det håber jeg, da jeg skal lærer dem uden ad.

Jeg vil også sige tak for alle inputs, jeg kommer nok også til at bruge dem:)

Fandt for resten denne video, som måske også kan hjælpe når man skal til at lære aminosyrerne.
http://www.youtube.com/watch?v=gq-rWb0fmzQ

Held og lykke til os allesammen!