De 3 mest undervurderede råd til nye kolleger

Hvis du skulle give 3 hurtige, arbejdsrelaterede råd til nye kolleger, hvad skulle de så være?

Mine bud:

1. Tilstræb euglycæmi
Primært hos dig selv! Hjernen forbruger glucose, og du er til en hvis grad afhængig af din hjerne, for at kunne udføre dit arbejde. Når først blodglucose dykker under de 3mmol falder dømmekraften og tit også evnen til at erkende en snigende hypoglycæmi.

2 .Skriv det ned

Din hjerne er ikke så perfekt, som du selv tror, også i euglycæmisk tilstand. På en almindelig vagt bliver du bombarderet med telefonopkald, beskeder, strøtanker etc. 10 minutter senere, kan du ikke huske om mikrobiologen anbefalede ampicillin eller vancomycin, eller om det var kalium eller calcium, der var derangeret. Skriv beskederne ned, inkl. klokkeslet, så kan dokumentere, at sygeplejesken vitterligt kun har ventet 2½ time på at du lagde venflonet.

3. TED - en god ide
17 timersvagter og lange operationer er hård kost, både for krop og sjæl. De mange timer i vertikal position medfører selvsagt blod- og væskeophobning, og du har sikkert allerede en varice eller 2, som generer. Et par kompressionsstrømper øger komforten under lange vagter og operationer betydeligt, og ‘if you feel good - you’ll do good’. Som en bonus sover du bedre efter vagten, da du ikke op og tisse som følge af din ortostatisk betingede polyuri fra dine lægødemer.

Hvor er du bare god Martin… de træ ting du nævner var noget jeg kom frem til her i fredags, både med at notere, at huske at spise… og nu skal jeg bare skaffe TED !

:up:

Bringer tankerne hen på “Rules of the House” fra “House of God” af Samuel Shem. En klassiker!